کد خبر: ۲۳۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 19
تبعات آلودگی هوا در هفت شهر بزرگ ایران نشان می‌دهد که سالانه ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر در این شهرها جان خود را بر اثر آلودگی از دست می‌دهند که این تعداد کشته شده‌، برابر با تلفات زلزله بم است
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مطالعه انجام شده در مورد تبعات آلودگی هوا در هفت شهر بزرگ ایران نشان می‌دهد که سالانه ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر در این شهرها جان خود را بر اثر آلودگی از دست می‌دهند که این تعداد کشته شده‌، برابر با تلفات زلزله بم است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک زاده روز دوشنبه با اشاره به اینکه بیشتر این مرگ و میرها در تهران رخ می‌دهد، گفت: برخی از این افراد در معرض بیماری‌هایی مانند سکته قلبی(heart attack) و سرطان قرار داشتند اما به دلیل آلودگی هوا چند سال زودتر فوت کردند.

وی با اشاره به اینکه این تعداد فوتی، حدود ۸ درصد مرگ و میرها در کشور است، گفت: علاوه بر جان باختن سالانه حدود ۳۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا، حدود ۱۵۰ هزار نفر در مراکز درمانی، بستری می‌شوند که این موضوع هزینه‌های زیادی به خانواده‌ها و نظام سلامت تحمیل می‌کند.

ملک زاده با اشاره به اینکه آلودگی‌ها یکی از عوامل اصلی تهدید سلامتی هستند، اظهار داشت: آلودگی هوا علاوه بر مرگ و میر و بستری شدن شماری از شهروندان ایرانی، سبب بروز یا تشدید برخی از بیماری‌ها مانند بیماری مزمن تنفسی و قلبی هم می‌شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: تاکنون برنامه یا قانون مصوبی نتوانسته آلودگی هوا(air pollution) به خصوص در کلان‌شهرها را برطرف کند و باید اقدامات جدی برای رفع این معضل، انجام شود.

وی یادآور شد: لندن و شهرهای بزرگ انگلیس در سال ۱۹۵۳ دچار آلودگی خیلی شدید بودند که در یک هفته بر اثر وارونگی هوا حدود ۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند، همین موضوع سبب شد تا قانون هوای پاک در کشور انگلیس وضع شود و پس از اقدامات حدود ۱۰ ساله، وضع هوای این شهرها بسیار بهتر شده و شاهد آلودگی چندانی نیستیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد که مسئولان باید با برنامه‌ریزی منظم و دقیق و انجام اقدامات صحیح پیشگیرانه از این معضل جلوگیری کنند تا هر ساله شاهد جان باختن و یا تهدیدهای جدی برای سلامت شهروندان بر اثر آلودگی هوا نباشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: