کد خبر: ۲۳۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 19
عروق خونی یا رگ ها را می توان به سه دسته شریان (سرخرگ)، ورید (سیاهرگ) و مویرگ‌ها طبقه‌بندی کرد و می توان گفت بیماری‌های مختلف می‌توانند عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهند
شفا آنلاین>سلامت>طبق مطالعات انجام گرفته، قلب یک فرد سالم نزدیک به هفت هزار کیلوگرم خون را به درون عروق بدن پمپ می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، عروق خونی یا رگ ها را می توان به سه دسته شریان (سرخرگ)، ورید (سیاهرگ) و مویرگ‌ها طبقه‌بندی کرد و می توان گفت بیماری‌های مختلف می‌توانند عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهند.

عروق خونی؛ لوله‌هایی باریک در بدن
عروق خونی به لوله‌هایی باریک در بدن جانداران گفته می شود که خون را در سرتاسر بدن حمل می‌کنند و در حقیقت می توان گفت؛ شریان ها، همان عروق خونی هستند که خون پر از اکسیژن را از قلب به بافت‌های بدن انتقال می‌دهند.

هر شریان یک لوله عضلانی است که از بافتی نازک و دارای سه لایه تشکیل شده است:

اینتیما: لایه داخلی که با بافتی نرم به نام اندوتلیوم پوشیده شده است.
   
مدیا:لایه‌ای عضلانی که به شریان‌ها توان تحمل فشار قلب را می‌دهد.
   
اَدْوِنْتیا: بافتی پیوندی که شریان را به بافت مجاور متصل می‌کند.

انواع رگ‌های خونی
سرخرگ (شریان)
   
سرخرگ آئورت که بزرگترین سرخرگ بدن است.
   
سرخرگ‌چه‌ها که کوچکترین سرخرگ‌های بدن هستند.
   
سیاهرگ (ورید)
   
بزرگ‌سیاهرگ که بزرگترین سیاهرگ بدن است.
   
سیاهرگ‌چه‌ها که کوچکترین سیاهرگ‌های بدن هستند.
   
مویرگ که کوچکترین رگ‌ها هستند و بین سرخرگ و سیاهرگ قرار داشته و محل مبادله مواد غذایی و مواد زائد یاخته‌ها هستند.

۱۰ حقیقت جالب درباره عروق خونی
عروق خونی به صورت گروهی کار می‌کنند


اگر بخواهیم از لحاظ علمی عروق خونی را تقسیم‌بندی کنیم، رگ‌های بدن به سه دسته شریان (سرخرگ)، ورید (سیاهرگ) و مویرگ‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. این عروق خونی در تعامل با یکدیگر فعالیت می‌کنند. زمانی که؛ قلب منقبض می‌شود، مایع خون به درون شریان‌ها پمپاژ شده تا خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی، به بافت‌ها ارسال شود. شریان‌ها در نهایت به شاخه‌های بسیار ریزتری تحت عنوان مویرگ منتهی می‌شوند.

در نهایت اکسیژن و مواد مغذی از طریق مویرگ‌ها به سلول‌های بدن می‌رسند. ورید‌ها وظیفه‌ای برعکس شریان‌ها برعهده دارند و خون خالی از اکسیژن را مجدد به قلب برمی‌گردانند.

عروق خونی‌تان می‌تواند محیط کره زمین را طی کند!
عروق خونی بسیار ریز و کوچک هستند، اما اگر بخواهیم از لحاظ «درازا» قیاسی انجام دهیم، اندازه عروق خونی انسان نزدیک به ۶۰ هزار مایل (۹۷ هزار کیلومتر) خواهد بود. این اندازه‌گیری را موسسه ملی سالمندی امریکا (NIA) انجام داده و برای تفهیم درازای عروق خونی، مثال زیبایی را مطرح کرد.

اگر تمام عروق را پشت سر هم قرار دهیم، دو بار کره زمین را دور می‌زنند!
در طول زندگی یک فرد، یک میلیون بشکه خونی مصرف می‌شود!

مایع خون در بدنتان به صورت مداوم در جریان است و پس از مدتی قلبتان مجدد خون جدیدی را به بافت‌های بدن پمپاژ می‌کند. بر اساس مطالعات مختلف، قلب یک فرد سالم نزدیک به هفت هزار کیلوگرم خون را به درون عروق پمپ می‌کند. به عبارتی قابل فهم‌تر، دستگاه گردش خون‌تان یک میلیون بشکه خونی مصرف می‌کند تا جناب عالی تا آخر عمر زنده بمانید.
 
برخی از عارضه‌ها می‌توانند عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهند
بیماری‌های مختلف می‌توانند عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال تصلب شرایین (آترواسکلروزیس) باعث سفتی و سختی عروق خونی می‌شود و یا عارضه واریس (واریکوز) موجب شل شدن دریچه‌های لانه کبوتری موجود در ورید‌های اندام‌های تحتانی بدن می‌شود. حتی مویرگ‌ها نیز می‌توانند دچار تغییر و تحولات اساسی شوند.

برای مثال یک سندرم بسیار نادر تحت عنوان «نشت مویرگی» باعث می‌شود دیواره مویرگ‌های خونی حالتی مثل نشتی یک لوله پیدا کنند. بر اساس این عارضه، فرد رفته رفته دچار کاهش فشار خون می‌شود و اندام مورد نظر ممکن است تورم پیدا کند.

آسیب‌های عروق خونی می‌تواند مادرزادی باشد
بر اساس بیان ژن‌های اشتباه و نابه‌هنگام، عروق خونی با گذر زمان و بیشتر شدن سن می‌تواند تغییرات اساسی پیدا کنند. به همین خاطر آسیب‌های زیادی ممکن است در زمان کودکی رخ بدهد که والدین از آن بی‌خبر هستند.

بر اساس گزارش انجمن قلب امریکا، نوجوانان چاق با عارضه فشار خون(blood pressure) بالا احتمالا در سن ۳۰ سالگی به بعد، دیواره شریان‌هایشان ضخیم‌تر خواهد شد. کشیدن سیگار و سایر مواد مخدر در اسرع وقت ممکن است عملکرد منفی نداشته باشد، ولی در درازمدت بر ریه‌ها و عروق خونی بدن تاثیرات مخربی وارد خواهند کرد. سیگار کشیدن موجب ایجاد زخم و تجمع چربی در بافتِ عروق خونی می‌شود.

تنها راه حل برای رفع این مشکلات در ورزش منظم، تغذیه سالم، حفظ وزن متعادل بدن خلاصه می‌شود. در حقیقت باید برای سلامتی بدن‌تان تلاش کنید تا عروق خونی‌تان نیز تا آخر عمر سالم باقی بماند.

عروق خونی در مغز انسان مثل یک سد عمل می‌کند
عروق خونی در مغز مثل یک سد دفاعی عمل می‌کند. به این سد از لحاظ علمی، سد خونی-مغزی گفته می‌شود. این سد، شبکه‌ای از عروق خونی است که اجازه ورود و خروج مواد مختلف را به درون بافت مغزی نمی‌دهد و به جز گاز اکسیژن، دی اکسید کربن، مولکول‌های آب و گلوکز (که یک ماده قندی است)، ماده دیگری از این سد عبور نمی‌کند.

بر همین اساس، باکتری و ویروس‌های مختلف نیز قادر نیستند به راحتی از سد خونی مغزی عبور کنند. هر چند برخی از گاز‌های بیهوشی این قابلیت را دارند تا از این سد عبور کنند. چرا که داروسازان این توانایی را پیدا کرده‌اند تا دارو‌های ضد سرطانی خاصی را تولید کرده تا از سد خونی مغزی عبور کنند.

خوردن شکلات به نفع عروق خونی‌تان است
بر اساس جدیدترین نتایج، مصرف شکلات در حد و اندازه معمول می‌تواند برای سلامتی قلب و عروق خونی‌تان مفید واقع شود. همچنین مصرف شکلات احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی سکته را نیز کاهش می‌دهد. شکلات تلخ حاوی یک نوع ماده مغذی به نام فلاونویید است که ویژگی‌های آنتی اکسیدانی دارد. به همین علت اگر قرار است شکلات مصرف کنید، نوع تلخ بهترین گزینه ما به شماست.

چاقی، عروق خونی‌تان را به زحمت می‌اندازد!
هر پانصد گرم چربی اضافه شده به بدنتان، یک متر عروق خونی جدید باید ایجاد شود. بر این اساس، قلب نیز باید بیشتر از قبل کار کند. برخی پزشکان بر این باورند فردی که تنها ۵۰ کیلوگرم وزن دارد، اضافه وزن(Overweight) یک کیلوگرمی چالش خاصی برای‌اش نیست اما فردی که ۱۳۶ کیلوگرم وزن دارد، قلب و عروق خونی‌اش به شدت درگیر بوده و باید به فرد مورد نظر بابت وضعیت سلامتی‌اش هشدار جدی داد.

 آب و هوا می‌تواند روی عروق خونی تاثیرگذار باشد
از دیگر وظایف دستگاه گردش خون، حفظ دمای بدن است. عروق خونی منقبض می‌شوند تا دمای بیشتری را حفظ کنند. زمانی هم که اتساع پیدا می‌کنند، برای خنک کردن بدن در تلاش هستند. البته اگر شما سعی کنید پایتان را روی یک تکه یخ برای مدت طولانی نگه دارید، اتفاق ناگواری شاید برای‌تان رقم بخورد.

عروق خونی به شدت منقبض می‌شود تا جایی که حتی ممکن است خون‌رسانی برای مدت زمان محدودی کاملا قطع شود. در این صورت، بافت مورد نظر رفته رفته می‌میرد. این رویداد فیزیولوژیکی، زمینه را برای سرمازدگی فراهم می‌کند.

عروق خونی، مقصر اصلی یخ زدن مغز در زمان خوردن بستنی
هر فردی که عاشق بستنی و آب یخ است، این تجربه را داشته که انگار مغزش در زمان خوردن این مواد یخی، منجمد می‌شود. زمانی که، یک چیز بسیار سرد، به کام سخت دهان شما برخورد می‌کند، عروق خونی آن منطقه منقبض می‌شوند تا فقدان گرما را به حداقل برسانند. بعد از این اتفاق، شما مدتی صبر می‌کنید. در این بین، جریان خون مجدد به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

نتیجه این ماجرای عجیب، فعال شدن حس دردی است که برای چند دقیقه همراهی‌تان می‌کند. این سر درد‌های ناشی از مصرف بستنی یخی بیشتر در میان افرادی که با میگرن دسته و پنجه نرم می‌کنند، گزارش شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: