کد خبر: ۲۳۹۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 19
حضور پزشکان و درمانگران در اردوهای جهادی روی آنها تاثیر خارق العاده ای دارد و بیشتر افراد هنگامیکه یک بار به اردوی جهادی می آیند مرتب پیگیر شرکت در اردوهای بعدی می شوند و وقتی به خاطر محدودیت ظرفیت، از حضور در این اردوها محروم می شوند به شدت ناراحت می شوند.
شفا آنلاین>اجتماعی> یکی از داروسازان گروه های درمانی جهادی می گوید: تعیین فرآیند درمان برای بیماران در مناطق کم‌برخوردار یکی از دستور کارهای اردوهای درمانی جهادی است و در این مسیر از حمایت خیریه‌ها و برخی اساتید پزشکی برخوردار هستیم اما درعین حال از همه مجموعه‌های دولتی و خصوصی برای توسعه خدمات درخواست کمک داریم.

به گزارش شفا آنلاین:چند تَن از اعضای گروه های درمانی جهادی  در گفت و گوی تفصیلی به تشریح وضعیت درمان بیماران در مناطق محروم<Deprived areas> و اهداف اردوهای جهادی در این مناطق نیازمند می پردازند، مناطقی که گاهی چنان دچار محرومیت هستند که گروه های درمانی جهادی علاوه بر خدمات درمانی ناگزیر به ارائه دیگر خدمات نیز می شوند. 

آنان در این گفت و گو از کمبود متخصص، لزوم حمایت هرچه بیشتر بخش های دولتی و خصوصی حوزه سلامت از بیماران در مناطق نیازمند و روحیه معنوی نیروهای درمانی جهادی می گویند و براین باورند که در طی مسیر درمان، نیروی جهادی برای آینده انقلاب تربیت خواهد شد.  اعضای گروه‌های درمانی جهادی، هدف از فعالیت‌های جهادی در مناطق محروم را خودسازی، ترویج فرهنگ خودباوری و جهاد و ایثار و ارتقای سبک زندگی اسلامی-انقلابی می دانند.


در سال‌های اخیر، گروه‌های جهادی حضور فعالی در عرصه‌های سازندگی کشور داشته‌اند. اگرچه آنچه بیشتر در رسانه‌ها درباره گروه‌های جهادی گفته شده است بیشتر مربوط به فعالیت‌های عمرانی آنهاست اما فعالیت‌های آنها فقط به حوزه عمرانی محدود نمی‌شود و این گروه‌های جوان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، علمی، آموزشی و حتی درمانی به مردم مناطق کم‌برخوردار خدمات ارائه می کنند.

گروه جهادی، درمانی، فرهنگی شهید هدایت یکی از گروه‌های جهادی فعال در عرصه درمان است که در سال ۱۳۹۵ به همت جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران تاسیس شد. این گروه شامل حدود ۵۰۰ نفر از دانشجویان، دانش آموختگان و استادان و متخصصان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و متخصصان حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای است که در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، پیراپزشکی، توانبخشی و فرهنگی در دوسطح عمومی و تخصصی به مردم مناطق کم‌برخوردار خدمت می‌کنند.

این گروه جهادی تاکنون موفق به برگزاری هفت اردوی جامع و بلندمدت در استان های ایلام، خوزستان، مشهد، سیستان‌ و بلوچستان، کردستان، هرمزگان و مسیر نجف به کربلا در اربعین حسینی شده است. همچنین در قالب اردوهای یک تا سه روزه، اقدام به ارائه خدمات دندانپزشکی به نیازمندان حاشیه شهر تهران و منطقه شهرری کرده‌است.  گروه جهادی، درمانی، فرهنگی شهید هدایت هم اکنون در مناطق کم‌برخوردار کرمانشاه حضور دارد تا در طول یک هفته حضور در این مناطق، مرهمی بر درد مردم کرد باشند.

 نمی‌توانیم نسبت به درد مردم بی‌تفاوت باشیم

نجمه زندیه داروسازی که سال‌هاست در چارچوب گروه‌های درمانی جهادی در مناطق دورافتاده فعالیت دارد، می گوید: ما نمی توانیم نسبت به رنج هموطنان‌مان در مناطق کم‌برخوردار و دورافتاده بی تفاوت باشیم.

وی می افزاید: محبتی که بین جهادگران و مردم در طول اردوی جهادی شکل می گیرد خیلی ارزشمندتر از خود درمان است و فعالیت‌های جهادی فقط درمانی نیستند.  بیشتر از اینکه مردم به کمک ما نیاز داشته باشند ما به آنها نیاز داریم تا در مسیر کمک به آنها به رشد معنوی برسیم.

زندیه می گوید: حضور پزشکان و درمانگران در اردوهای جهادی روی آنها تاثیر خارق العاده ای دارد و بیشتر افراد هنگامیکه یک بار به اردوی جهادی می آیند مرتب پیگیر شرکت در اردوهای بعدی می شوند و وقتی به خاطر محدودیت ظرفیت، از حضور در این اردوها محروم می شوند به شدت ناراحت می شوند.

این فعال مردمی به اهمیت تامین نیازهای درمانی مردم اشاره می کند و ادامه می دهد: نیاز درمانی نسبت به نیازهای اجتماعی، فرهنگی و عمرانی نیاز مهم‌تری است و بیشتر در این مناطق مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی درباره مشکلات مردم مناطق کم‌برخوردار در حوزه درمان می گوید: مردم این مناطق در حوزه دندانپزشکی بیشترین مشکل را دارند. هر چند در خانه‌های بهداشت این مناطق، پزشک عمومی وجود دارد اما به شدت کمبود متخصص در این مناطق مشهود است.

زندیه، تعیین فرآیند درمان برای بیماران در مناطق کم‌برخوردار را یکی از دستور کارهای اردوهای درمانی جهادی عنوان می کند و می گوید: ما از حمایت خیریه‌ها و برخی اساتید پزشکی برخوردار هستیم و از همه مجموعه‌های دولتی و خصوصی برای توسعه خدمات درخواست کمک داریم.

گروه های درمانی جهادی، سفیران انقلاب

محمد خلیل‌نژاد دندانپزشکی که سال‌هاست به عنوان یکی از اعضای گروه جهادی، درمانی، فرهنگی «شهید هدایت» در مناطق کم‌برخوردار فعالیت دارد، نیز درباره فعالیت‌های این گروه می گوید: گروه‌های جهادی لازم است در کنار توجه به درمان بیماران به بهترین شکل، هدف والاتری را دنبال کنند و آن تربیت نیروی جهادی برای آینده انقلاب است.

اگر  با این اردوها، سبک زندگی خودمان هم جهادی شد به مقصد رسیده ایم در غیر اینصورت باوجود طی مسیر، هدف را گم کرده ایم.

وی می افزاید: ما تکلیف‌گرا هستیم و برای انجام تکلیفی که نسبت به مردم داریم در اردوهای جهادی حضور پیدا کرده‌ایم.  اگر با این اردوها، سبک زندگی خودمان هم جهادی شد به هدفمان رسیده ایم، درغیر اینصورت باوجود طی مسیر، هدف را گم کرده ایم.

این پزشک جهادی درباره تاثیرات فرهنگی حضور درمانگران جهادی در مناطق کم‌برخوردار اضافه می کند: مردم به ویژه در مناطق مرزی که دشمن حضور محسوس تری دارد، ما را سفیران انقلاب می دانند و از ما با روی گشاده استقبال می‌کنند.

خلیل‌نژاد، توجه به عزت مردم در مناطق کم‌برخوردار و ‌مرزی را ضروری می داند و می گوید: مردم این مناطق باید توانایی‌های خود را باور کنند و نباید احساس محرومیت کنند. اگر بتوانیم خودباوری را در مناطق مرزی تقویت کنیم بزرگترین خدمت را به این مردم کرده‌ایم.

وی تاکید می کند: ما جهادگران نگاه «پایین به بالا» به مردم داریم و خدمت به آنها را برای خود افتخار می‌دانیم.

مناطق کم‌برخوردار از حداقل‌ها محروم هستند

محمد صفی‌خانی، یکی از دندانپزشکان این اردوی جهادی نیز می گوید: بر اساس ارزش‌های اسلامی، نیاز مردم به ما نعمت خداست و ما باید شکرگذار باشیم که می توانیم نیاز آنها را برطرف کنیم.

وی، مناطق کم‌برخوردار و مرزی را جامعه هدف اردوهای درمانی جهادی عنوان می کند و می افزاید: مردم این مناطق به خاطر برخی سوءمدیریت‌ها از حداقلی‌ترین امکانات محروم هستند.  تعداد درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت و کادر پزشکی به شدت کم است و معمولا بیماران مجبورند برای دریافت خدمات حداقلی درمانی کیلومترها مسافت را بپیمایند.

صفی خانی تاکید می کند: جامعه درمانی کشور،  آماده ایثار است؛  فرهنگ جهادی طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

این عضو گروه «جهادی، درمانی، فرهنگی شهید هدایت» درباره فعالیت‌های این گروه و امکانات آن نیز می گوید: پزشکان و متخصصانی در حوزه‌های مختلف قلب و عروق، داخلی، عفونی، زنان، غدد، اطفال، ارولوژی، دندانپزشکی و رادیولوژی در این اردوها حضور دارند.

وی، مجهز بودن این مراکز موقت درمانی به فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، آزمایشگاه، سونوگرافی و داروخانه را نیز یادآور می شود و می گوید: صفر تا صد خدمات درمانی ما از جمله دارو رایگان است.  در حوزه دامپزشکی هم چهار تیم تخصصی داریم که مجهز به دستگاه سونوگرافی دامی و آزمایشگاه هستند و در مناطق روستایی و عشایری خدمات مورد نیاز را به دامداران ارائه می‌کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: