کد خبر: ۲۴۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 29
احساس خشم غریزه‌ای‌ کاملا طبیعی است و به‌خاطر داشتن احساس خشم، هیچ‌کس حتی خودمان، حق ندارد ما را سرزنش کند. میان خشم و پرخاشگری تفاوتی وجود دارد
شفاآنلاین>اجتماعی>موقعیت‌های زندگی روزانه‌ انسان همیشه به گونه‌ای نیست که او خوشحال یا احساس آرامی نسبت به شرایطش داشته باشد؛ پس این توقع نسبت به خودمان یا دیگران کاملا بی‌جاست که خشمگین نشوند و همیشه لبخند به لب داشته، رفتار سالم و درست از خود نشان دهند. 

ما انسانیم و روزانه تغییرات و اتفاقات زیادی را پشت سر می‌گذاریم و همیشه این امکان وجود دارد که عواطف منفی در ما بروز کند و رفتاری داشته باشیم که باب میل خودمان یا دیگران نیست؛ اما باید به خودمان حق بدهیم و بابت احساس‌هایی که به ما دست می‌دهد، خودمان را سرزنش نکنیم و دقت داشته باشیم به همان میزان که حق داریم خشمگین<Angry> باشیم، به همان میزان هم حق نداریم رفتارهای شدید و بدون مدیریت  نشان دهیم.

احساس خشم غریزه‌ای‌ کاملا طبیعی است و به‌خاطر داشتن احساس خشم، هیچ‌کس  حتی خودمان، حق ندارد ما را سرزنش کند. میان خشم و پرخاشگری تفاوتی وجود دارد. 

خشم احساسی طبیعی است و پرخاشگری هرگونه رفتاری است که به قصد آسیب رساندن بروز می‌یابد و خارج شدن از رفتار عادی تعریف می‌شود. پرخاشگری، از نمودهای رفتاری کوچکی مانند قهر و سرزنش کردن و کنایه زدن شروع می‌شود و تا فریاد و کتک زدن ادامه می‌یابد.

 این هیجان خشم است که منجر به رفتاری چون پرخاشگری می‌شود، اما پرخاشگری کاملا در کنترل انسان قرار دارد و فرد می‌‌تواند با تمرین آن را مدیریت کند. 

آگاهی از علت، می‌تواند ما را در مدیریت بهتر پرخاشگری یاری دهد. عوامل متعدد و متفاوتی موجب پرخاشگری می‌شود مثل وضعیت جسمانی، اتفاقات ناگوار و استرس، ترس و محیط کار یا وضعیت اقتصادی. خیلی وقت‌ها هم کودکان و حتی در مواردی بزرگسالان، از طریق تقلید، هرنوع رفتار پرخاشگری را از والدین یا نزدیکان خود می‌آموزند و آن را متناسب با سن خود درونی کرده و تکرارمی‌کنند. 

ابراز رفتارهای پرخاشگرانه در برخی از موقعیت‌ها کاملا طبیعی است؛ اما اگر پرخاشگری را درمان نکنید، شدت آن و میزان خشونت شما بیشتر خواهد شد. در کنار راهکارهای موجود، مراجعه به پزشک نیز می‌تواند موثر باشد.اصفهان ریبا 


زهرا شفیعی‌پور فرد

 روان‌شناس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: