کد خبر: ۲۴۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 26
انجام آزمایش خون از نخستین ساعت‌های تولد نوزاد برای اطلاع از وضعیت سلامت او انجام می‌شود و به تدریج در طی سال‌ها به دلایل مختلف از جمله بررسی وضعیت سلامت، تکمیل پرونده برای ازدواج، بارداری در بانوان، در زمان بروز حوادث و برای شناسایی بیماری‌ها نیاز به تکرار آن وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>برای به دست آوردن بهترین نتیجه از آزمایش خون و کاهش میزان کبودی و ترس از خونگیری که دربرخی افراد شایع است کارشناسان توصیه می کنند افراد با آمادگی به آزمایشگاه مراجعه کنند.

به گزرش شفا آنلاین:انجام آزمایش خون از نخستین ساعت‌های تولد نوزاد برای اطلاع از وضعیت سلامت او انجام می‌شود و به تدریج در طی سال‌ها به دلایل مختلف از جمله بررسی وضعیت سلامت، تکمیل پرونده برای ازدواج، بارداری در بانوان، در زمان بروز حوادث و برای شناسایی بیماری‌ها نیاز به تکرار آن وجود دارد.
 

با انجام آزمایش‌های مختلف از جمله آزمایش خون، <blood test>پزشکان اطلاعات منحصربه فرد و دقیقی از وضعیت سلامت افراد به دست می‌آورند و با استناد به معیار‌های استاندارد اندازه گیری هر فاکتور در خون می‌توانند بیماری‌ها را شناسایی و به افراد کمک کنند.


آزمایش خون معمولاً برای ارزیابی عملکرد برخی از ارگان‌های بدن از جمله کبد، کلیه ها، تشخیص بیماری ها، بررسی دارو‌های مصرفی، بررسی مسمومیت ها، شناسایی وجود لخته خونی انجام می‌شود.

گاهی اوقات درمواقع اورژانسی یا بروز سانحه و بیماری ناگهانی فرد آمادگی کامل برای انجام آزمایش ندارد، در این مواقع فرد باید آرامش خود را حفظ کند تا بهترین نتیجه به دست آید.

بیشتر آزمایش‌های خون نیاز به رعایت برخی موارد چندین ساعت پیش از انجام آزمایش دارند. از جمله ناشتا بودن به مدت ۸ الی ۱۲ ساعت پیش از انجام آزمایش قند خون، دربرخی موارد نیاز به حضور ۵ ساعته بیمار در آزمایشگاه در زمان انجام آزمایش قند خون است تا قند خون او هر ۳۰ الی ۶۰ دقیقه یک بار خونگیری شود.
 

دربرخی موارد برای بررسی دقیق آزمایش کلسترول خون و به دست آوردن نتیجه دقیق بیمار باید بین ۹ تا ۱۲ پیش از آزمایش ناشتا باشد که البته در تمامی موارد توصیه می‌شود بیمار پیش از مراجعه به آزمایشگاه با پزشک خود مشاوره انجام داده و از شرایط آزمایش آگاه شود. متخصصان علوم آزمایشگاهی هم می‌توانند پیش از انجام آزمایش به بیمار اطلاعات لازم درباره شرایط لازم آزمایش را بدهند.

برای انجام آزمایش هورمون کورتیزول، توصیه می‌شود روز پیش از انجام آزمایش فرد از انجام ورزش خودداری کند، حدود ۳۰ دقیقه پیش از انجام آزمایش دراز بکشد و به مدت یک ساعت قبل از خونگیری از خوردن یا نوشیدن خودداری کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند بیماران پیش از انجام آزمایش خون با پزشک خود درباره تمامی دارو‌ها و سابقه بیماری‌های خود گفتگو کنند. گاهی اوقات مصرف یک یا چند دارو می‌تواند بر نتیجه آزمایش اثر بگذارد و سبب گمراهی پزشکان شود. گاهی اوقات برای به دست آمدن نتیجه درست آزمایش لازم است میزان مصرف دارو کم یا زیاد شود که همه این موارد باید زیر نظر متخصص انجام شود.

برخی عادت‌های زندگی یا مواد خوراکی و نوشیدنی که افراد در طول روز استفاده می‌کنند می‌تواند بر نتیجه آزمایش اثر بگذارد. متخصصان توصیه می‌کنند افراد پیش از انجام آزمایش از انجام کار‌های سنگین، پرتنش و استرس زا خودداری کنند؛ به میزان کافی استراحت داشته باشند، به میزان کافی آب بنوشند تا جریان خون آنها روان باشد و متخصص خونگیری به راحتی بتواند رگ مناسب پیدا کند.
 
کارشناسان توصیه می کنند افراد از مصرف نوشیدنی‌های گیاهی یا نوشابه‌های انرژی زا خودداری کنند تا نتیجه آزمایش آنها دچار اختلال نشود.

از جمله دیگر توصیه‌های متخصصان برای سهولت درخونگیری، گرم گردن دست یا بخشی از بدن است که باید مورد خونگیری قرار گیرد.


گرم کردن دست شامل ماساژ دادن آرام دست است که سبب بهبود جریان خون می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند پیش از خونگیری حداقل به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ماساژ دست یا پا انجام شود.


همچنین برای انجام آزمایش خون لباس آزاد، اما اندکی گرم بپوشید، این کار سبب افزایش دمای پوست و به این ترتیب خونگیری آسان می‌شود.


در زمان خونگیری هرنوع حساسیت یا سابقه شوکی که دارید را به متخصص اطلاع دهید. از جمله حساسیت به لاتکس دستکش کارشناس خونگیری که می‌تواند سبب حساسیت شما شود.


برخی افراد هم به دلیل افت قند خون در زمان خونگیری دچارشوک و از دست دادن هوشیاری می‌شوند که در این زمان لازم است پیش از انجام خونگیری به متخصص اطلاع دهند تا اقدام‌های لازم برای جلوگیری از شوک انجام شود. عده دیگری از افراد دچار ترس از سوزن یا انجام تزریقات هستند که در صورت ترس بسیار زیاد حتماً باید به کارشناس مراجعه کنند تا راهکار‌های لازم برای غلبه بر این نوع ترس را یاد بگیرند.


کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در زمان خونگیری استرس نداشته باشند، برای رفع استرس می‌توان از روش تنفس دیافراگمی استفاده کرد.

استرس در زمان خونگیری می‌تواند سبب سفت شدن رگ‌های خونی و مشکل متخصص خونگیری برای دریافت نمونه خون از شما شود.


در صورتی که دچار افت قند خون در زمان خونگیری می‌شوید برای جلوگیری از بروز شوک و بی حالی همراه خود آب، آبمیوه، شکلات و آبنبات و میوه داشته باشید تا پس از خونگیری با اجازه کارشناس خونگیری مصرف کنید.


از جمله شایع‌ترین عارضه‌ها پس از خونگیری، بروز کبودی در اثر ورود سوزن است. کبودی می‌تواند بلافاصله پس از خونگیری یا طی ۲۴ ساعت پس از خونگیری روی دهد.


برای کاهش این عارضه کارشناسان توصیه می‌کنند بلافاصله پس از اتمام خونگیری فشار متعادل بر روی نقطه مورد خونگیری انجام شود، این کار سبب کاهش خونریزی درون بافتی پوست و کاهش کبودی می‌شود.

در صورت افزایش کبودی یا بروز هماتوم کارشناسان توصیه می‌کنند افراد حتماً به متخصص مراجعه کنند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: