کد خبر: ۲۴۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 22
با آنکه سکته مغزی آشکار باعث عوارض مشخصی مانند ضعف در یکی از بازوها یا مشکلات تکلم می‌شود که بیش از یک روز به طول می انجامد، علایم سکته پنهان به جز در اسکن های مغزی مانند ام آر آی مشخص نیست.
شفا آنلاین>سلامت>  بر اساس تحقیقی که در مجله لنست منتشر شده سالانه تقریبا نیم درصد از افراد 65 سال به بالا در جهان که قبلا جراحی‌های بزرگ غیر قلبی داشته اند دچار سکته مغزی آشکار می شوند.

به گزارش شفا آنلاین:محققان دریافته اند که در افراد 65 سال به بالا که قبلا جراحی داشته اند، سکته های مغزی پنهان از سکته های مغزی <Strokes>آشکار شایع تر است.


با آنکه سکته مغزی آشکار باعث عوارض مشخصی مانند ضعف در یکی از بازوها یا مشکلات تکلم می‌شود که بیش از یک روز به طول می انجامد، علایم سکته پنهان به جز در اسکن های مغزی مانند ام آر آی مشخص نیست.

بنا بر این تحقیق که در مجله «لنست» به چاپ رسیده است هر ساله در سرتاسر جهان تقریبا نیم درصد از افراد 65 سال به بالا که قبلا یک جراحی غیر‌قلبی داشته اند دچار سکته مغزی آشکار می شوند اما تا کنون اطلاعات کمی درباره وقوع یا تاثیرات سکته مغزی خاموش پس از جراحی در دسترس بوده است.

دکتر «پی جی دورو» محقق ارشد در تحقیق موسوم به نوروویژن (NeuroVISION) می‌گوید: ما دریافتیم که در افراد 65 سال به بالا که قبلا جراحی شده‌اند، در واقع میزان موارد سکته‌های پنهان مغزی از سکته‌های آشکار بسیار بیشتر است.

دکتر دورو و تیم تحقیقاتی او دریافتند که از هر 14 فرد بالای 65 سال که جراحی اختیاری داشتند یک نفر به سکته خاموش دچار می‌شود که این امر نشان می‌دهد 3 میلیون نفر در سطح جهان در این رده سنی هر ساله دچار سکته مغزی پنهان می شوند.

در تحقیق نوروویژن، 1144 بیمار 65 سال به بالا از 12 مرکز در آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا، نیوزیلند و اروپا مورد مطالعه قرار گرفتند. همه این بیماران طی 9 روز پس از جراحی خود برای تهیه عکس از سکته خاموش احتمالی ام آر آی کرده بودند.

این تیم تحقیقاتی، بیماران را به مدت یک سال پس از جراحی پایش کردند تا توانایی های شناختی آنها را ارزیابی کنند. آنها دریافتند که طی یک سال پس از عمل جراحی، احتمال دچار شدن به افت شناختی، هذیان پس از عمل، سکته آشکار یا حمله ایسکمی گذرا در افرادی که پس از جراحی دچار سکته خاموش شدند در مقایسه با بیمارانی که دچار سکته خاموش نشدند بیشتر است.

دکتر «مارکو مسترکوبرادا» استاد علوم پزشکی در دانشگاه اونتاریوی غربی و یکی از محققان ارشد تحقیق نوروویژن می گوید: در طی یک قرن گذشته، پیشرفت ها در عرصه جراحی باعث بهبود سلامت و افزایش کیفیت بیماران در جهان شده است. جراحان اکنون قادرند به لطف پیشرفت ها در روش های جراحی و بیهوشی، بیماران مسن تر و با وضعیت بیماری وخیم تر را عمل کنند. با وجود منافع جراحی ما همچنین نیاز داریم که خطرات آن را نیز دریابیم.

دکتر «برایان رو» مدیر علمی موسسه سلامت  گردش خون و سیستم تنفسی درموسسه تحقیقات سلامت کانادا (CIHR)، می‌گوید: بسیاری از آسیب های عروق مغزی، چه آشکار و چه پنهان اغلب از طریق تحقیقاتی که از سوی موسسه ما و CIHR حمایت مالی شده کشف، تشخیص داده شده و از آن پیشگیری شده است. تحقیق نوروویژن در مورد آسیب به رگ های مغزی پس از عمل جراحی اطلاعات مهمی به ما می دهد و به شواهد روافزون در مورد اهمیت سلامت عروق مغزی در جلوگیری از افت شناختی اضافه می کند.

وی افزود: نتایج تحقیق نوروویژن مهم است و مقابله با معضل کاهش قوه شناختی پس از عمل جراحی در این بیماران را تسهیل خواهد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار