کد خبر: ۲۴۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 08
نایب رئیس سندیکای صنایع داروهای انسانی:
متاسفانه شفافیت در اطلاعات حوزه دارویی شرایط نامطلوبی دارد و اطلاعات مربوط به تخصیص ارز، صدور پروانه ها، صدور مجوزها و به خصوص آمار تولید، واردت و عرضه و امثال آن تاکنون شفاف نبوده است
شفاآنلاین>سلامت>نایب رئیس سندیکای صنایع داروهای انسانی گفت: شفافیت در اطلاعات حوزه دارویی شرایط نامطلوبی دارد . دلیلی ندارد دولت در مورد این اطلاعات محرمانه برخورد کند. با این همه موانع اداری در کشور زنجیره تامین طولانی و در نتیجه قیمت تمام شده بالا می‌رود.

به گزارش شفاآنلاین، عباس کبریایی زاده با تبریک روز پزشک و داروساز می افزاید: مهمترین کاری که دولت در شرایط فعلی برای حوزه دارویی کشورباید انجام دهد کاهش بورکراسی و دیوان سالاری در خود وزارت بهداشت و بانک مرکزی است که البته در سازمان غذا و دارو اقداماتی در حال رخ دادن است همچنین  باید در اطلاع رسانی نظام دارویی کشور شفافیت ایجاد شود این امر اصلا خوب نیست که اطلاعات نظام دارویی کشور به طور رسمی از طرف وزارت بهداشت منتشر نمی شود و از طرق مختلف اطلاعاتی منتشر می شود که قابل استناد نیست و شبهه برانگیز است.

کبریایی زاده می گوید: متاسفانه شفافیت در اطلاعات حوزه دارویی شرایط نامطلوبی دارد و اطلاعات مربوط به تخصیص ارز، صدور پروانه ها، صدور مجوزها و به خصوص آمار تولید، واردت و عرضه و امثال آن تاکنون شفاف نبوده است. البته وزیر بهداشت در این دوره کارهایی را شروع کرده که امیدوارم منجر به نتیجه شود. دلیلی ندارد که در مورد این اطلاعات محرمانه برخورد شود. انتظار دیگر این است که دولت زنجیره تامین دارو <medicine>را کوتاه کند، با این همه موانع اداری در کشور زنجیره تامین طولانی و در نتیجه قیمت تمام شده بالا میرود

نایب رئیس سندیکای صنایع داروهای انسانی درباره تخلفات ارزی دارو نیز گفت: در مورد شرکت های تولیدی اصلا امکان اینکه برای واردات یک کالا یا ماده اولیه ارزی گرفته شود و کالا وارد نشود به هیچ وجه وجود ندارد. 

وی اضافه می کند: ممکن است کالایی در حال حمل باشد و در بسیاری موارد به علت تحریم ها، با اینکه دولت ارز را حواله کرده اما ارز به دست فروشنده خارجی دیر می رسد یعنی ارز شرکت دارویی از کشور خارج شده اما به علت تحریم ها هنوز به دست فروشنده نرسیده است وهمین امر باعث طولانی شدن فرآیند واردات و تسویه حساب بانکی شده اما این به معنای این نیست که ارز گرفته شده و در جای دیگری هزینه شده است.

کبریایی زاده می گوید: در مورد اختلاف حسابهای درشتی در حد 1.3 میلیون دلار که بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت و برای ارز دارویی اعلام شده، با اطمینان اعلام می کنم که این مسئله به هیچ وجه به شرکت های تولیدی دارو مربوط نیست و همان طور که مقامات امنیتی هم شناسایی کرده اند بعضا در روابط مفسدانه ای وجود داشته که به بخش تولید مربوط نبوده است.

وی اضافه می کند: این روابط مفسدانه در بین چند شرکتی بوده که حتی وارد کننده هم نبوده اند اما به اسم شرکت های فوریتی این ارزها را گرفته اند البته بهتر است در این زمینه مسئولان وزارت بهداشت اطلاع رسانی کنند و در هر صورت مسئولان امنیتی مفسدان را پیدا کرده اند و با شرکتهای متخلف نیز دارند برخورد می کنند.

 نایب رئیس سندیکای صنایع داروهای انسانی می گوید: مهمترین مشکل صنعت دارویی کشور را تحریم های بانکی و  و مشکلات نقدینگی ناشی از تاخیر بیمه ها می داند و می افزاید: صنعت دارویی کشور اکنون به شدت متأثر از تحریم هاست. مهمترین مساله ای که امروز صنعت دارویی کشور با آن مواجه است، تحریم های بانکی است که نقل و انتقال پول و مراودات مالی را برای تامین مواد اولیه و داروهای مورد نیاز مردم به شدت دچار اختلال کرده است و فرآیند طبیعی تامین داروی مردم با مشکلات جدی مواجه شده است.

کبریایی زاده می افزاید: به دلیل دیر پرداخت سازمان های بیمه گر، مشکل تامین نقدینگی همچنان گریبانگیر شرکت های دارویی است و پول شرکت‌ها به موقع تامین نمی شود. 

افزایش نرخ ارز و تورم نیز عواملی است که چرخه تولید دارو را دچار اختلال می کند و به نظر من این دو مشکل یعنی تحریم بانکی و و تاخیر بیمه ها دو مشکل اصلی است که صنعت دارویی کشور اکنون با آن دست به گریبان است.

این داروساز اضافه می کند: ممکن است دولت بگوید افزایش نرخ ارز برای صنعت دارو اتفاق نیفتاده چون ارز 4200 تومانی داده می شود اما همه وسایل و ملزومات بسته بندی و مواد جانبی دارو مربوط به دارو با ارز نیمایی تامین می شود و افزایش تورم داخلی نیز به کل صنعت کشور از جمله صنعت دارویی منتقل شده است و تاثیر خود را گذاشته است.

وی می گوید: رقم دقیق تاخیر پرداخت بیمه ها را شرکت های پخش می توانند اعلام کنند اما خواب سرمایه شرکت های دارویی و مدت زمان دوره بازگشت سرمایه  آنها طولانی است.

کبریایی زاده اضافه می کند: در مورد تامین ارز نیز گر چه پرداخت ارز نیمایی به مواد  جانبی و بسته بندی دارو باعث گرانی و فشار اقتصادی به کارخانه هایی دارویی شده است اما اعتقاد شخصی من این است که کلا باید  ارز 4200 تومانی از همه کالاها از جمله دارو حذف شود چون ارز دو نرخی در کشور فساد آور است و مشکلات زیادی به دنبال دارد.

وی تاکید می کند: ارز دو نرخی اقتصاد چند پاره ای ایجاد می کند و یقینا با بهره وری و کارایی همراه نیست.اما اثر افزایش نرخ ارز باید در افزایش قیمت دارو دیده شود که در قیمت گذاری دولتی در بسیاری موارد داده نمی شود.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران می گوید: قیمت داروها باید متناسب با افزایش نرخ ارز و تورم اصلاح شود، اگر چه در چند ماه گذشته، تا حدی این اصلاحات پیگیری شده است.

چرخ صنعت دارو با وجود مشکلات می چرخد

کبریایی زاده می گوید: با وجود این مشکلات، چرخ صنعت دارویی کشور می چرخد چون شرکت های دارویی علاوه بر وظیفه اقتصادی، یک وظیفه انسانی هم دارند و وظیفه انسانی را نمی توانند فراموش کنند. در هر شرکت دارویی حداقل چند قلم دارو وجود دارد که با زیان تولید می شوند اما این تولید ادامه دارد.

وی می افزاید: شرکت های تولید دارو تلاش داشته اند که وظیفه انسانی خود را فدای مسائل اقتصادی نکنند و اگر در مورد یک دارو زیان می دهند باز هم تولید آن را متوقف نمی کنند و به خصوص در مورد داروهای تولید داخل کمبودها همان چند قلم معدودی است که وزارت بهداشت اعلام می کند و افزایش نداشته است. کمبودی هم اگر وجود دارد مربوط به داروهای خارجی است و هیچ خط تولید دارویی متوقف نشده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: