کد خبر: ۲۴۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 03
آزمایش‌های انجام شده نشان داد که وی به دلیل «بدغذایی» به کمبود ویتامین ب-۱۲ و کم‌خونی ماکروسیتیک مبتلا است، سندرومی که باعث می‌شود متوسط اندازه گلبول‌های قرمز فرد بزرگتر از حد معمول باشد
شفا آنلاین>سلامت>پسر نوجوانی که برای سال‌ها تنها چیپس، سیب زمینی سرخ شده، نان سفید و گوشت فرآوری شده مصرف می‌کرد، در اثر کمبود ویتامین و مواد معدنی لازم، بینایی و شنوایی خود را از دست داد.

به گزارش شفا آنلاین، این نوجوان انگلیسی نخستین بار در چهارده سالگی با مراجعه به پزشک از خستگی شکایت کرده بود.

آزمایش‌های انجام شده نشان داد که وی به دلیل «بدغذایی» به کمبود ویتامین ب-۱۲ و کم‌خونی(Anemia) ماکروسیتیک مبتلا است، سندرومی که باعث می‌شود متوسط اندازه گلبول‌های قرمز فرد بزرگتر از حد معمول (صد فمتولیتر) باشد.  

به استناد گزارش بیمارستان چشم پزشکی بریستول، به این نوجوان آمپول‌های ویتامین ب-۱۲ تزریق شده و توصیه‌های غذایی به او داده شد اما وقتی یک سال بعد بار دیگر به پزشک مراجعه کرد، بینایی و شنوایی وی دچار اختلال شده بود.

در این گزارش آمده است که «بینایی بیمار تا ۱۷ سالگی به تدریج تا حد نابینایی بدتر و بدتر شد.»

آن موقع بود که اعتراف کرد از دوران ابتدایی از خوردن برخی غذاهای خاص امتناع کرده و تنها سیب زمینی سرخ شده، چیپس پرینگلز ، نان سفید، گوشت فرآوری شده و سوسیس خورده است.

وقتی مشکل این نوجوان تشخیص داده شد که دیگر برای همیشه، بینایی خود را از دست داده بود.  

پزشکان با بررسی‌های بیشتر کمبود ویتامین د، ب ۱۲، مس و سلنیوم را در او تشخیص دادند.

این نوع از انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی، برای حفظ سلامت عمومی بدن ضروری بوده و کمبود آن‌ها معمولا به مردم کشورهایی که با فقر و کمبود منابع غذایی روبه رو هستند، پیوند داده می‌شود.

در گزارش بیمارستان چشم پزشکی بریستول آمده است: «تاثیر مصرف تنقلات بدون ارزش غذایی در بروز مشکلات قلبی، چاقی و سرطان(Cancer) شناخته شده است. اما رژیم غذایی ناسالم همچنین می‌تواند آسیبی دائمی به سیستم عصبی و به ویژه بینایی فرد وارد کند.»

به گفته کارشناسان تغذیه، عادات ناسالم غذایی بیش از استعمال دخانیات قربانی می‌گیرد تا جایی که سالانه نزدیک به ۱۱ میلیون نفر در جهان به این دلیل جان خود را از دست می دهند. این بدان معناست که چیزی در حدود ۲۲ درصد از مرگ و میرهای سالانه در جهان به خاطر پیروی از عادات ناسالم روی می‌دهد.

کارشناسان حوزه سلامت همواره رعایت یک رژیم غذایی متنوع شامل سبزیجات، مغزها، حبوبات، غلات کامل، لبنیات یا جایگزین‌های محصولات لبنی را به افراد توصیه می‌کنند. مصرف ماهی‌های چرب و گوشت نیز می‌تواند به دستیابی به یک رژیم غذایی متعادل کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: