کد خبر: ۲۳۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 21
در کشور‌های توسعه یافته برای اینکه فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف از نظر بار علمی و اطلاعات تخصصی به روز باشند و مطابق استاندارد‌های دنیا به علوم روز آشنایی داشته باشند،دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی برگزار می‌شود تا حداقل استاندارد‌ها را در حوزه کاری خود به دست آورند
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به رایزنی برای راه اندازی دکترای پیوسته بینایی سنجی در کشور گفت: اما تاکنون این امر از سوی وزارت بهداشت مورد توجه نبوده است.

به گزارش شفا آنلاین:ابراهیم جعفرزاده‌پور نایب رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران ، با اشاره به نبود رشته دکترای حرفه‌ای پیوسته در حوزه‌های اپتومتری و  فیزیوتراپی اظهار کرد: در کشور‌های توسعه یافته برای اینکه فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف از نظر بار علمی و اطلاعات تخصصی به روز باشند و مطابق استاندارد‌های دنیا به علوم روز آشنایی داشته باشند،دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی برگزار می‌شود تا حداقل استاندارد‌ها <Minimum standards>را در حوزه کاری خود به دست آورند.

او ادامه داد: متأسفانه سیاست وزارت بهداشت این است که دوره دکترای حرفه‌ای پیوسته را فقط برای رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی در نظر بگیرد، اما رشته‌ای مانند اپتومتری امکان تحصیل در مقطع دکترای حرفه‌ای پیوسته را ندارد.

جعفرزاده‌پور تأکید کرد: برای آنکه کارشناسان اپتومتری آموزش‌های لازم را در حد استاندارد ببینند، باید یک دوره ۷ ساله را طی کنند و دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ۱۶۰ واحد را می‌گذارنند در صورتی که بر اساس استاندارد‌ها افرادی که در رشته اپتومتری تحصیل می‌کنند باید تنها ۱۳۰ واحد را بگذارنند.
فعالیت ۳ هزار اپتومتریست در سراسر کشور

نایب رئیس انجمن علمی اکتومتری ایران گفت: به وزارت بهداشت پیشنهاد ایجاد دکترای حرفه‌ای پیوسته در حوزه اپتومتری را داده‌ایم، اما تا به امروز این امر در کشور محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون  ۳ هزار اپتومتست در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: طرح غربالگری تنبلی چشم برای کودکان زیر ۶ سال انجام شده و میزان تنبلی چشم کودکان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.


جعفرزاده‌پور گفت: در کشورهای در حال توسعه بیماری آب مروارید و آب سیاه باعث نابینایی افراد می‌شود و برای پیشگیری از بیماری آب مروارید و نابینایی در بین افراد میان‌سال پیشنهاد اجرای طرح غربالگری سراسری آب مروارید و آب سیاه را داده‌ایم و حتی در وزارت بهداشت نیز کمیته‌ای در این زمینه تشکیل داده اما به دلیل مسائل اعتباری نتایج قابل قبولی به دست نیامده است.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: