کد خبر: ۲۳۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 19
نشانه‌های این نوع بیماری معمولاً آنی و ناگهانی در فرد ظاهر می‌شود و بعد از چند دقیقه از بین می‌رود، اما بعضی از این علائم ممکن است بعد از چند ساعت شدیدتر هم شود ولی گاهی این نوع علائم و نشانه‌ها در فرد قابل مشاهده نیست و ممکن است بعد از چند روز فرد متوجه این نوع عارضه شود
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص آلرژیک و آسم گفت: آنافیلاکسی عکس‌العملی است که بدن نسبت به دارو‌ها و مواد آلرژیک نشان می‌دهد و ممکن است برای زندگی فرد خطرناک باشد.

به گزارش شفاآنلاین، علیرضا خیاط‌زاده متخصص آسم و آلرژی ، درباره آنافیلاکسی اظهار کرد: این نوع عارضه عکس‌العملی است که نسبت به دارو‌ها و مواد آلرژیک نشان داده می‌شود و ممکن است برای زندگی فرد خطرناک باشد و معمولاً در تمام سنین حتی برای کودکان رخ می‌دهد. در برخی افراد آنافیلاکسی ممکن است شامل شوک آنافیلاکتیک شود.

وی در ادامه گفت: این نوع بیماری<Sickness> زمانی اتفاق می‌افتد که  ماده واردشده به بدن موجب اختلالاتی در سیستم ایمنی شود.  آلرژن در بدن آزاد و باعث تحریک و ایجاد علائم دیگرمی‌شود. معمولاً واکنش‌های آلرژیک جزئی هستند و باعث ایجاد نشانه‌هایی مانند بثورات یا آبریزش بینی می‌شوند. هنگامی که سیستم ایمنی به طور قابل توجهی به یک آلرژن واکنش نشان می‌دهد، ممکن است مواد شیمیایی آن تاثیرات مخربی بر بدن بگذارد و این می‌تواند فرد را به آنافیلاکسی دچار کند.

خیاط‌زاده درباره علائم و نشانه‌های این نوع بیماری افزود: نشانه‌های این نوع بیماری معمولاً آنی و ناگهانی در فرد ظاهر می‌شود و بعد از چند دقیقه از بین می‌رود، اما بعضی از این علائم ممکن است بعد از چند ساعت شدیدتر هم شود ولی گاهی این نوع علائم و نشانه‌ها در فرد قابل مشاهده نیست و ممکن است بعد از چند روز فرد متوجه این نوع عارضه شود.

وی درباره شایع‌ترین علائم و نشانه‌های آنافیلاکسی بیان کرد: این نوع بیماری معمولاً در ناحیه بینی، دهان، پوست یا معده بروز می‌کند و ممکن است به صورت علائمی همچون بثورات، اسهال یا احتقان، مشکلات تنفسی یا خس خس سینه، فشار خون پایین که موجب خستگی، سرگیجه یا سردرگمی می‌شود ظاهر شود. البته تورم لب و دهان، زبان یا گلو، احساس خفگی یا مشکل در بلعیدن، از دیگر علائم و نشانه‌های آنافیلاکسی است.

این متخصص آسم و آلرژیک درباره علل بیماری آنافیلاکسی گفت: معمولاً علل اصلی این نوع عارضه پاسخی است که بدن به دارو‌ها و خوردنی‌های حساس می‌دهد. پاسخ آلرژیکی که بدن برای خنثی کردن یا خلاص شدن از شر این ماده می‌دهد، خود منجر به بروز یک نوع واکنش بسیار حاد می‌شود که برای بدن ممکن است خطرناک باشد.

وی متذکر شد: اگر فرد به موقع به پزشک مراجعه نکند و نادیده بگیرد، ممکن است این بیماری عوارض ناگواری همراه داشته باشد. در صورت عدم درمان<cure> به موقع، امکان دارد آنافیلاکسی منجر به شوک، ایست قلبی و مرگ شود.

خیاط‌زاده درباره درمان آنافیلاکسی بیان کرد: بهتر است افراد قبل از دریافت هر دارویی آن را تست کنند تا از عوارض آن پیشگیری شود. معروف‌ترین دارویی که از آن تست گرفته می‌شود پنی‌سیلین است که از ۷۰ سال پیش نجات‌دهنده جان انسان‌های زیادی است، اما از خطر‌های آن هم نباید غافل شد. اولین و موثرترین راه برای درمان این نوع عارضه، تزریق اپی‌نفرین است که بهتر است در ران فرد تزریق شود. 

در صورت بروز این نوع بیماری، فوراً با اورژانس تماس گرفته شود و بعد از مراجعه به پزشک حتماً از دستورات او پیروی کنید. گاهی اوقات علاوه بر اپی‌نفرین، مایعات نیز به صورت داخل رگی به بیمار داده می‌شود و در بعضی موارد بیمار به اکسیژن یا حتی احیای قلبی وریوی نیز نیاز دارد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: