کد خبر: ۲۴۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 24
از آنجایی که جمعیت کشور رو به سالمندی می‌رود باید خدمات مراقبتی پرستاری در منزل را تقویت کنیم. در سال ۲۰۵۰ برای اولین بار در ایران جمعیت سالمندان بسیار بیشتر از کودکان زیر ۵ سال خواهد بود
شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت خدمات مراقبتی پرستاری در منزل گفت: در سال ۲۰۵۰ برای اولین بار در ایران جمعیت سالمندان بسیار بیشتر از کودکان زیر ۵ سال خواهد بود و از آنجا که هزینه درمان بیماری‌های غیر واگیر بالا است، جامعه باید به سمتی سوق پیدا کند که نگرش مراقبتی ما تنها به بیمارستان‌ها نباشد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مریم حضرتی در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت، ضمن تبریک روز پزشک، گفت: در برنامه ششم توسعه در ماده ۷۴ و بند سوم آن، دولت وزارت بهداشت را به جامعه‌نگر شدن نظام سلامت و پرستاری مکلف کرده است؛ به نحوی که ارائه خدمات در جامعه و خدمات مراقبت در منزل باید با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

لزوم تقویت خدمات پرستاری در منزل به دلیل سالمند شدن جمعیت کشور
وی در ادامه در تشریح اقدامات انجام شده در معاونت پرستاری وزارت بهداشت، افزود: از آنجایی که جمعیت کشور رو به سالمندی می‌رود باید خدمات مراقبتی پرستاری در منزل را تقویت کنیم. در سال ۲۰۵۰ برای اولین بار در ایران جمعیت سالمندان بسیار بیشتر از کودکان زیر ۵ سال خواهد بود. از آنجایی که هزینه درمان بیماری‌های غیر واگیر بالا است و همچنین درمان این بیماری‌ها، بیمار را دچار مشکلات می‌کند، جامعه باید به سمتی سوق پیدا کند که نگرش مراقبتی ما تنها به بیمارستان‌ها نباشد.

وی در ادامه ابلاغ تعرفه مراکز مشاوره و مراقبت در منزل را در سال ۹۷ همراه با ۱۰ درصد افزایش خواند و گفت: البته این میزان افزایش نیز همچنان برای کادر پرستاری آنچنان قابل توجه نخواهد بود.

۵۹۱ مرکز مراقبت در منزل در آستانه اخذ پروانه فعالیت
حضرتی ادامه داد: ابلاغ فرم نظارت خدمات پرستاری در منزل و تشکیل اتحادیه پرستاران و مراقبان سلامت در منزل توانست در حوزه نظارت و کنترل این بخش از خدمات کمک شایانی کند. همچنین تصویب آزمایشی مراقبت در منزل که به صورت پایلوت در حال انجام بود، می‌تواند در کمک به بیماران نارسایی مزمن قلبی، سکته مغزی(stroke) و ... کمک کند. ما توانستیم ۸۱۶ مرکز مراقبت در منزل راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر نیز ۵۹۱ مرکز مراقبت در منزل مجوز تاسیس خود را گرفته‌اند و در حال گرفتن پروانه برای ایجاد این مراکز هستند.

وی در ادامه با اشاره به بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: من خدمات کادر پرستاری در این زمینه را بسیار محترم می‌دانم و باید گفت که این بسیج بزرگ به دنبال طرح پایلوت دی‌ماه سال ۹۷ انجام شد. در دی‌ماه سال گذشته به همت پرستاران، نمونه کوچکی از بسیج ملی کنترل فشار خون را داشتیم.

حضرتی با اشاره به اینکه تعدادی از بیماران هستند که به طور کامل نمی‌توان در منزل از آنها مراقبت کرد، گفت: این بیماران نیاز به مراقبتی بین منزل و بیمارستان دارند که در دنیا از آن تحت عنوان LTC یاد می‌شود. خوشبختانه آئین‌نامه این طرح در کشور ما نیز نوشته شده و به کمیته تنظیم مقررات رفته است و با ابلاغ آن می‌توانیم شاهد تحولی عظیم باشیم.

پرستاران در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر توانمند می‌شوند
وی افزود: تدوین برنامه عملیاتی کارگروه آموزش، پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر که یکی از معضلات جامعه ما هست، آغاز شد و معاونت پرستاری با توانمندسازی پرستاران به دنبال اجرایی کردن این آئین‌نامه است. در این زمینه ۱۸ برنامه کوتاه مدت تدوین کردیم که ۵۰ درصد از این تعداد مصوب شده و در دوره‌های آموزشی بین خدمت پرستاران گنجانده می‌شود.

آموزش سلامت به بیمار و خانواده وی
حضرتی افزود: تدوین شیوه نامه تشکیل ساختار آموزش سلامت به بیمار و خانواده انجام شد؛ چرا که بیمار نباید پس از مرخص شدن از بیمارستان به حال خود رها شود؛ او باید نسبت به مراقبت‌های درمانی از خود در منزل آگاه باشد. در این زمینه اولین کنگره آموزش به بیمار و خانواده در استان گیلان برگزار شد.

وی توسعه انجمن‌های علمی پرستاری را از دیگر اقدامات مهم این معاونت خواند و اظهار کرد: در گذشته تنها دو انجمن علمی پرستاری داشتیم که در سال گذشته چهار انجمن علمی دیگر آغاز به کار کردند و در حال حاضر شش انجمن علمی در این حوزه فعالیت می‌کنند. پس از تشکیل این انجمن‌ها تشکیل شبکه ملی تحقیقات پرستاری کمک شایانی به رشد این علم داشت.

جداسازی اضافه‌کار از کارانه پرستاران
وی جدا شدن اضافه کار از کارانه را درخواست جدی پرستاران خواند و گفت: تا کنون میزان اضافه کار و کارانه با هم بود و مشخص نبود که هر کدام از این مبالغ بطور دقیق چقدر است. با ابلاغ آئین‌نامه‌ای از طرف معاونت درمان کار جداسازی این دو مقوله از هم آغاز شد؛ اما همچنان در برخی جاها این دو مقوله از هم تفکیک نشده‌اند.

وی افزود: ما توانستیم فرم ارزیابی اولیه منسجمی بین بیمارستان‌ها ابلاغ کنیم. پیش از ابلاغ این فرم ارزیابی‌های اولیه به شکل منسجم انجام نمی‌شدند.

وی افزود: ثبت الکترونیک گزارش‌های مدیریتی پرستاری از اقداماتی است که در این دوره آغاز شده و در سامانه‌ای که به شکل پایلوت در استان کرمانشاه تعریف شده بود مدیران بخش‌های پرستاری می‌توانستند توسط یک سامانه بر روی گوشی همراه خود سنجه‌ها را به شکل الکترونیک نظارت کرده و آمار کافی را دریافت کنند. آغاز این طرح توانست به کم کردن کاغذ بازی‌ها و بالا رفتن دقت نظارتی کمک کند.

حضرتی افزود: آئین‌نامه جذب و نگهداری پرستار در نقاط محروم تدوین شد و یکی از کارهایی که پس از ابلاغ این آئین‌نامه انجام می‌شود. ایجاد پانسیون پرستاری و مامایی در مناطق محروم است و با کمک پزشکان طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان معاونت پرستاری و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت به امضا رسید، قرار بود تا زمین این مراکز توسط دانشگاه‌ها تامین شده و با تشویق خیرین اقدام به ساخت این پانسیون‌ها در مناطق محروم کنیم، اما متاسفانه زمین از سوی دانشگاه‌ها در اختیارمان قرار نگرفت، اما بنده امیدوارم با کمک خیرین به زودی حداقل ۳۰ الی ۴۰ مرکز پانسیون در این مناطق افتتاح شود.

حضرتی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت ارتقای کیفیت خدمات پرستاری افزود: شایسته سالاری در پرستاری می‌تواند با انتخاب مدیر شایسته اتفاق افتد. بیشترین مدیران حوزه سلامت در بخش پرستاری هستند. ما حدود ۱۴ هزار مدیر پرستار داریم و بیش از ۳۰۰۰ نیروی کمک پرستار در دانشگاه‌ها و نیز تعداد زیادی در بخش خصوصی جذب شدند. این نیروهای کمک پرستار دوره‌های یکساله آموزشی دیده‌اند و می‌توانند کارهای اولیه و غیر حرفه‌ای را انجام دهند که این موضوع می‌تواند فشار کاری پرستاران را کم کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: