کد خبر: ۲۴۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 25
رئیس شورای عالی نظام پزشکی:
رسالت پزشک نه فقط درمانگری و نسخه نویسی است، بلکه دفاع از حق سلامت بیماران و سلامت جامعه به عنوان حقوق شهروندی آنان نیز از دیگر مسئولیت های پزشکان است
شفاآنلاین>سلامت>رئیس شورای عالی نظام پزشکی می گوید: پزشکان همچنان دردمند ودغدغه مند سلامت مردم هستند و جزو سه گروه اول مورد اعتماد مردم هستند، این سرمایه بزرگی است که جامعه پزشکی باید با صداقت و توجه بیشتر به مردم قدردان و حافظ آن باشند.

به گزارش شفاآنلاین، مصطفی معین درباره مشکلات و دغدغه های امروز جامعه پزشکی می افزاید: مشکلات فعلی مختص جامعه پزشکی نیست در شرایط بحران های اقتصادی و اجتماعی یا شرایط تحریم<Sanctions>، بر میزان آسیب پذیری افراد جامعه افزوده می شود و پزشکان نیز به عنوان جزئی از جامعه دچار آسیب می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی اضافه می کند: در شرایط مناسب اقتصادی آسیب پذیری در برابر بیماری هایی چون سکته های قلبی و مغزی، مشکلات روانی و استرس، حوادث، سوء تغذیه کودکان نیز به علت مسائلی چون کاهش دسترسی به دارو و درمان به دلیل کمبودها و نیز تورم و گرانی خدمات پزشکی افزایش می یابد.

معین می گوید: همه این مشکلات یک نوع دغدغه دائمی برای پزشک است، پزشکی که سوگند خورده است همواره منافع و حقوق بیمار را اصل قرار دهد و برای تامین سلامت او و سلامت جامعه در حد فداکاری تلاش کند.

رئیس شورای علی نظام پزشکی به رسالت پزشکان در شرایط سخت اقتصادی مردم اشاره می کند و می افزاید: رسالت پزشک نه فقط درمانگری و نسخه نویسی است، بلکه دفاع از حق سلامت بیماران و سلامت جامعه به عنوان حقوق شهروندی آنان نیز از دیگر مسئولیت های پزشکان است.

معین اضافه می کند: پزشک می تواند و بلکه باید با اظهار نظر در رسانه ها و یا پیگری و گفتگو با مسئولان مربوط برای دسترس برابر بیماران به خدمات پزشکی و ارتقای کیفیت خدمات تاثیرگذار باشد. یک اصل اخلاقی هم در طب داریم و آن این است که اگر در شرایطی طبیب نتواند کمکی به بیمارش بکند، حداقل می تواند با اظهار همدردی و شفقت به او و به جامعه مواجه با بحران آرامش دهد.

وزیراسبق علوم در ادامه به وظیفه دولت برای بهبود سلامت مردم اشاره می کند و می گوید: مسئولان و رسانه ها به ویژه صدا و سیما با مسائل و مشکلات جامعه پزشکی برخوردهای سیاسی، غیراخلاقی و به دور از شئون طب و رسالت انسانی و معنوی طبیبان نکنند. معین می افزاید: همچنین از تبعیض و تنگ نظری، اتهام زنی به جامعه پزشکی در گفتار خود یا در تصویب قوانین و مقررات خودداری کنند چون باعث سلب اعتماد از مردم به پزشکان معالج خود و در نتیجه آسیب دیدن خودشان خواهد شد.

«از دولت انتظار می رود به امر بهداشت و درمان اولویت جدی بدهد و سرمایه گذاری شود چون انسان و جامعه سالم محور اصلی توسعه و پیشرفت کشور است».

معین در روز پزشک پیامی هم برای جامعه پزشکی دارد و می گوید: به جامعه خدوم پزشکی ایران روز پزشک را که یاد آور زندگی و شخصیت عظیم علمی، اخلاقی و اجتماعی دانشمند بزرگ ایرانی است تبریک می گویم. علاوه بر ابن سینا، در این زمان نیز طبیب برجسته ای چون مرحوم استاد دکتر محمد قریب می تواند به عنوان الگوئی از شخصیت چند بعدی علمی، اخلاقی و سیاسی اجتماعی یک پزشک مورد توجه جامعه پزشکی<Medical Society> کشور قرار گیرد. 

رئیس شورای عالی نظام پزشکی می افزاید: به همکاران گرانقدرم تبریک می گویم که همواره جزو ۲ یا ۳ گروه اول مورد اعتماد مردم قرار داشته اند و باید قدردان مردم و حفظ این سرمایه اجتماعی ارزشمند باشند. قدرشناسی این نعمت به خدمت هرچه صادقانه تر به توده مردم، بیماران و طبقات آسیب پذیرتر و کمک به کاهش و رفع نبعیض در بکارگیری امکانات خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: