کد خبر: ۲۳۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 18
دانشمندان فناوری جدیدی را توسعه داده اند که می‌تواند گوشی هوشمند شما را تنها با تجزیه و تحلیل یک فیلم کوتاه از چهره شما به یک دستگاه کنترل فشار خون تبدیل کند
شفا آنلاین>سلامت>فناوری جدید به گوشی هوشمند اجازه می‌دهد فشار خون را با گرفتن یک فیلم کوتاه، تشخیص دهد.

به گزارش شفا آنلاین، دانشمندان فناوری جدیدی را توسعه داده اند که می‌تواند گوشی هوشمند شما را تنها با تجزیه و تحلیل یک فیلم کوتاه از چهره شما به یک دستگاه کنترل فشارخون(blood pressure) تبدیل کند. این فناوری جدید که به آن تصویربرداری نوری ترنس‌درمال گفته می‌شود، توسط تیمی از محققان مستقر در دانشگاه تورنتو در کانادا و دانشگاه عادی هانگزو در چین ابداع شده است.
 
این مطالعه که توسط روانشناس تکوینی دانشگاه تورنتو کانگ لی و دانشجوی پسادکتری وی پل ژنگ انجام شد، اخیراً در مجله انجمن قلب آمریکا با نام Circulation: Cardiovascular Imaging منتشر شد. این مطالعه نشان داد که فشار خون را می‌توان با تجزیه و تحلیل سریع سلفی ویدیویی اندازه گیری کرد.

این نوآوری با در نظرگرفتن این واقعیت که پوست صورت انسان ماهیت شفاف دارد، عمل می‌کند. سنسور‌های نوری تلفن‌های هوشمند می‌توانند به راحتی نور قرمزی را که از هموگلوبین خون ما در زیر پوست منعکس شده باشد، ضبط کنند این باعث می‌شود که تغییرات جریان خون ما با این روش تصویربرداری نوری قابل اندازه گیری باشد.

به گفته این محقق در ویدیوی گرفته شده با این فناوری، می‌توانید ببینید که چگونه خون در قسمت‌های مختلف صورت جریان می‌یابد و از طریق این جریان خون در صورت، می‌توانید اطلاعات زیادی را بدست آورید.

این محققان از این فناوری جدید برای تجزیه و تحلیل فیلم‌های دو دقیقه‌ای از چهره‌های ۱۳۲۸ بزرگسال کانادایی و چینی که به کمک آیفون استفاده کرده اند. سپس نتایج با روش‌های استاندارد تعیین فشار خون مقایسه شد و آن‌ها توانستند سه نوع فشار خون را با دقت ۹۵-۹۶ درصد اندازه گیری کنند.

کانگ لی، همچنین استارتاپی به نام Nuralogix را تأسیس کرده است که برنامه‌ای به نام Anura را منتشر کرده است. این برنامه اندازه گیری ضربان قلب و استرس در حال استراحت را هنگام ضبط یک فیلم سلفی ۳۰ ثانیه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این شرکت نوپا قصد دارد در فصل پاییز آینده نسخه جدیدی از این برنامه را در چین راه اندازی کند که فشار خون را هم به آن اضافه خواهد کرد.

او همچنین گفت که برای دقیق‌تر ساختن این فناوری باید تحقیقات بیشتری انجام شود. در مطالعه اخیر فقط افراد با فشار خون منظم یا کمی بالاتر اندازه گیری شدند. همچنین افرادی با پوست بسیار تیره در این مطالعه حضور نداشتند.

شرکت استارتاپی این محقق همچنین با دسترسی به داده‌های بهداشتی دقیق تر، قصد دارد از این فناوری سودآوری کند. این تیم تحقیقاتی همچنین امیدوار است که سایر خصوصیات سلامتی از جمله قند خون، هموگلوبین و کلسترول را ردیابی کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: