کد خبر: ۲۴۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 25
بیماری «ام اس» یک بیماری التهابی تخریبی سیستم اعصاب مرکزی است و در سنین پایین بین ۲۰ تا ۴۰ سال نمایان می شود
شفا آنلاین>سلامت>عضو انجمن جهانی و فلوشیپ اختلالات حرکتی با بیان اینکه بیماری «ام اس ای» متفاوت از «ام اس» است، گفت: «ام.اس.ای» بیماری تخریبی مغز بوده و در سنین بالاتر نمایان شده و از گروه بیماری های پارکینسونی است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر صفا نجمی افزود: بیماری «ام اس» یک بیماری التهابی تخریبی سیستم اعصاب مرکزی است و در سنین پایین بین ۲۰ تا ۴۰ سال نمایان می شود.

وی ادامه داد: «ام اس ای» یکی از بیماری های تخریبی مغز است و در گروه پارکینسونیسم ها طبقه بندی می شود و از لحاظ علایم ظاهری شباهت زیادی به بیماری پارکینسون دارد به خصوص در مراحل اولیه بیماری، افتراق دادن «پارکینسون» از « ام اس ای» کار سختی است.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی افزود: در هر دو بیماری «پارکینسون» و «ام اس ای» بیماران در راه رفتن دچار مشکل هستند و لرزش اندام و نگاه خیره نشانه های مشترک این دو بیماری است.

وی با ا شاره به اینکه در بیماران «ام اس ای» به تدریج نشانه های دیگری نیز ظاهر می شود که در پارکینسون(Parkinson) کمتر است، گفت: از جمله این نشانه ها تغییرات اتونوم است، سیستم اتونوم یکی از سیستم های کنترل کننده اعمال مختلف بدن از جمله فشار خون، تعریق و کارکرد سیستم گوارشی است.

دکتر نجمی گفت: شدت درگیری سیستم اتونوم در بیماری « ام اس ای» بسیار بالاتر از بیماری پارکینسون است و از مراحل  اولیه خود را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه بیماری «ام اس ای» به داروهای شایع ضد پارکینسونی خیلی خوب جواب نمی دهد، افزود: اختلال تعادل در این بیماران شایع است و بیمار به یک سمت منحرف و یا دچار افت می شود، پوزیشن های عجیب و نامناسب در سر و گردن این بیماران مشاهده می شود که ممکن است سر بیمار به صورت خیلی شدید به عقب ، جلو و یا به طرفین خم شود.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی ادامه داد: این تغییرات ظاهر بدن در بیماری « ام اس ای» شایع تر است و ضعف در اندام های بیمار از دیگر علایم این بیماری است.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری نسبت به پارکینسون کمتر است و منشا ژنتیکی ضعیفی دارد، گفت: متاسفانه درمان خیلی موثری برای این بیماری وجود ندارد و پاسخ دهی آن به داروها کم است در حالی که در پارکینسون علاوه بر داروهای متعدد امکان استفاده از اعمال جراحی مثل کارگزاری الکترود عمقی مغز وجود دارد.

دکتر نجمی افزود: درمان موثری برای «ام اس ای» وجود ندارد و داروهایی که تجویز می شود، برای کنترل ناتوانی ها و مشکلات بیمار از جمله کنترل فشار خون(blood pressure)، کنترل اختلال تعادل بیمار، کنترل مشکلات پارکیسنونی مثل سفتی و کندی است.

وی اضافه کرد: تنها کاری که می توان برای بیماران «ام اس ای» انجام داد، کارهای حمایتی و نگهداری است و باید کیفیت زندگی بیمار اصلاح شود.

عضو انجمن های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی با بیان این که در دنیا درمان قطعی برای این بیماری شناخته نشده است، گفت: طرح های تحقیقاتی در نقاط مختلف دنیا در حال اجرا و داروهای مختلفی در حال آزمایش برای این بیماری است.

وی اظهار داشت: داروهای استفاده شده در داخل کشور با کشورهای پیشرفته از نظر پزشکی یکسان است، ولی متاسفانه سیستم حمایتی و بخش های بستری مناسب برای بیماران تخریبی مغز از جمله پارکینسون، ام اس ای و آلزایمر در کشور وجود ندارد.

دکتر نجمی با بیان اینکه متاسفانه اگر این بیماری اتفاق بی افتد امکان توقف کامل آن وجود ندارد، افزود: به نظر می رسد هرچه شرایط زندگی فرد سالم باشد ، از استرس دور باشد ، از غذاها و آشامیدنی های سالم تر استفاده  و در آب و هوای تمیز زندگی کند، وقوع این بیماری کمتر خواهد بود.

وی ادامه داد: به این بیماران توصیه می شود از مصرف غذاهای چرب و گوشت قرمز اجتناب کنند و مصرف سبزیجات، میوه و ماهی را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی با بیان اینکه طول عمر متوسط بیماران «ام اس ای» ۱۰ تا ۱۲ سال است، گفت: هر چه اقدامات مراقبتی و حمایتی بهتر و موثر تری از بیمار  انجام شود فرد طول عمر بیشتری خواهد داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: