کد خبر: ۲۴۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 22
در برهه‌ای از زمان ماده‌ حیاتی کارپول که در دندان‌پزشکی کاربرد زیادی دارد به دلیل برخی مسائل در کشور دچار کمبود شدید شد و همین مسئله افزایش سرسام آور قیمت آن در بازارهای کشور را به دنبال داشت
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل کارخانجات داروپخش با اشاره به مشکلات توزیع داروی کارپول گفت: چرخه توزیع کارپول در بازار کشور شفاف نیست.


به گزارش شفا آنلاین: در برهه‌ای از زمان ماده‌ حیاتی کارپول که در دندان‌پزشکی<Dentistry> کاربرد زیادی دارد به دلیل برخی مسائل در کشور دچار کمبود شدید شد و همین مسئله افزایش سرسام آور قیمت آن در بازارهای کشور را به دنبال داشت.

متأسفانه به دلیل برخی بی‌برنامه‌گی‌ها کارپول دولتی سر از بازار آزاد و با قیمتی چند برابر قیمت مصوب خود درآورده است؛ به تازگی سامانه‌ای برای ردیابی و ایجاد شفافیت برای توزیع کارپول در بین دندانپزشکان و بر اساس سهمیه راه‌اندازی شد و در همین زمینه طی چند روز گذشته سامانه توزیع آنلاین هم رونمایی شده است.

محلاتی مدیرعامل کارخانجات داروپخش  اظهار کرد: دندان‌پزشکان مصرف‌کنندگان اصلی تجهیزات دندان‌پزشکی و به خصوص کارپول هستند و این دارو برای درمان دندان‌های مردم بسیار موثر است.

توان بالای شرکت های داخلی جهت تامین کارپول بازار کشور

او ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های داخلی توان تولید کارپول با استاندارد‌های بالا را دارند، اما به دلیل شفاف نبودن چرخه توزیع کارپول، قسمت عمده این تجهیزات دندان‌پزشکی سر از بازار آزاد در می‌آورد به همین دلیل سامانه توزیع آنلاین با هدف ردیابی کارپول توزیع شده، راه‌اندازی شده است.

محلاتی تأکید کرد: دندان‌پزشکان با ثبت‌نام در سامانه توزیع آنلاین که برای اولین بار در کشور انجام شده است، می‌توانند سهمیه خود را در  محل کار خود دریافت کنند و این سامانه واسطه‌ها را به منظور توزیع کارپول حذف می‌کند.

مدیرعامل کارخانجات داروپخش با اشاره به افزایش قیمت کارپول بیان کرد: افزایش قیمت کارپول بیشتر به دلیل قیمت تمام شده تولید این ماده حیاتی است و تولید کارپول با ارز دولتی تأمین می‌شود و اگر مبنای ارز تغییری پیدا کند، قیمت محصولات نیز مانند کارپول افزایش پیدا می‌کند.

کاهش قیمت کارپول در مقایسه با دوران کمبود بحرانی این دارو

او افزود: در حال حاضر قیمت کارپول یک چهارم دورانی است که این ماده حیاتی دچار کمبود بحرانی در بازار شده بود و با قیمت مصوب کارپول به دست همکاران دندان‌پزشک می‌رسد.

محلاتی ادامه داد: برای تهیه و تأمین مواد اولیه دارو، ارز دولتی تعلق می‌گیرد و بحث‌هایی به تازگی پیش آمده است که دسترسی به ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی سخت است و احتمال دارد که تأمین مواد اولیه با هدف تهیه دارو با ارز نیمایی انجام شود که این اتفاق ممکن است در سال آینده رخ بدهد.


مدیرعامل کارخانجات داروپخش بیان کرد: اختصاص ارز نیمایی به جای ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین مواد اولیه دارو، باعث افزایش قیمت این محصول و سایر تولیدات می‌شود و اکنون  مواد اولیه با ارز دولتی و ملزومات مصرفی و دستگاه‌ها با ارز نیمایی خریداری می‌شود.

او با اشاره به اینکه  اکنون هزینه‌های ما به قیمت آزاد است گفت: با ارز نیمایی درآمد شرکت‌ها ممکن است افزایش پیدا کند، اما این مسئله تأثیر زیادی در فروش تولیدات ما دارد و ممکن است مشکلات دیگری را بر ما تحمیل کند.

محلاتی بیان کرد: ارز دولتی محاسن خوبی می‌تواند برای حوزه صنعت به همراه داشته باشد و قاعدتا هر چقدر ما به سمت ارز تک‌نرخی برویم، حواشی کم و احتمال بروز فساد بسیار کاهش پیدا می‌کند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: