کد خبر: ۲۴۰۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 21
بوعلی سینا به دلیل مهارت بسیار در علم پزشکی،از شهرت فراوانی نزد مردم برخوردار است ، هر چند برخی از کشورهای دیگر در سال‌های اخیر به دنبال مصادره این نابغه علوم پزشکی به نام خود بوده‌اند ، پیشنهاد وزیر بهداشت در شیراز مبنی بر گردآوری آثار بو علی سینا می تواند تداومی بر حفظ دستاوردهای علمی و فرهنگی این دانشمند ایرانی باشد
شفا آنلاین>سلامت> دانش پزشکی همواره پیشرفت خود را مدیون تلاش و کوشش بوعلی سینا می داند ، او با هوش و ذکاوت سرشار خویش توانست در این علم تحولی بنیادین ایجاد کند ، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت روز سه شنبه در سفر به شیراز پیشنهاد داد همه آثار علمی این نابغه پزشکی از سراسر جهان گردآوری شود.

به گزارش شفا آنلاین:بوعلی سینا به دلیل مهارت بسیار در علم پزشکی،از شهرت فراوانی نزد مردم برخوردار است ، هر چند برخی از کشورهای دیگر در سال‌های اخیر به دنبال مصادره این نابغه علوم پزشکی<Medical Science Genius> به نام خود بوده‌اند ، پیشنهاد وزیر بهداشت در شیراز مبنی بر گردآوری آثار بو علی سینا می تواند تداومی بر حفظ دستاوردهای علمی و فرهنگی این دانشمند ایرانی باشد
.

بوعلی سینا حتی  توانست در زمینه فقه، ادبیات و شعر، موسیقی و نجوم بر دانش خود بیافزاید. بعد از سال‌ها توانست یافته‌های خود را که بیش از ۴۵۰ اثر بود  ثبت کند که شفا، نجات، الاشارات و التنبیهات وحی بن یقظان در فلسفه و زاویه ،اقلیدس، الارتماطیقی، علم هیات،المجسطی و جامع البدایع در ریاضی،قانون، الادویه القلبیه،دفع المضارالکلیه عن الابدان الانسانیه، قولنج، تشریح الاعضاء افصد و الاغذیه والادویه در طب از جمله آثار او است .

 بوعلی سینا به راستی از نوابغ است همچنین باید گفت بنا به روایتی حدود ۱۲۰ کتاب را تالیف کرده که اغلب به زبان عربی است که قاون در طب، شفا در فلسفه و حکمت و اشارات، شهرت جهانی دارند و معروف ترین اثر وی به زبان پارسی هم دانش نامه علایی است.

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ادامه سفر خود به شیراز روز سه شنبه از موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دکتر نورانی وصال، دیدن کرد و پیشنهاد داد همه آثار علمی این نابغه پزشکی از سراسر جهان گردآوری شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دکتر نورانی وصال، از نزدیک با این مرکز و توانمندی های آن آشنا شد و ضمن اشاره به اقدامات خوبی که در این مرکز انجام شده، بر ضرورت آشنایی دانشجویان با تاریخ پزشکی کشور تاکید کرد و گفت: در محدوده فارس، تعداد قابل توجهی آثار نفیس خطی وجود دارد که باید با اطلاع رسانی، گردآوری شده و از خروج آنها از کشور جلوگیری کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به گستردگی آثار ابن سینا اشاره کرد و پیشنهاد داد در فراخوانی بین المللی، آثار علمی او از سراسر دنیا گردآوری شود.

دکتر نمکی همچنین راه اندازی یک تیم عملیاتی برای جمع آوری مبانی علمی طب ایرانی و سنتی را یکی دیگر از اولویت های این حوزه خواند و گفت: با تفکیک مبانی خرافی، می توان از مبانی علمی طب، در دنیا امروز، بهره برداری کرد و این اقدامات، موجب تقویت مبانی طب ایرانی می شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تربیت حکیم به جای طبیب را از اولویت های نظام سلامت خواند و ادامه داد: از برنامه ریزی‌های انجام شده در این زمینه، تبدیل هر خانه به یک پایگاه سلامت و واگذاری مسایل سلامت خانواده ها به دانشجویان پزشکی برای آشنایی بیشتر آنان با مسایل حوزه سلامت است.

وزیر بهداشت موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دکتر نورانی وصال را مجموعه ای ارزشمند و قابل ارتقا و بهره وری برای دانشجویان، مردم و تاریخ دوستان کشور خواند و نسبت به جمع آوری آثار و کتب نفیس و مرجعیت این مرکز، ابراز امیدواری کرد.

دکتر علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این بازدید، اولویت فعالیت در حوزه طب سنتی را فعالیت های پژوهشی خواند و گفت: پس از تقویت این امر می توان به سمت راه اندازی کلینیک ها و فعالیت های درمانی حرکت کرد.

وی افزود: مراکزی مانند موزه دکتر نورانی وصال باید در دسترس عموم قرار گیرد و همه اقشار، به ویژه دانش آموزان و دانشجویان با تاریخ پزشکی آشنا شوند.

وزیر بهداشت برای حضور در جشن ده هزارمین پیوند در شیراز عصر امروز در بیمارستان بوعلی سینا شیراز حضور می یابد.ایرنا





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: