کد خبر: ۲۴۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 31
پانیک یا حمله وحشت، اختلالی است که در آن موج شدیدی از ترس بطور غیر منتظره به فرد وارد می‌شود. قلب فرد به تپش می‌افتد، نمی‌تواند نفس بکشد و ممکن است احساس کند که در حال مرگ است
شفا آنلاین>اجتماعی>شنیدن یک خبر بد مثل مرگ عزیزان و اضطراب از دست دادن یک شغل ممکن است در فرد اختلالی ایجاد کند که بسیار زجر آور باشد.

به گزارش شفا آنلاین، پانیک(Panic) یا حمله وحشت، اختلالی است که در آن موج شدیدی از ترس بطور غیر منتظره به فرد وارد می‌شود. قلب فرد به تپش می‌افتد، نمی‌تواند نفس بکشد و ممکن است احساس کند که در حال مرگ است. حملات وحشت غالباً بدون هشدار و گاهی اوقات بدون تحریک خارجی ایجاد می‌شوند و حتی ممکن است در مواقع آرامش یا خواب به وجود بیایند.

این حمله ممکن است یک بار اتفاق بیفتد، اگرچه بسیاری از افراد بطور مکرر آن را تجربه می‌کنند. حملات مکرر هراس اغلب در اثر یک شرایط خاص مانند عبور از یک پل یا صحبت کردن در ملاقات عمومی صورت می‌گیرد. به خصوص اگر قبلاً آن موقعیت باعث حمله وحشت شده باشد. فرد مبتلا به این اختلال معمولاً احساس خطر و ناتوانی برای فرار می‌کند و ممکن است یک یا چند حمله وحشت را تجربه کند.
 
علائم و نشانه‌های حمله هراس
علائم و نشانه‌های حمله وحشت ناگهانی، معمولاً طی ۱۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد و به ندرت بیش از یک ساعت طول می‌کشد و بیشتر آن‌ها طی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به پایان می‌رسد. حملات هراس می‌تواند در هر کجا و در هر زمان اتفاق بیفتد. ممکن است هنگام خرید در یک فروشگاه، در خیابان هنگام راه رفتن،  در زمان رانندگی یا حتی در خانه روی صندلی به فرد وارد شود.

علائم حمله پانیک شامل تنگی نفس، تپش قلب، درد قفسه سینه یا لرزیدن، احساس خفگی، احساس غیر واقعی بودن یا جدا شدن از محیط اطراف خود، تعریق، حالت تهوع یا ناراحتی معده، احساس سرگیجه، سبکی یا ضعف، گرگرفتگی، ترس از مرگ، از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن است که بسیاری از این عوامل در چند دقیقه برای فرد اتفاق می‌افتد و پس از آن کاملا برطرف می‌شود.

علائم و نشانه‌های اختلال وحشت
اختلال وحشت با حملات مکرر، همراه با تغییرات عمده در رفتار و یا اضطراب(Anxiety) مداوم مشخص می‌شود. به دلیل وقوع چنین علائمی فرد مبتلا گاهی شروع به اجتناب از موقعیت‌های مختلف از جمله اماکن شلوغی مانند مراکز خرید یا عرصه‌های ورزشی، اتومبیل، هواپیما، مترو و سایر اشکال سفرمی کند و در موارد شدیدتر، فرد ممکن است فقط در خانه احساس امنیت کند.

علل حملات وحشت یا پانیک
اگرچه دلایل دقیق حملات و اختلال وحشت مشخص نیست، اما استرس شدید، مانند مرگ یک دوست عزیز، طلاق یا از دست دادن شغل هم می‌تواند حملات وحشت را ایجاد کند. حملات هراس همچنین می‌تواند به دلیل شرایط پزشکی و سایر دلایل جسمی ایجاد شود. اگر از علائم هراس رنج می‌برید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا احتمالاتی مانند پرولاپس دریچه میترال- مشکل جزئی قلبی است که وقتی یکی از دریچه‌های قلب به درستی بسته نشود- پرکاری تیروئید (غده تیروئید بیش فعال)، هیپوگلیسمی (قند خون پایین) را رد کند.
 
راهکار‌های مقابله با اختلال وحشت
مهم نیست که چقدر در مورد حملات وحشت خود احساس ناتوانی می‌کنید، اما مهم است بدانید که کار‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای کمک به خودتان انجام دهید.
 
تکنیک‌هایی که می‌تواند به شما در غلبه بر هراس کمک کند:
-درباره وحشت و اضطراب بیاموزید.

-تنها دانستن اطلاعات بیشتر در مورد وحشت می‌تواند مسیری طولانی را برای تسکین پریشانی شما طی کند.

-درمورد اضطراب، اختلال وحشت مطالعه کنید.

-شما می‌آموزید که احساساتی که هنگام هراس دارید طبیعی است و ممکن نیست بمیرید یا دیوانه شوید.

-از سیگار کشیدن، الکل و کافئین خودداری کنید، زیرا این موارد همه می‌تواند باعث ایجاد حملات وحشت در افراد مستعد شود.

-بیاموزید چگونه تنفس خود را کنترل کنید.

- تنفس عمیق می‌تواند علائم هراس را تسکین دهد.

-با یادگیری کنترل تنفس خود می‌توانید خود را آرام کنید.

دارو برای حملات هراس و اختلال هراس

از دارو‌ها می‌توان برای کنترل موقت یا کاهش برخی از علائم اختلال هراس استفاده کرد. با این حال، این مشکل را درمان یا حل نمی‌کند و دارو در موارد شدید می‌تواند مفید باشد. برخی دارو‌های مورد استفاده ممکن است شامل دارو‌های ضد افسردگی(Anti-depressant) و بنزودیازپین‌ها که دارو‌های ضد اضطراب هستند؛ باشد.

چگونه به شخصی که دچار حمله وحشت شده است کمک کنیم:

دیدن فردی که دچار حمله شده است، می‌تواند وحشتناک باشد. ممکن است تنفس او بطور غیرطبیعی سریع و کم عمق شود، ممکن است دچار سرگیجه یا سبکی، لرزیدن، تعریق و احساس حالت تهوع شده و  یا فکر کند که دچار حمله قلبی شده است.
 
در این هنگام لازم است شما به آن‌ها بگویید که آرام بودن به فرد بیمار کمک می‌کند تا حمله وحشت را زودتر پشت سر بگذارد. او را راهنمایی کنید تا برای چند دقیقه نفس‌های کُند و عمیق بکشد. به او بگوئید بازو‌های خود را بالا و پایین کند یا پا‌های خود را حرکت دهد. این اعمال می‌تواند به از بین بردن استرس او کمک کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: