کد خبر: ۲۴۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 31
مسئولیت خرید و تهیه لباس کودکان بر عهده والدین است و در بیشتر اوقات نظر والدین در این خصوص اجرا می‌شود
شفا آنلاین>اجتماعی>اشتباه‌هایی که برخی والدین در زمان تهیه پوشاک و مشخص کردن نحوه پوشش کودک و حتی نوجوان‌شان، ناآگاهانه مرتکب می‌شوند و از آسیب‌هایش غافل‌اند

 مسئولیت خرید و تهیه لباس کودکان بر عهده والدین است و در بیشتر اوقات نظر والدین در این خصوص اجرا می‌شود. البته بسیاری از والدین این روزها این توجه را دارند که با افزایش سن کودک درباره رنگ یا مدل لباس، از او نظرخواهی کنند اما اگر بخواهیم واقعیت را در نظر بگیریم، کمد لباس کودکان و نوجوانان، بازنمای عقاید، نگرش‌ها و اولویت‌های والدین است. اما آیا تا به حال به اشتباهاتی که در انتخاب لباس و وضع قوانین لباس پوشیدن فرزندتان ممکن است انجام دهید، دقت داشته‌اید؟
 
   تلاش زیاد برای خرید لباسی گران‌قیمت
این روزها گزینه‌های خرید لباس بسیار زیاد و متنوع است؛ از لباس ست والدین با فرزندان گرفته تا لباس شخصیت فیلم‌ها و ... اما آیا تا به حال دقت کرده‌اید چه زمانی از فرزندتان بابت آراستگی و زیبایی‌اش تعریف می‌کنید؟ اگر تعریف شما محدود به زمان‌هایی است که فرزندتان لباسی گران‌قیمت پوشیده، بدانید که دارید تصور اشتباهی را در ذهن او جا می‌اندازید؛ این‌که تنها با خرج زیاد می‌توان آراسته بود و احساس زیبایی کرد. اما علاوه بر خرید بیش از حد لباس‌های گران و به قول معروف لاکچری، این روزها شاهد خطاهای دیگری نیز هستیم.
   لباس‌هایی بیش از حد باز!
در روزهای گرم تابستان به صورت معمول این خطا بیشتر صورت می‌گیرد؛ این‌که کودک لباس‌هایی را می‌پوشد که بخش زیادی از بدن او نمایان است. این موضوع جدای از آسیب‌هایی که برای پوست حساس کودک به واسطه تابش نور خورشید به دنبال دارد، او را در معرض خطرات دیگری نیز قرار می‌دهد. توجه داشته باشید در محیط‌های عمومی شما توان کنترل سلامت روانی همه آدم‌ها را ندارید. پس در جایی که هر فردی می‌تواند وارد شود، لباس‌های فرزندتان را حساب‌شده‌تر انتخاب کنید.
   نحوه پوشش و آموزش غیرمستقیم
حریم خصوصی
نحوه پوشش دختربچه‌ها و البته پسربچه‌ها، به ویژه زمانی که با همدیگر بازی می‌کنند، موضوع مهم دیگری را می‌تواند به هر دو گروه آموزش دهد که مرزهای شخصی آن‌ها کجاست. بچه‌ها از همان سنین کودکی می‌آموزند که تا چه حد می‌توانند درباره بدن دیگران کنجکاوی و آن را نگاه یا لمس کنند. یادمان باشد به ویژه در سنین پایین، آموزش مستقیم کافی نیست؛ ما به دختربچه‌های پنج، شش ساله نمی‌توانیم حریم خصوصی‌شان را صرفا به صورت شفاهی توضیح دهیم یا به پسربچه‌های این سن بگوییم که حق ندارند هرطور می‌خواهند نگاه و برفرض کنجکاوی‌شان را ارضا کنند. بلکه در عوض سخنرانی و دستور شفاهی، در عمل باید این مرزها را رسم کنیم و به کودکان یاد بدهیم هر کسی حق دیدن، لمس کردن یا حتی سوال کردن درباره بدن آن‌ها را ندارد. این اتفاق جز با انتخاب لباس مناسب به دست نخواهد آمد. بخش دیگری از آموزش حریم خصوصی بچه‌ها، موضوع نسبت حریم خصوصی افراد در محیط‌های مختلف است. اگر کودکی پیوسته لباس‌های باز بپوشد و تفاوتی بین آن چه در خانه، مهمانی، زمین بازی و خیابان می‌پوشد، برایش وجود نداشته باشد، این تصور ایجاد می‌شود که حریم خصوصی او نیز در محیط‌های مختلف با هم تفاوتی ندارد. خودتان می‌توانید تصور کنید این برداشت تا چه میزان می‌تواند کودک را در معرض خطراتی جدی قرار دهد.
   سخت‌گیری بیش از حد و غیرمنطقی نداشته باشید
در دوره نوجوانی تمایل به پوشیدن لباس‌های متفاوت افزایش یافته و ممکن است فرزندتان دوست داشته باشد، شبیه فلان بازیگر لباس بپوشد یا خود را بیاراید. این‌که تا چه حد می‌خواهید به او اجازه پیروی از چهره‌ها یا مد را بدهید، بیش از هر چیز به توافق بین شما و همسرتان در این زمینه بستگی دارد. اما توجه داشته باشید که سخت گیری بیش از حد می‌تواند او را به سمت شکستن مخفیانه محدودیت‌ها سوق دهد.

این مخفی‌کاری نیز در نهایت بیش از همه به ضرر فرزندتان خواهد بود چراکه نوجوانان در زمانی که به تنهایی یا با همراهی دوستانشان بیرون می‌روند، آسیب‌پذیرتر از زمانی هستند که به صورت خانوادگی در جایی حضور می‌یابند. پس شاید بهتر باشد پذیرای برخی لباس پوشیدن‌ها یا تیپ زدن‌های او در زمانی که با شما می‌خواهد بیرون بیاید، باشید و البته او را هم بابت آن‌ها سرزنش نکنید. اما در عوض وقتی می‌خواهد بدون همراهی شما بیرون برود، از او انتظار رعایت برخی محدودیت‌های بیشتر را داشته باشید. این موضوع بیش از هر چیز تامین‌کننده ایمنی او خواهد بود.خراسان
نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره خانواده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: