کد خبر: ۲۴۰۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 24
اگر چه گفته می‌شود که در تحریم‌ها دارو و غذا استثناء است، اما بنده به عنوان کسی که در تامین دارو نقشی را به عهده دارد، می‌گویم که این حرف یک دروغ بزرگ است و اتفاقا برنامه‌ریزی شده که تامین دارو و تجهیزات پزشکی مردم ایران به عنوان اولویت دشمن، دچار مشکل شود، اما توانمندی شما این نقشه شوم آنها را نقش بر آب کرد
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها در تامین مواد اولیه دارویی و فشارهای وارده بر کمپانی‌های خارجی، در عین حال از تدوین سند جامع خدمات سلامت<Health services> در داروخانه‌ها خبر داد و گفت: به این ترتیب داروخانه‌ها از کالا فروشی خارج شده و به کسب درآمد از محل ارائه خدمات روی می‌آورند.

به گزارش شفا آنلاین: دکتر محمدرضا شانه‌ساز در هجدهمین همایش سالیانه انجمن داروسازان ایران ضمن تبریک پزشک و داروساز، گفت: پیشکسوتان عرصه داروسازی امروز جایگاه داروسازی را به نقطه‌ای رسانده‌اند که به یک نقطه قوت بدل شده است. این همایش نیز به نوعی به یک میثاق و مجمعی برای گردهمایی داروسازان سراسر کشور تبدیل شده است. واقعا امروز داروسازی به یک نقطه قوت در کشور بدل شده است. هر چند که ما به عنوان داروساز گلایه‌های کمی نداریم و بی‌مهری‌های بسیاری در سال‌های اخیر، دل داروسازان را آزرده است.

درخشش صنعت داروسازی علیرغم تحریم‌ها

وی افزود: امروز اتفاق بسیار بزرگ و مبارکی رخ داده است. شاید یکی از برجستگی‌ها و نقاط درخشانی که در تحریم‌های ظالمانه اخیر علیه کشورمان وجود داشت، درخشش صنعت داروسازی بود. این درخشش ناشی از برنامه‌ریزی شما داروسازان بوده و برنامه‌ریزی دشمنان خارجی برای ایجاد مشکل در تامین داروی مردم، با کمک شما خنثی شد. امیدوارم همه مسئولان اعم از مسئولان اجرایی، قضایی و ... به این خدمات بزرگ توجه داشته باشند.


شانه ساز ادامه داد: اگر چه گفته می‌شود که در تحریم‌ها دارو و غذا استثناء است، اما بنده به عنوان کسی که در تامین دارو نقشی را به عهده دارد، می‌گویم که این حرف یک دروغ بزرگ است و اتفاقا برنامه‌ریزی شده که تامین دارو و تجهیزات پزشکی مردم ایران به عنوان اولویت دشمن، دچار مشکل شود، اما توانمندی شما این نقشه شوم آنها را نقش بر آب کرد.

کمپانی‌های خارجی برای فروش مواد اولیه دارویی، از ایران تعهد می‌گیرند

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در حال حاضر مشخصا شاهدیم که شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی برای کار با ایران تحت فشار هستند. برخی می‌گویند یکی از مشکلات ما در حوزه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بحث نقل و انتقال پول است، اما قضایا فراتر از این موضوع است؛ به طوری که مشخصاً و عمداً شرکت‌های داروسازی که سال‌ها با ایران کار می‌کنند و در دوره قبلی تحریم‌ها نیز کارشان را با ایران ادامه می‌دادند، تحت فشار قرار می‌گیرند و به زبان می‌آورند که ما تحت فشار هستیم.

برخی شرکت ها بیش از پنج دهه است که با ایران در حوزه تامین مواد اولیه کار می‌کنند، اما در حال حاضر با تأخیر فراوان، مواد اولیه ما را تامین می‌کنند. زیرا تحت فشار هستند. به عنوان مثال ما درخواستی برای تامین مواد اولیه به آنها می‌دهیم اما مدت زیادی طول می کشد و بعد از سه ماه پیگیری از ما تعهد می‌گیرند که این مواد اولیه را فقط برای صنعت داروسازی مصرف کنیم. درحالی که این مواد به جز در داروسازی کاربرد دیگری ندارند.

شانه‌ساز با بیان اینکه این فشارها برایمان انگیزه‌ای می‌شود که بتوانیم به خودکفایی برسیم، گفت: اگر در زمینه تولید مواد اولیه دارویی ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید می‌کردیم، امیدواریم در کوتاه مدت بتوانیم تولید مواد اولیه را به ۸۵ تا ۹۰ درصد برسانیم که بسیار اتفاق بزرگی است. افرادی که آشنایی زیادی با علم داروسازی ندارند، همیشه موضوعی را به عنوان یک نقطه ضعف اعلام می‌کردند و می‌گفتند وقتی مواد اولیه از خارج می‌آید شما چگونه داروسازی می‌کنید؟ که این حرف‌شان را به پای ناآشنا بودن آنها با علم داروسازی می‌گذاریم.

بازار دارو در اختیار تولیدکنندگان داخلی

وی همچنین گفت: امروز با فشاری که از خارج به ما تحمیل می‌شود، ما به این توانمندی رسیده‌ایم که همت کنیم و مواد اولیه دارویی را در داخل تولید کنیم و همان طور که توانستیم ۹۷ درصد داروهای مورد نیازمان را در کشور تولید کنیم، می‌توانیم در حوزه تولید مواد اولیه نیز به این اعداد و ارقام برسیم. در حال حاضر از نظر عددی می‌توانیم ۹۹ درصد داروهای کشور را تامین کنیم. ما به التفاوت بین ۹۷ درصد تا ۹۹ درصد که دو درصد است، داروهایی هستند که وارد می‌شوند، اما مشابه تولید داخل‌شان نیز وجود دارد که البته برای آن ها محدودیت هایی را ایجاد کردیم و بازار را در اختیار تولیدکنندگان دارو قرار داده‌ایم. اگرچه که برخی از کمبودهایی که منعکس می‌شود در همین دو درصد است.
هدفگذاری برای صادرات داروی ایرانی

شانه‌ساز با بیان اینکه عزمان را جزم کرده‌ایم که کشور را در زمینه داروهای ساخته شده و مواد اولیه به مرزهای خودکفایی برسانیم و بعد هم به عنوان صادرکننده عمده شناخته شویم، گفت: باید توجه کرد که در حوزه مواد اولیه ظرفیت و مزیت ما بیش از داروهای ساخته شده است؛ چرا که در این مملکت خداوند ثروت های زیادی در زمینه مواد نفتی، مواد پتروشیمی، کانی ها و... به ما عطا کرده است که می‌تواند به عنوان حلقه اولیه تولید مواد اولیه مورد استفاده قرار گیرند.
 شانه ساز در ادامه صحبت هایش گفت: مشکلاتی با دستگاه های نظارتی داریم که البته علتش این است که تصور می کنند که اگر ما حرفی میزنیم، از نگاه صنفی است. در حالیکه نگاه ما نگاهی ملی است. یکی از عللی که می‌خواهیم درباره نحوه ارائه خدمات داروسازی در داروخانه تحول ایجاد کنیم، این است که این دوستان هم از اشتباهات خودشان درآیند.
تدوین سند جامع خدمات سلامت در داروخانه‌ها

وی افزود: همکاران ما در سازمان غذا و دارو سال‌هاست که زحمات زیادی کشیدند و طی دو سه ماه اخیر با کمک انجمن داروسازان و ...، سند جامع خدمات سلامت در داروخانه‌های ایران را تدوین کردند که این سند باعث می‌شود که از کالا فروشی در داروخانه‌ها خارج شویم و به کسب درآمد از محل ارائه خدمات روی آوریم. امیدواریم بتوانیم این مصوبات و بندها را اجرایی کرده و در کنار آن یک حلقه مفقوده و نقیصه‌ای که ارائه خدمات داروسازان است و شاید به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایط سخت داروخانه‌ها باعث شده این بخش خدمات داروسازی کمتر مورد توجه داروسازان قرار گیرد، برطرف شود.
شرایط سخت اقتصادی در داروخانه‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: می‌دانم که داروسازان شرایط سختی در داروخانه‌ها تحمل می‌کنند و فشار مضاعفی را طی سال‌های گذشته از نظر اقتصادی تحمل کرده‌اند. هر چند که تلاش شده تا با اصلاح حداقلی قیمت‌ها به آنها کمک کنیم البته نمی‌خواهیم فشار مضاعفی به مردم وارد شود، اما در حد مجوز زیر ۱۰ درصدی که برای اصلاح قیمت دارو صادر شد، تلاش کردیم که بسیاری از داروهای تولید داخل را از زیان خارج کنند.

شانه ساز ادامه داد: متاسفانه چندین سال به داروهای تولید داخل قیمت نداده بودیم و به همین دلیل بسیاری از داروها در حاشیه زیان قرار گرفته بودند. از طرفی مجبور شده بودیم با ارزبری و قیمت چندین برابر بعضاً از کارخانه‌های با کیفیت بسیار پایین و با اسامی گمنام این اقلام را وارد کنیم. بر همین اساس سعی کردیم با این اصلاح قیمت داروها از زیان خارج شده و کمکی به نفس تنگ اقتصادی داروخانه‌ها داده شود.

وی تاکید کرد: با این حال می‌دانم که طولانی بودن دوره بازگشت پول از بیمه‌ها و مشکلات تامین نقدینگی داروخانه‌ها، این واحدها را به فشار مضاعف انداخته و بسیاری از داروخانه‌ها مجبور به استقراض و استفاده از تسهیلات بانکی شده‌اند که به همین دلیل در حاشیه زیان قرار گرفتند. می‌دانم که به دلیل مشکل نقدینگی صنعت ما و شرکت‌های دارویی و پخش به گرفتن وام‌های بسیار سنگین از منابع مالی و بانک‌ها روی آورده‌اند که فشار مضاعفی را بر آنها تحمیل کرده است. در عین حال قائل به این هستیم که ما به عنوان خادمان مردم باید در فشاری که مردم تحمل می‌کنند، سهیم باشیم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: