کد خبر: ۲۴۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 25
تربیت نیروی متخصص علوم آزمایشگاهی در مقطع دکتری به دلیل توقف پذیرش این رشته در آینده‌ای نزدیک دچار مشکلاتی می‌شود و اگر پذیرش دانشجویان در مقطع PHD دکترای علوم آزمایشگاهی از سر گرفته نشود ایران دچار کمبود نیروی متخصص در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و مراکز علوم آزمایشگاهی می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>مصلایی گفت: برخی از صندوق‌های بیمه‌گر مطالبات مراکز علوم آزمایشگاهی را به اندازه یک سال پرداخت نکرده‌اند و این گونه مسائل، مشکلاتی را برای مراکز علوم آزمایشگاهی ایجاد کرده است.


به گزارش شفا آنلاین:میرمجید مصلایی نایب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی  با اشاره به وضعیت فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی <Laboratory sciences>در کشور اظهار کرد: تربیت نیروی متخصص علوم آزمایشگاهی در مقطع دکتری به دلیل توقف پذیرش این رشته در آینده‌ای نزدیک دچار مشکلاتی می‌شود و اگر پذیرش دانشجویان در مقطع PHD دکترای علوم آزمایشگاهی از سر گرفته نشود ایران دچار کمبود نیروی متخصص در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و مراکز علوم آزمایشگاهی می‌شود.

وی ادامه داد: پذیرش دانشجو در مقطع دکترای علوم آزمایشگاهی صرفاً به دلیل یک سری مسائل صنفی و مخالفت برخی‌ها در وزارت بهداشت انجام شده است و من امیدوارم با هدف پیشگیری از کمبود نیروی متخصص علوم آزمایشگاهی در مراکز دولتی سراسر کشور، پذیرش این رشته دو مرتبه انجام شود.

نایب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌های بخش دولتی و حتی خصوصی فاقد مسئول فنی هستند و کمبود فارغ‌التحصیلان این رشته در مراکز علوم آزمایشگاهی به طور جدی حس می‌شود.

مصلایی بیان کرد: پذیرش دوباره دانشجو در مقطع دکترای علوم آزمایشگاهی یک انگیزه برای دانشجویان مقطع کارشناسی می‌شود و ما پیشنهاد دوره ترکیبی MS PHD را به وزارت بهداشت داده‌ایم که در آن دانشجویان بعد از گذراندن مقطع کارشناسی ارشد با شرکت در یک آزمون و قبولی در آن، بدون ارائه پایان‌نامه مستقیم در دوره مقطع دکترای علوم آزمایشگاهی تحصیل کنند.

نبود فارغ‌التحصیل علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد در کشور

نایب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: در حال حاضر ما در رشته علوم آزمایشگاهی فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نداریم و من معتقدم که این افراد می‌توانند به عنوان سوپر وایزر آزمایشگاه‌ها در بخش‌های دولتی و حتی خصوصی مشغول به فعالیت شوند.

وی با اشاره به مشکلات آزمایشگاهی کشور افزود: اعمال تحریم از سوی دشمنان و متناسب نبودن تعرفه‌ها به همراه تأخیر در پرداخت مطالبات مراکز آزمایشگاهی از سوی صندوق‌های بیمه‌گر از جمله مشکلات این رشته در کشور است؛ به طوری که بیمه تأمین اجتماعی یک سال طلب مراکز علوم آزمایشگاهی کشور را پرداخت نکرده است.

مصلایی افزود: به دلیل تحریم‌ها هزینه تجهیزات علوم آزمایشگاهی ۳ برابر شده است، اما میزان تعرفه تنها به اندازه ۱۰ درصد افزایش داشته است.

نایب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی یادآوری کرد: به دلیل اعمال تحریم، شرکت پست بین‌المللی از ایران رفته است و انتقال نمونه‌ها به خارج از کشور به سختی انجام می‌شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: