کد خبر: ۲۳۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 15
استفاده از این گیاه بیماری‌های قلبی را کنترل می‌کند، تب را کاهش داده و اشتها آور است
شفا آنلاین>سلامت>محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: نوشیدن شربت تخم ترشک موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و کاهش درد مفاصل می‌‎شود.

به گزارش شفا آنلاین، بذر ترشک یا همان تخم ترشک یکی از گیاهان مفید است که شاید کم‌تر نام آن را شنیده باشید؛ استفاده از این گیاه  بیماری‌های قلبی را کنترل می‌کند، تب را کاهش داده و اشتها آور است.

این گیاه تسکین دهنده درد‌های مفصلی و عضلانی است و معمولا از آن برای رفع مشکلات دستگاه گوارش مثل التهاب معده و زخم روده  استفاده می‌شود؛ بذر این گیاه برای درمان بیماری‌های مجاری ادراری مثل احتباس ادرار، عفونت(Infection) و سوزش‌های ادراری هم مفید است.

بذر ترشک بر کنترل اختلالات کبدی و یرقان از آن برای درمان بیماری‌های پوستی و جوش‌های موضعی استفاده می‌کنند همچنین این گیاه خاصیت ضد سم دارد و از آن برای درمان گزیدگی عقرب استفاده می‌شود، به طوری که در کتب سنتی بیان می‌کنند اگر کسی آن را بخورد و عقرب او را بگزد، سم عقرب بی تاثیر خواهد بود.

استفاده از این شربت به درمان التهاب لثه کمک می‌کند اما توجه داشته باشید که تخم ترشک برای کلیه و طحال مضر است پس باید با رازیانه، قند یا عسل خورده شود.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) اظهار کرد: شربت تخم ترشک حاوی ویتامین A، گروه ویتامین‌های B، B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، C، E، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، فیبر، اسیدفولیک،، قند فروکتوز، گلوکز، ساکاروز و غیره است.

او ادامه داد: از جمله خواص این شربت می‌توان به رفع عطش، پاکسازی کبد، کلیه و مجاری ادراری و تقویت سیستم قلبی عروقی و رفع غلظت خون اشاره کرد.

عظمایی گفت: این شربت برای فصل گرم سال مثل تابستان فوق‌العاده مفید است و تأثیر چشمگیری بر درمان ناراحتی‌های پوستی مثل جوش، خارش و ناراحتی‌های قارچی دارد؛ استفاده از این شربت موجب رفع درد‌های مفصلی، درمان کمردرد، تقویت معده و دستگاه گوارش می‌شود و برای افرادی که دارای مشکل گواتر هستند بسیار مفید  خواهد بود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت تخم ترشک تأثیر فوق‌العاده چشمگیری در کنترل قند، چربی و فشار خون(blood pressure) دارد همچنین  خاصیت آنتی اکسیدانی آن بدن را در برابر انواع بیماری‌ها، به خصوص سرطان‌ها محافظت می‌کند؛ نوشیدن این شربت موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود و برای افراد مبتلا به آرتروز  بسیار مفید است.

 او تاکید کرد: این شربت خاصیت چربی‌سوزی و لاغری دارد  پس به افرادی که قصد کاهش وزن و تناسب اندام را دارند توصیه می‌شود اما توجه داشته باشید که خانم‌های باردار  به هیچ عنوان نباید سراغ استفاده از این شربت بروند.

عظمایی گفت: برای تهیه شربت تخم ترشک به حدود ۲۵۰ گرم تخم ترشک، یک لیتر عرق شاتره، یک لیتر عرق کاسنی، یک لیتر عرق کیالک، یک لیتر عرق خارخاسک و یک کیلو عسل نیاز دارید؛ کافیست  تخم ترشک را نیم‌کوب کرده و  آن را با عرقیجات مخلوط کنید.

وی افزود:  ۴ الی ۵ ساعت به آن زمان بدهید، بعد آن را  به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در حرارت ملایم بجوشانید بعد از اینکه حرارت محلول ملایم شد  آن را صاف و عسل را به آن اضافه کنید.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی مقدار مصرف این شربت را سه تا ۵ لیوان در روز دانست و گفت: بهتر است ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری از شربت را داخل لیوان بریزید و با توجه به فصل مقداری آب جوشیده ولرم یا مقداری آب خنک به آن اضافه کنید.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار