کد خبر: ۲۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 02
شفاآنلاین-مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف ˈرویانˈ گفت: این بانک درصدد پیوستن به بانک جهانی سلول های خون بند ناف به نام «نت کورد» (Netcord) است.
به گزارش شفاآنلاین، بانک سلول های بنیادی خون بند ناف در ایران با توجه به جهش علمی کسب شده در زمینه سلول های بنیادین در سال 1384 به همت محققان پژوهشگاه رویان راه اندازی شد و با توجه به ضرورت دسترسی آسان خانواده ها به خدمات این بانک، دفاتر نمایندگی آن در استانهای مختلف نیز آغاز به کار کرد.

سلول های بنیادی خون بند ناف مانند سلول های بنیادی خونساز مغز استخوان، سازنده سلول های قرمز، سلول های سفید و پلاکت ها قادر به ساخت انواع سلول های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول ها در هنگام جراحت و پیوند است.

«مرتضی ضرابی»  افزود: نت کورد، یک شبکه جهانی است که بانک های سلول های بنیادی خون بند ناف را برای تبادل نمونه های ذخیره سازی و پیوند آنها برای درمان مردم به هم مرتبط می کند.

وی با بیان اینکه پیش نیاز این کار، اخذ تاییدیه از برخی سازمان های بین المللی مانند نت کورد، فکت(Fact) و ای ای بی بی(AABB) است، افزود: این سازمان ها شرایط سختگیرانه ای برای اعطای تاییدیه دارند.

وی اظهار کرد: بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان، اقدامات لازم برای اخذ این تاییدیه را انجام و مستندات خود را ارسال کرده است تا آنها کارهای ممیزی و بازدید را انجام دهند.

ضرابی با بیان اینکه ما نیز محدودیت هایی برای پیوستن به این شبکه جهانی داریم، تصریح کرد: این محدودیت در زمینه ارسال نمونه به سایر کشورهاست.

وی توضیح داد: نمونه هایی را می توانیم در شبکه جهانی وارد کنیم که امکان تبادل برای آن وجود داشته باشد که این موضوع فقط شامل نمونه های ذخیره شده در بانک عمومی می شود.

 بانک سلول های خون بند ناف شامل دو دسته عمومی و خصوصی است که نمونه ها در بانک عمومی اهدا می شود اما در بانک خصوصی، والدین، مالک نمونه ها هستند.

هزینه نگهداری نمونه های ذخیره شده در بانک عمومی را دولت اما در بانک خصوصی را خود مالک می پردازد.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: با وجود این محدودیت، تلاش می کنیم امسال کار ممیزی انجام شود و به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

وی با اشاره به فعالیت 230 بانک سلول های بنیادی خون بند ناف در دنیا با یک میلیون و 180 هزار نمونه ذخیره شده در آنها افزود: بیشتر این بانکها در کشورهای اروپایی و آمریکاست و در آسیا نیز در کشورهای چین، ایران، ژاپن، هند و امارات متحده عربی این بانکها وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال پیگیری راه اندازی دفاتری در کشورهای دیگر هستیم، گفت: اکنون یک دفتر فعال در اربیل کردستان ایجاد شده و عراق از ما درخواست کرده است تا مرکز ذخیره سازی نمونه ها به این کشور منتقل شود.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان با اشاره به نگهداری بیش از 52 هزار نمونه خون بند ناف در کشور گفت: در بانک خصوصی رویان 43 هزار، در بانک عمومی رویان حدود سه هزار، در بیمارستان شریعتی تهران چهار هزار نمونه و در مرکز انتقال خون حدود دوهزار نمونه نگهداری می شود.

وی بیشترین تعداد نمونه های نگهداری شده را به ترتیب از استانهای تهران، اصفهان، خراسان و مازندران دانست و اظهار کرد: نیاز واقعی کشور برای نمونه های در دسترس نزدیک به 80 تا 90 هزار نمونه است.

وی با تاکید براینکه لازم است این نمونه ها استفاده شود درغیر این صورت فقط انباردار می شویم، تاکید کرد: بهترین زمان استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف برای انجام پیوند، پنج سال اول است.

ضرابی یکی دیگر از اقدامات مهم بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان در سالجاری را راه اندازی دفتر در اصفهان اعلام و تصریح کرد: با راه اندازی این دفتر، نمونه ها در اصفهان نگهداری می شود و نیازی به ارسال آنها به تهران نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: