کد خبر: ۲۴۰۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 26
برخی از پزشکان استان کرمان برای اینکه بتوانند برخی از نیازهای مردم مناطق محروم را در زمینه بهداشتی رفع کنند به برگزاری اردو‌های جهادی در سطح استان می‌پردازند تا عشقشان را به این کودکان ابراز و گوشه‌ای از مشکلات آن‌ها و خانواده هایشان را حل کنند
شفا آنلاین>سلامت> بیماری همیشه و همه جا هست اما در مناطقی که الزامات بهداشتی و رفاهی کمتر است بیماری ها هم نمود بیشتری دارند کودکانی که مدتها از درد دندان رنج می برند یا مشکلات بینایی و شنوایشان رفع نمی شود  و برای این مشکلات به دلیل فقر اقتصادی خانواده هایشان نمی توانند به مطب های لوکس پزشکان در شهرها به طور دائم سر بزنند و خدمات درمانی<health Service> دریافت کنند خدماتی که حق مسلم این کودکان و البته بزرگترهای آنها است ،گذشته از الزامی که دولت در این زمینه باید داشته باشد اشخاصی وجود دارند که سعی می کنند این نیاز های درمانی را حداقل برآورده کنند .

به گزارش شفا آنلاین:برخی از پزشکان استان کرمان برای اینکه بتوانند برخی از نیازهای مردم مناطق محروم را در زمینه بهداشتی رفع کنند  به برگزاری اردو‌های جهادی در سطح استان می‌پردازند تا عشقشان را به این کودکان ابراز  و گوشه‌ای از مشکلات آن‌ها و خانواده هایشان را حل کنند.


مجید حسینی رئیس بسیج جامعه پزشکی استان کرمان ،گفت: سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمان به منظور ارتباط موثر، پویا و مستمر با مردم مناطق محروم به همت بیمه‌های بهداشتی و درمانی در راستای ارزش‌های انقلاب اسلامی، با استفاده از نیرو‌های داوطلب بسیج جامعه پزشکی استان اقدام به تشکیل ۲۵ تیم پزشکی متشکل از پزشک، پرستار، ماما، روانشناس در کرمان و ۸ شهرستان کهنوج، جیرفت، بم، زرند، رفسنجان، شهربابک، بافت، سیرجان کرده که ماهیانه این اردو‌های پزشکی در مناطقی از قبل مشخص شده برگزار و خدمات ارائه می‌دهند.

اوافزود: از ابتدای امسال تا کنون تعداد ۵۸۸ تیم پزشکی به مناطق مختلف اعزام شده است که در این راستا تعداد ۴۵۲۹ نفر پزشکی و تعداد ۲۵۰۲ نفر از خدمات پرستاری، پیراپزشکی و دارو رایگان بهره‌مند شدند.

 حسینی تصریح کرد : اردو‌های جهادی بیشتر در مناطق محروم و حاشیه شهر کرمان برگزار می‌شود.

زهکلوت آفریقای ایران

یکی از بزرگ‌ترین اردو‌های جهادی پزشکی که توسط گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و کانون جهادی این دانشگاه در محروم‌ترین منطقه استان برگزار شد بیانگر عشق و محبت پزشکان کرمانی نسبت به تمامی مردم استان است.

شهر زهکلوت در ۳۹۰ کیلومتری استان کرمان از توابع شهرستان رودبارجنوب واقع شده، فاصله این شهر از رودبارجنوب (اسلام آباد) حدود ۶۵ کیلومتر است. زهکلوت از شمال به شهرستان ریگان و از جنوب به شهرستان قلعه گنج و از شرق به استان سیستان و بلوچستان و از غرب به رودبار جنوب منتهی می‌شود؛ طبق سرشماری سال ۹۰ جمعیت این شهر بالغ بر ۵۸۰۰۰ نفر تخمین زده شده است.

شغل بیشتر مردم این شهر دامداری و کشاورزی است، نبود حداقل امکانات در این منطقه باعث شده که لقب آفریقای ایران را به برخی از روستا‌های این شهر داده شود. کمبود امکاناتی مانند نداشتن آب آشامیدنی سالم، بیمارستان مجهز، نداشتن راه جاده‌ای مناسب و… از مشکلات مردم این منطقه است ،زبان و فرهنگ مردم زهکلوت بلوچی است وحدود ۹۰ درصد مردم این منطقه شیعه هستند.

جواد عسکرپور مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا (س)بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اردوی جهادی که توسط گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و کانون جهادی این دانشگاه با حضور ۲۰۰ جهادگر از دانشگاه علوم پزشکی کرمان در منطقه زهکلوت  برگزار شد که جزو بزرگترین اردو‌های جهادی بود.

او افزود: گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) با همکاری کانون جهادی دانشگاه چند روز در شهر زهکلوت و روستا‌های این منطقه شامل چاه ابراهیم، طبق، پیرخوشاب، چاه علیشاه، ناز دشت، بوئینگ، تکل حسن مستقر شد.

جواد عسکرپوربیان کرد: باتوجه به صعب العبور بودن مسیر روستا‌های قسمت شمالی منطقه و نبود امکان انتقال تجهیزات، ساکنین ۱۷ روستا با وسایل حمل و نقل گروه جهادی به نزدیکترین محل استقرار منتقل و از خدمات مختلف بهره‌مند شدند که در این اردو ۲۰۰ جهادگر به مردم این مناطق خدمت رسانی کردند.

او تصریح کرد: در مجموع در زمان برگزاری اردو، ۴ تیم دندانپزشکی، ۲ تیم پزشک عمومی، ۷ تیم آموزش بهداشت، ۳ تیم غربالگری، یک تیم توانبخشی، ۳ تیم مامایی، ۴ تیم مشاوره خانواده، ۷ تیم فرهنگی، ۴ تیم آموزش در زمینه‌های درسی و علمی، ۳ تیم آموزش اشتغال زایی، ۳ تیم اجتماعی و یک تیم عمرانی به صورت همزمان در مناطق فوق تقسیم شده و خدمت رسانی کردند.


معاینه دندان‌های ۲۷۰۰ نفر در  اردوی جهادی

او با اشاره به اینکه در زمان برگزاری این اردوی جهادی تیم دندانپزشکی دندان‌های بیش از ۲۷۰۰ نفر معاینه کرده اند، گفت: برای این افراد خدماتی، چون ۳۰۰ مورد ترمیم، ۱۲۰۰ مورد کشیدن، ۱۵۰ مورد فیشور سیلانت و ۲۹۰ مورد جرمگیری انجام شده است.
این مطلبو از دست ندید!  شگفتی رسانه‌های روس از سفر ظریف به «G۷»

عسکرپورادامه داد: به این افراد خدمات آموزش بهداشت دهان و دندان همراه با خمیردندان و مسواک رایگان ارائه شد.

مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در گروه پزشک عمومی بیش از ۴۰۰ نفر مورد معاینه و در صورت لزوم به این افراد داروی رایگان تجویز شد، همچنین برای ۵۵ نفر از این تعداد تزریقات نیز انجام گرفت و بیمارانی که نیاز به درمان تخصصی داشته اند به پزشک متخصص و مراکز بهداشتی درمانی برای انجام مراحل تخصصی درمان ارجاع شدند.

او بیان کرد: در گروه آموزش بهداشت برای بیش از ۳۰۰۰ نفر از ساکنین مناطق مختلف کلاس‌های آموزش بهداشت دهان ودندان، بهداشت فردی و عمومی، بهداشت محیط، بهداشت زنان، آموزش جلوگیری از خطرات ناشی از مارگزیدگی و عقرب گزیدگی و کمک‌های اولیه ارائه شد.

عسکرپورادامه داد: همچنین در گروه‌های غربالگری بیش از ۱۵۰۰ نفر مورد ارزیابی تست غربالگری قندخون، فشار خون، تنبلی چشم و شنوایی قرار گرفتند.

به گفته مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این گروه علاوه بر فعالیت‌های غربالگری، فعالیت‌های مربوط به مشاوره تغذیه و آموزش بهداشت نیز انجام گرفت.

او تصریح کرد: در گروه توانبخشی فعالیت‌های طب سنتی و اسلامی، فیزیوتراپی و گفتار درمانی برای بیش از ۵۵۰ نفر انجام شد.

عسکرپور گفت: درگروه مامایی بیش از ۱۳۰۰ نفر معاینه شده اند و برای ۷۰۰ نفر از این افراد داروی رایگان تجویز و برای تمامی افراد مراجعه کننده مشاوره طب سنتی و اسلامی و مشاوره تنظیم خانواده ارائه شد.


مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه بیان کرد: باتوجه به مشکلات فرهنگی گسترده در منطقه، هدف اصلی گروه فرهنگی آموزش مفاهیم اخلاقی برای کودکان در اولویت قرار گرفته بود و علاوه براین از طریق بازی و داستان مباحث اعتقادی، احکام، آموزش قرآن، آموزش وضو و نماز به کودکان ارائه شد.

او تصریح کرد: در ضمن فعالیت‌هایی از قبیل آموزش قواعد قرآن به صورت جزئی، کاردستی، پخش کلیپ، بازی‌های فکری و محلی، خواندن سرود و… انجام شد.

مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سه تیم اجتماعی گروه جهادی نیز در این مدت علاوه بر شناسایی خانواده‌های بی سرپرست و شناسایی افراد معلول و دچار بیماری‌های صعب العلاج، بیماری‌های شایع در منطقه را نیز بررسی کردند.

او افزود: از دیگر اقدامات تیم اجتماعی تهیه و تنظیم دفترچه شناسایی روستا‌ها برای تسهیل در خدمت رسانی‌های بعدی بود.

عسکر پور بیان کرد: تیم عمرانی گروه جهادی فعالیت هایی، چون ترمیم مسجد و ساخت ۶ عدد سرویس بهداشتی برای روستای فاقد سرویس بهداشتی دراین اردو جهادی در دستور کار خود قرار داده بود.

 بارونی فعال اردو‌های پزشکی و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم گفت: هر ساله دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی با یک سازماندهی علمی فرهنگی و طی برنامه ریزی و نیاز سنجی مناطق محروم شروع به فعالیت‌های جهادی می‌کند معمولا سالی بیش از ۵۰۰ دانشجو مشارکت فعال دارند اردو‌های برگزار شده در مناطق محروم استان از جمله زهکلوت، ریگان ،منوجان و اندوهجرد شهداد  است.

او مهم‌ترین خدمات ارایه شده را شامل خدمات دندانپزشکی، آموزش بهداشت و ویزیت بیماران دانست و گفت: پزشکان و اعضای هیات علمی گروه‌های مختلف از جمله متخصصین تغذیه بهداشت و دانشجویان در این اردوها حضور فعال دارند.

برگزاری اردو جهادی پزشکی در منطقه محرومی از جزیره قشم

روح الله سلیمانی رئیس بیمارستان حضرت فاطمه (س) کرمان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: این اردو جهادی سال گذشته به مدت ۹ روز با حضور ۱۵۹ شرکت کننده در منطقه محروم جزیره قشم  برگزار شد.

او افزود: نوع سازه این بیمارستان صحرایی (اتوبوسی – چادری) بوده است که با همکاری اعضای تشکیل دهنده این گروه بر پا شد. در این اردو جهادی تعداد ۱۵ دستگاه آمبولانس برای خدمات رسانی اعزام شده اند.

مناطق محروم جایی است که همه چیز را در برمی گیرد از نبود آب ، غذا ، مسکن، بهداشت و… همت بلند می خواد، کار های جهادی و بزرگ ،اقداماتی که شاید به نظر ساده بیایند اما می تواند زخمی را از تن خسته منطقه ای بردارد و برای لحظه ای کودک کپر نشین را به فردایی بهتر امیدوار کند امید به اینکه شاید دستهای کوچکش با همت قهرمانانی از دیار خودش توان بیابد و روزی منطقه اش را آباد ببیند و در آبادانیش بکوشد و با آرامش و آسودگی کودکی کند تا به بالندگی برسد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: