کد خبر: ۲۳۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 13
خرید راهبردی خدمات سلامت بر اساس پرونده الکترونیک، بیمه‌ها را به این سمت سوق می‌دهد که بر اساس راهنماهای بالینی خرید انجام دهند. در نتیجه تقاضای القایی ایجاد نمی‌شود و هزینه‌ها نیز کنترل می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در قانون برنامه ششم توسعه به بیمه‌های درمانی دو تاکید مهم شده است. اول اینکه بیمه‌های درمانی موظف به انجام خرید راهبردی خدمات سلامت هستند و دوم اینکه بر مبنای پرونده الکترونیک سلامت، خرید خدمت انجام دهند.

به گزارش شفا آنلاین، علی رضا رئیسی روز سه شنبه درباره انجام خرید راهبردی خدمات سلامت توسط سازمان‌های بیمه‌گر درمانی افزود: این دو موضوع مهمترین بخش برای بیمه‌های درمانی برای مدیریت منابع است. خرید راهبردی خدمات سلامت بر اساس پرونده الکترونیک، بیمه‌ها را به این سمت سوق می‌دهد که بر اساس راهنماهای بالینی(Clinical Guides) خرید انجام دهند. در نتیجه تقاضای القایی ایجاد نمی‌شود و هزینه‌ها نیز کنترل می‌شوند.

وی ادامه داد: از طرفی امکان پایش بیمه‌های درمانی نیز برای ارائه دهندگان خدمات سلامت امکان پذیر می‌شود. در حال حاضر بیمه‌های درمانی بر اساس اسناد کاغذی که از بخش دولتی و خصوصی دریافت می‌کنند، هزینه را می‌پردازند، اما با الکترونیکی شدن خدمات، بیمه‌ها بسیار بهتر می‌توانند نظارت داشته و انحراف‌ها را رصد کنند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: نکته مهم دیگر درباره بیمه‌ها این است که باید خرید خدمات سلامت را بیشتر به سمت پیشگیری و بهداشت سوق بدهند. بسیاری از خدمات در حوزه بهداشت تحت پوشش بیمه نیست و سیاست گذاری در این زمینه وجود ندارد. به طور مثال بیمه‌ها برای چکاپ پول نمی‌دهند و این در حالی است که اگر به وسیله چکاپ، تشخیص زودرس انجام و بیماری شناسایی شود، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

رئیسی اظهار داشت: هرچند باید به بیمه‌های درمانی با توجه به منابع فعلی حق داد، زیرا با توجه به وضعیت اقتصادی و منابع بیمه‌ها، نمی‌توان انتظار زیادی از بیمه‌ها داشت.

علی حسن زاده، عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت (Health insurance) نیز پیش از این درباره خرید راهبردی خدمات سلامت توسط سازمان‌های بیمهگر درمانی گفته بود: انجام خرید راهبردی خدمات سلامت توسط سازمان بیمه‌گر بعد از تعیین بسته و نیاز ‌جامعه توسط تولیت یعنی وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد. ‌

در جریان خرید، منابع جمع آوری شده صرف خرید خدمات می‌شود. این کار به دو شکل خرید منفعل و راهبردی انجام می‌شود. در خرید منفعل، بودجه پیش‌بینی ‌شده و مشخص به پرداخت صورت‌حساب‌ها اختصاص پیدا می‌کند، اما در خرید راهبردی، بیمه وارد فرآیند خرید می‌شود و بررسی ‌می‌کند که چه خدمتی را از چه کسی و با چه قیمتی بخرد و چطور پرداخت کند. ‌
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: