کد خبر: ۲۴۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 22
در این آیین، بزرگان عرصه پزشکی و افرادی که در طی سال های خدمت و فعالیت، با دکتر ملک زاده همکاری داشته اند و همچنین خانواده دکتر ملک زاده، به تبیین شخصیت این استاد علوم پزشکی از جنبه های مختلف پرداختند
شفا آنلاین>سلامت>آیین نکوداشت دکتر «رضا ملک زاده» معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، امروز، با حضور مسئولان کشوری و استانی و علاقه مندان به او، در شیراز برگزار شد.
 
به گزارش شفا آنلاین، در این آیین، بزرگان عرصه پزشکی و افرادی که در طی سال های خدمت و فعالیت، با دکتر ملک زاده همکاری داشته اند و همچنین خانواده دکتر ملک زاده، به تبیین شخصیت این استاد علوم پزشکی از جنبه های مختلف پرداختند.
 
دکتر رضا ملک زاده از نگاه پدر پیوند کبد ایران
 
پدر پیوند کبد ایران، در این آیین دکتر ملک زاده را گوهری نادر در این زمانه خواند که با سختکوشی، تدین، اخلاص، علم و تلاش، به مردم خدمت می کند.
 
دکتر «سید علی ملک حسینی»، دکتر ملک زاده را فردی دانست که عاشق وطن است و همچنین از تلاش ها و خدمات او برای راه اندازی بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تقدیر کرد.
 
وی افزود: علم، دانش، وطن پرستی و تلاشگری از ویژگی های دکتر ملک زاده است، دانشمندی فوق العاده که قلبش برای ایران و مردم ایران می تپد، عمر خود را در این راه صرف کرده و هزاران انسان خوب را تربیت و هزاران بیمار را درمان کرده است.
 
دکتر ملک حسینی ادامه داد: رشته پیوند ارتباط تنگاتنگی با رشته گوارش دارد، در طی ۳۸ سالی که دکتر را می شناسم، یکی از حامیان اصلی این رشته بوده که با ما همکاری داشته و اگر کمک او نبود، رشته پیوند به ویژه کبد در ایران پا نمی گرفت.
 
پدر پیوند کبد ایران تاکید کرد: دکتر ملک زاده نقش اساسی در تشکیل مرکز پیوند داشته که اگر نبود، پیوند شکل نمی گرفت.
 
اثرگذاری در خدمت به جامعه، ویژگی بارز دکتر ملک زاده است
 
رییس بنیاد نخبگان استان فارس، در آیین نکوداشت دکتر «رضا ملک زاده»، اثرگذاری در خدمت به جامعه را ویژگی بارز این استاد علوم پزشکی دانست.
 
 دکتر «حبیب شریف» در این آیین گفت: بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان، یکی از اهداف بنیاد ملی نخبگان، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر به سمت نخبگی، نخبه شناسی، نخبه گزینی و نخبه گماری و پس از آن، الگوسازی و تکریم از نخبگان و سرآمدان و مشاهیری است که سال ها عمر خود را در مسیر اعتلای دانش، فرهنگ و جایگاه ایران اسلامی در تمامی ابعاد، صرف کرده اند.
 
وی هدف از تکریم را توسعه این فرهنگ در جامعه، شناسایی اثرگذاری علمی و فرهنگی نخبگان جامعه و رمز موفقیت آن ها، زمینه سازی حضور هرچه بیشتر این افراد در جامعه، برای اثرگذاری بیشتر و در نهایت، الگوسازی از شیوه زندگی علمی، فرهنگی و اجتماعی بزرگان برشمرد.
 
دکتر شریف، با بیان اینکه نکوداشت دکتر ملک زاده، هفتمین آیینی است که به این مناسبت برگزار شده، ادامه داد: این آیین، نکوداشت مردی است که به بهترین شکل ممکن، اثرگذاری خود را با تلاش، بلندهمتی، ایثارگری و دلسوزی در سال های متمادی به منصه ظهور رسانده است؛ دانشمندی ساده زیست، عالم و متواضع و نخبه ای که همواره قلبش برای انسان های محروم این سرزمین می تپد.
 
رییس بنیاد نخبگان استان فارس ادامه داد: اثرگذاری در خدمت به جامعه، ویژگی بارز این استاد علوم پزشکی است و اثرگذاری، وجه سوم و تکمیل کننده فرآیند نخبگی است؛ این وجه را خداوند تنها به افراد شایسته عطا کرده و چه بهتر که این ویژگی در حوزه سلامت باشد.
 
وی در ادامه به اقداماتی نظیر اجرای مطالعات هم گروهی، حضور مستمر در زادگاه و مداوای بیماران و استمرار مداوای جانبازان دفاع مقدس را بخشی از خدمات دکتر ملک زاده عنوان کرد.
 
خدمات قهرمانانه دکتر ملک زاده به میهن
 
دکتر «فرخ سعیدی» پزشک پیشکسوت و فوق تخصص جراحی قفسه سینه نیز با اشاره به خدمات ارزنده ای که دکتر ملک زاده و دکتر ملک حسینی به نام خود کردند، اقدامات آنان را برای ارتقا و پیشرفت کشور، قهرمانانه خواند.
 
دکتر ملک زاده در هر جایگاهی که قرار می گیرد، انرژی مثبت به همراه دارد
 
دکتر «علیرضا کریمی»، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دکتر ملک زاده را انسانی برجسته، صمیمی، متدین، اجتماعی و ارزشمند توصیف کرد که تلاش و کوشش های گسترده او، تنها به واسطه عشق و محبت الهی امکان پذیر شده است.
 
وی افزود: دکتر ملک زاده در هر جایگاهی که قرار می گیرد، انرژی مثبت به همراه دارد؛ چهره ای مردمی و پیگیر مسایل مردم است که به عنوان یک الگوی ارزشمند جامعه پزشکی، برماست که او را بشناسانیم و از برکات خدماتش در جامعه پزشکی بهره مند شویم.
 
شخصیتی راهبر، بانظم، دانشمند، صالح و صادق
 
دکتر «اکرم پورشمس» فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز دیگر سخنران این آیین بود که دکتر ملک زاده را شخصیتی راهبر، بانظم، دانشمند، صالح و صادق و طراح بزرگ طرح های علمی خواند که توانسته با شناسایی استعدادها و بسترسازی در عرصه پژوهشی و پزشکی، به جامعه خدمت کند.
 
باید تجارب دکتر ملک زاده را به عنوان تجارب ارزنده برای نسل آینده نوشت
 
دکتر «محسن شاه رضایی» مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان کشور نیز با بیان اینکه دکتر ملک زاده برنده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان است، گفت: نتیجه برگزاری این همایش ها، باید قدرشناسی، الگوسازی و تجربه اندوزی باشد، باید تجارب دکتر ملک زاده را به عنوان تجارب ارزنده برای نسل آینده نوشت.
 
تلاش بی وقفه تا دستیابی به هدف
 
فرزند دکتر ملک زاده نیز در این آیین، از پدرش و آموخته هایی که از او برگرفته گفت و با تقدیم یک قطعه شعر، ارادت و محبت خود را به پدر ابراز کرد.
 
مهندس «مونا ملک زاده» به تلاش در مسیر دستیابی به هدف، سحرخیزی به عنوان رمز موفقیت، پرهیز از بیهوده هدر دادن وقت، خدمت به خلق خدا، مهربانی با تمامی اقشار جامعه، پرهیز از پایمال کردن حق دیگران، صله ارحام، عشق به خانواده و مردم، به عنوان مهم ترین ویژگی هایی اشاره کرد که از پدر آموخته و فرزندی او را مایه عزت و افتخار خود، برادر و خواهرانش دانست.
 
وی همچنین از همراهی مادرش در طول این سال ها، در مسیر پیشرفت پدر قدردانی کرد.
 
دانشمندی با مردم و برای مردم
 
مدیرگروه MPH دانشگاه علوم پزشکی شیراز دکتر ملک زاده را انسانی شایسته و توانمند معرفی کرد که نه تنها قله های دانش را در سرزمین ما و در سطح بین المللی طی کرده است، بلکه دانشمندی با آرمان های متعالی انسانی نیز است.
 
دکتر «علیرضا صالحی»، دکتر ملک زاده را دانشمندی آموزگار خواند که به دوره های MD/MPH دانشگاه علوم پزشکی شیراز خدمت بسیاری کرده و علاوه بر هدایت و حمایت دانشجویان و اساتید، الگویی برای آنان است.
 
وی افزود: دکتر ملک زاده دانشمندی با مردم و برای مردم و منشا حرکت های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در حوزه سلامت است.
 
گفتنی است دکتر رضا ملک زاده، در سال ۱۳۱۹، در بالاشهر کازرون، متولد شد، او پس از طی سال های تحصیل در مدارس بالاشهر، کازرون و شیراز، در دوره پزشکی دانشکده پزشکی شیراز، پذیرفته شد و دوره تخصص را نیز در همین مرکز آموزش عالی گذراند، در سال های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵، موفق به گذراندن دوره فوق تخصص در ایران و انگلستان شد.
 
از مسئولیت های اجرایی این استاد علوم پزشکی می توان به چهار سال خدمت به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت، پنج سال ریاست دانشگاه شیراز، معاونت پژوهشی و دبیری فرهنگستان علوم پزشکی، ریاست بخش گوارش و کبد و ریاست مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی دکتر شریعتی، ریاست مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضویت در هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، راه اندازی و سردبیری مجله AIM در فرهنگستان علوم پزشکی، تاسیس نخستین مرکز تحقیقات گوارش و کبد ایران، اجرای طرح پژوهشی بزرگ کوهورت سرطان معده و مری در استان گلستان به مدت ۱۲ سال و اجرای برنامه تنظیم خانواده برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد.
 
دکتر ملک زاده در طی این سال ها ضمن کسب جایزه مرحوم علامه طباطبایی(ره) از سوی بنیاد ملی نخبگان، توانسته در ردیف یک درصد دانشمندان جهان، با بالاترین میزان ارجاع علمی در پزشکی بالینی از موسسه ISI از سال ۹۰ تاکنون نیز جای گیرد.
 
کسب نشان برتر پژوهش از وزارت علوم، تحقیقات فناوری، جایزه دکتر هادوی از طرف فرهنگستان علوم پزشکی، جایزه علمی دکتر یلدا، جایزه جشنواره ابن سینا، تندیس و جایزه جشنواره چهره ماندگار، جایزه محقق برگزیده TWAS، لوح تقدیر و جایزه رئیس جمهور به پاس خدمت در وزارت بهداشت، از دیگر دستاوردهای خدمات این پزشک پژوهشگر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: