کد خبر: ۲۳۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۹ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 20
افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، جو چاودار و احتمالاً جودو سر وجود دارد، نمی‌توانند دریافت کنند؛ زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک، غذا‌های حاوی گلوتن مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها پاسخی برخلاف تصور می‌دهد
شفا آنلاین>سلامت>متخصص گوارش علل و عوارض بروز یک بیماری گوارشی که افراد در سنین مختلف را در گیر می‌کند، تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین:اکرم پورشمس متخصص گوارش  درباره علل بروز سلیاک اظهار کرد: این نوع بیماری در نواحی روده ظاهر می‌شود و بیشتر روده کوچک را درگیر می‌کند  که موجب اختلالاتی در جذب مواد مغذی می‌شود.

او ادامه داد: افرادی که به بیماری سلیاک <Celiac disease>مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، جو چاودار و احتمالاً جودو سر وجود دارد، نمی‌توانند دریافت کنند؛ زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک، غذا‌های حاوی گلوتن مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها پاسخی برخلاف تصور می‌دهد.


پورشمس اضافه کرد: به دلیل آسیب پرز‌های روده‌ای، فرد بدون این که توجهی به مقدار غذایی که می‌خورد داشته باشد دچار سوء تغذیه می‌شود. این بیماری، به عنوان یک بیماری خود ایمنی است به همین دلیل سیستم ایمنی خود فرد سبب تخریب و آسیب پرز‌های روده کوچک می‌شود و از طرف دیگر به علت این که مواد مغذی جذب نمی‌شوند، می‌تواند به عنوان یک بیماری سوء جذبی در نظر گرفته شود.


متخصص گوارش درباره علایم و نشانه‌های بیماری سلیاک بیان کرد: این نوع بیماری در تمام سنین اتفاق می‌افتد، اما علائم و نشانه‌های آن در هر سنی متفاوت خواهد بود؛ شایع‌ترین علائم برای بزرگسالان، اسهال، خستگی و کاهش وزن است همچنین بزرگسالان دچار نفخ و گاز، درد شکمی، تهوع، یبوست، استفراغ می‌شوند.

وی افزود:گاهی ممکن است تمام علائم این نوع بیماری اصلا ارتباطی به گوارش نداشته باشد و به طریق دیگری ظاهر شود؛ مثلا ممکن است فرد، مبتلا به کم خونی که معمولاً از کمبود آهن ناشی می‌شود، دچار شود؛  علائم دیگر این نوع عارضه پوکی یا نرمی استخوان، خارش پوست، آسیب به مینای دندان، زخم دهان، سردرد وخستگی است حتی فرد مبتلا دچار برگشت اسید و سوزش معده می‌شود.

متخصص گوارش درباره درمان این نوع بیماری گفت: فرد مبتلا باید فورا به پزشک مربوطه مراجعه کند تا از این نوع بیماری پیشگیری شود؛  افراد باید از برنامه رژیمی خاصی که فاقد گلوتن است در تمام عمر مصرف کنند.

پورشمس بیان کرد: این افراد باید از مصرف غذا‌های حاوی گندم، جو و جو دوسر مانند نان پرهیز کنند همچنین بیماران باید با منابع مخفی گلوتن مانند داروها، سس‌ها و دیگر مواد غذایی حاوی آن خداحافظی کنند.yjc

وی متذکر شد:حتما قبل از خریدن مواد غذایی از برچسب آن اطلاع کافی پیدا کنید که فاقد گلوتن باشد؛ حساسیت بیماران سلیاکی به گلوتن متفاوت است، ولی بیماران باید بدانند که گاهی اگرچه علامت بالینی بر اثر مصرف گلوتن ممکن است وجود نداشته باشد، ولی آسیب به سلول‌های روده‌ای اتفاق می‌افتد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: