کد خبر: ۲۴۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۷ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 24
بدون شک برای موفقیت به کمک دیگران نیز نیاز خواهید داشت. یکی از بهترین ترفندها برای رسیدن به اهداف ایجاد رابطه با دیگران است. البته توجه داشته باشید که نباید با هر شخصی شبکه کاری خود را مربوط سازید؛ زیرا ممکن است این موضوع به هدفتان صدمه وارد کند
شفاآنلاین>اجتماعی>گام‌های موفقیت چه مواردی هستند؟ مسلماً بسیاری از افراد پاسخ می‌دهند که گام‌های هر فرد برای رسیدن به موفقیت به تعریفی که برای این موضوع داریم برخواهد گشت. برای همین ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید و بررسی نمایید برای موفق شدن و رسیدن به آن باید چه اقداماتی انجام دهید. 

به گزارش شفاآنلاین، توجه داشته باشید که مشکل اصلی شما زمان و خواسته‌های روزمره زندگی است. تنها یک کلید برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد و شما باید از چندین گام کلیدی برای این کار استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم به گام‌های اساسی در جهت رسیدن به موفقیت بپردازیم. با ما همراه باشید.

یک محور انگیزشی برای خود نسازید

آیا داشتن انگیزه<Motivation> یکی از ابتدایی‌ترین مسائل برای رسیدن به موفقیت نیست؟ اگر انگیزه نداشته باشیم چگونه می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم؟

چیزی که باید بدانید این است که انگیزه تمام آنچه برای رسیدن به هدف نیاز دارید نیست. اگر تنها چیزی که دارید انگیزه باشد، موفقیتی حاصل نخواهد شد. ممکن است شما برای رسیدن به هدفی انگیزه داشته باشید، اما درگیر کار دیگری باشید که برای انجام آن حقوق دریافت می‌کنید. 

Aytekin Tank بنیان‌گذار JotForm پیشنهاد می‌کند بجای تکیه کردن به انگیزه‌ ذاتی، به سیستم‌ها اعتماد کنید. انگیزه ذاتی از ملزومات شروع یک کار است، اما ممکن است همین انگیزه مثبت یک روز منفی یا خنثی شود، آنگاه چه باید کرد؟ بجای اینکه تنها به انگیزه خود اکتفا کنید، باید یک سیستم تنظیم کنید و بدون درنظرگرفتن احساس کارتان را پیش ببرید. خلاصه‌ی صحبت‌های Tank را می‌توان بصورت زیر بیان کرد:

دو یا سه موضوعی که می‌خواهید روی آنها تمرکز کنید را مشخص نمایید. این موارد همگی باید با هدف اصلی زندگی شما در ارتباط باشند.

هر روز زمانی را برای تمرکز درنظر بگیرید.

به فعالیت‌هایی که با اهداف و موارد تمرکز شما مطابقت ندارند، نه بگویید.

انعطاف‌پذیری خاصی به خودتان بدهید؛ برای مثال، اگر مطلقاً انگیزه‌ای برای نشستن و شروع نوشتن ندارید، بهتر است به مطالعه کتاب بپردازید.

برای بسیاری از ما سخت‌ترین بخش نه گفتن به موضوعات مختلف است. آقای Tank پیشنهاد می‌کند که روی آن چیزی که درمورد رویای خود دوست دارید تمرکز کنید.

تقلید از دیگران

اگر پای صحبت‌های یک فرد موفق بشینید، درست همانند این است که در یک شهر جدید که با خیابان‌های آن آشنایی ندارید رانندگی کنید. صرف‌نظر از اینکه چقدر ماجراجو هستید و روحیه مبارزه‌طلبی دارید، باید یک مربی و راهنما داشته باشید. بیاموزید که آنها چگونه یک کار را شروع کردندن و چه راه‌کارهایی برای پیش‌برد اهداف خود داشته‌اند. 

برخی از افراد موفق خودساخته صفات مشترکی را به اشتراک گذاشته‌اند که شامل موارد زیر می‌شوند:

اهداف و برنامه‌های ساده

تمایل به کار با دیگران (افرادی که می‌توانند در رسیدن به هدف کمک کنند)

ثبات و اراده

تمایل به اولویت‌بندی و ساده‌سازی ارتباطات مهم و شفاف

تمایل به پس‌انداز (درصورتی که شرایط فراهم باشد)

توانایی تصمیم‌گیری به ‌نوعی که ترکیبی از حقایق، داستان‌ها و احساسات افراد باشد

اگر در تصمیم‌گیری برای تقلید مشکلاتی دارید، صفات بالا می‌تواند به شما برای بهبود وضعیت کمک کنند. درنهایت هرچه بیشتر با افراد موفق مواجه شوید و به گفت‌و‌گو بپردازید، بیشتر از قبل با خصایص آنها آشنا خواهید شد. به‌دنبال صفاتی باشید که آنها را از سایرین متمایز می‌کند.

شبکه کردن راه درست

بدون شک برای موفقیت به کمک دیگران نیز نیاز خواهید داشت. یکی از بهترین ترفندها برای رسیدن به اهداف ایجاد رابطه با دیگران است. البته توجه داشته باشید که نباید با هر شخصی شبکه کاری خود را مربوط سازید؛ زیرا ممکن است این موضوع به هدفتان صدمه وارد کند. مواردی که در شبکه کاری باید موردتوجه باشند شامل موارد زیر می‌شود:

مفید بودن: قانون طلایی در شبکه این است که به دیگران کمک کنید، مهربان باشید و به دیگران سود برسانید؛ سپس با کسانی که می‌توانند به شما کمک کنند، در ارتباط بمانید.

ثابت قدم بودن: قابل اعتماد بودن، ثبات و رشادت از صفاتی هستند که نشان‌دهنده ویژگی مقاومت و پایداری در هر فرد بشمار می‌روند. چنین افرادی با اشتیاق و تعهد به کارهای خود می‌پردازند.

معتبر بودن: به یک شبکه وصل نشوید که در آن افراد به دنبال سود یک‌طرفه از جانب شما هستند. ارتباط خود را براساس سودآوری مشترک بنا کنید.

منصف و صادق بودن: کلمات نمی‌توانند رفتار شما را پوشش دهند؛ صداقت، صمیمیت و ارتباط صریح و روشن از ویژگی‌های بارز یک ارتباط خوب است.

مراقب بودن: به صحبت‌های دیگران توجه و دقت کنید و هرگز کلمات را هدر ندهید. هرچه قدر بیشتر درباره خودتان صحبت کنید، شناخت کمتری نسبت به طرف مقابل پیدا خواهید کرد.

شبکه ساختن موارد خاصی را نیاز دارد که هرکدام به نوع خودشان بسیار مهم هستند. سعی کنید افراد پرشور و هیجان را در گروه خود داشته باشید.

تمرین کمال

مسلماً می‌دانید که برای تعالی در هر زمینه‌ای نیاز به تمرین خواهید داشت. معلمان، والدین و مربیان این موضوع را در شما ایجاد کرده‌اند که باید با تلاش و تمرین به چیزهای مختلف برسید؛ اما این احتمال وجود دارد که آنها تصویر دقیقی از تمرین به شما منتقل نکرده‌اند. 


از این گذشته، چنین بحثی درباره چگونگی دستیابی به اهداف و رویاها وجود دارد. رویای شما کامل و دارای بنیان قدرتمندی نیست و این شما هستید که باید بتوانید آن را به کمال برسانید. تمرین کردن به تنهایی فایده ندارد؛ زیرا شما باید درست تمرین کردن را فرا بگیرید. در کتاب Doug Lemov به چگونگی تمرین پرداخته شده است و نویسنده به نکات ارزشمندی درباره تمرین برای موفقیت اشاره می‌کند که شامل موارد زیر می شود:

راه درست را تعیین کنید و آن را بارها و بارها تمرین کنید. تمرین اشتباه سبب کدگذاری غلط در ذهن می‌شود.

مهمترین و موثرترین موارد را تمرین کنید. قانون ۲۰/۸۰ می‌گوید: ۲۰ درصد تمرین درست می‌تواند ۸۰ درصد نتایح را بدست آورد.

از طریق تکرار فعالیت خود را عمیق کنید.

تا زمانی که بتوانید در حین انجام کارهای جزئی، افکار خلاقانه داشته باشید، دست از تکرار و تمرین نکشید.

هر بار که تمرین می‌کنید، ابتدا یک هدف را تعیین کنید؛ از نظر Lemov چنین کاری تمرین را قابل اداره و اندازه‌گیری می‌کند.

تمرکز خود را بر روی آنچه خوب است قرار دهید و همان را تمرین نمایید.

اگر در حین انجام کاری دچار اشتباه شدید، به قبل‌تر بازگشته و سعی کنید با تمرین مکرر آن را اصلاح نمایید.

شکست را بعنوان بخشی از فرآیند بپذیرید

اگر انتظار دارید بدون هیچ اتفاقی موفق شوید، باید بگویم طرز فکر ناامید کننده‌ای دارید. هر کاری که ارزش انجام داشته باشد، دشواری‌هایی نیز به همراه خواهد داشت و شکست بخشی از روند پیشرفت شما است. شکست‌ها بینش شما درباره نقاط ارزشمند کار را بهبود می‌بخشند.

 حتی درصورتی که نمی‌توانید بفهمید که چه اشتباهی در روند کار مرتکب شده‌اید، عوامل خارجی (محیطی) وجود دارد که شما را به سمت شکست کشانده‌اند. حال شانس این را دارید تا با تجزیه و تحلیل به تشخیص عوامل شکست بپردازید. پس از شکست باید این موارد را آنالیز کنید:

درصورت وجود، کدام عوامل محیطی/ خارجی/ اجتماعی سبب به دام افتادن من شده‌اند؟

چگونه می‌توانم در زمان بروز مشکلات بعدی پاسخ‌های متفاوتی ارائه کنم؟

چه مشکلاتی بدون دخالت عوامل بیرونی اتفاق افتاده است؟ چگونه چنین مشکلاتی ایجاد شده است؟

چه کسی می‌تواند به من در چنین زمان‌هایی کمک کند؟

مطمئناً تحلیل و یادگیری کار آسانی نیست؛ به همین دلیل باید آماده پذیرش چندین شکست در طول پیشرفت کار باشید. همانطور که در گام ۴ اشاره کردیم تمرین می‌تواند سبب بهینه شدن وضعیت روند کار شود. هرچه میزان تمرین در استفاده از روش‌های صحیح بیشتر باشد، احتمال رخ دادن شکست کمتر خواهد شد.

تعیین اهداف واقع‌بینانه

اهداف واقع‌بینانه و راهبردها نقاط اصلی هستند که مسیر موفقیت را مشخص می‌کنند. اگر هدف شما تبدیل شدن به یک ستاره موسیقی باشد، چنین چیزی بلافاصله رخ نخواهد داد و هدف شما بیشتر یک رویاپردازی است.

 بدون اهداف واقع‌بینانه شما بیشتر به یک آرزو نزدیک هستید که احتمال کمتری برای تبدیل شدن به واقعیت دارد. طبق مطالعاتی که در مجله ScienceDirect صورت گرفت، مشخص شد افرادی که دوگانگی هدف را را در خود می‌بینند، سطوح بالاتری از افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند. 

به عبارت دیگر ممکن است شما تنها آرزوی موفقیت داشته باشید، اما اهداف کوتاه‌مدت شما با یکدیگر در تضاد و تعارض باشند؛ در چنین شرایطی عدم دستیابی به اهداف سبب رنجش خاطر و آسیب روحی به شما می‌شود. بنابراین بهتر است ابتدا اهداف خود را دسته‌بندی کنید و ببینید واقعاً چه چیزی از زندگی خود می‌خواهید؛ آیا آنچه بعنوان هدف مشخص کرده‌اید با واقعیت زندگی شما مطابقت دارد یا خیر.

تضادهای موجود در زندگی خود را بیابید

ممکن است با مسائلی مواجه شوید که دید بلند مدت شما را دچار محدودیت کنند. چنین موضوعی می‌تواند سبب از بین رفتن دید شما نسبت به رویا و گام‌های موفقیت شود. حدود ۱۸ درصد از افراد در برخی نقاط زندگی خود از اختلال اضطرابی رنج می‌برند، اما تنها ۳۷ درصد از آنها به دنبال درمان خود می‌روند.

 اضطراب و سایر اختلالات شایع مانند افسردگی می‌توانند بر توانایی شما در انجام کارهای مختلف تأثیر بگذارند و زندگی شما را دچار آسیب کنند. همینطور چنین مشکلاتی می‌توانند سبب کاهش میزان تمرکز شما شوند. اغلب اوقات افرادی که اضطراب بالایی دارند، بیش از حد به آینده فکر می‌کنند.

حذف عوامل برهم زننده تمرکز

عوامل حواس پرتی یکی از معضلات اصلی در رسیدن به اهداف هستند. امروزه شبکه‌های اجتماعی با حجم انبوهی از اخبار و پیام‌ها می‌توانند یکی از مهمترین عوامل برهم زننده تمرکز باشند. حذف چنین عواملی می‌تواند یک راهکار ساده برای بهبود وضعیت تمرکز باشد. باید بتوانید عواملی که سبب کاهش میزان تمرکز می‌شوند را شناسایی کنید و سپس برای حذف هرکدام از آنها در برنامه روزانه خود اقدام نمایید.

پرداختن به خود

شما نیاز دارید تا عوامل برهم زننده تمرکز بر راهبردها را حذف کنید؛ اما باید در این میان زمانی را جهت تازه شدن فکر به خودتان اختصاص بدهید. یکی از بهترین راه‌ها جهت تازه‌سازی روحی و جسمی اقدام به پیاده‌روی است؛‌ سعی کنید با دوستان خود بازی کنید و به ورزش دسته جمعی بروید، کتاب بخوانید و هر کاری که سبب لذت بردنتان می‌شود (البته کارهایی که به سلامت روح و جسمتان ضربه وارد نکند) انجام دهید.

تقسیم بندی فعالیت‌ها

زمان را به دو بخش کاری و فراغت از کار تقسیم کنید؛ در زمان‌هایی که به کار و پیش‌برد اهداف مشغول هستید، کارهای حاشیه‌ای را رها کنید و زمانی که کار اصلی به پایان رسید، دیگر نباید به آن فکر کنید و درباره آن همچنان پیگیر باشید. 

برای مثال در زمان استراحت نیازی به چک کردن ایمیل‌های کاری نیست. همچنین درصورتی که در یک شبکه کاری مشغول هستید، می‌بایست کارهای مختلف را به افراد دیگر محول کنید و تمام کارهای را از یک نفر یا خودتان نخواهید. تقسیم‌‌بندی سبب می‌شود تا حداکثر تمرکز در کار ایجاد شود؛ ضمن اینکه اشتیاق به پیشبرد فعالیت‌ها نیز بدین وسیله افزایش می‌یابد.Lifehack

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: