کد خبر: ۲۳۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 13
این پروتزها برای هر نفر به صورت اختصاصی مدل‌سازی و ساخته می‌شود. بدین ترتیب ابتدا پروتز بر اساس میزان آسیب وارد شده برای فردی که نیاز به جراحی دارد، ساخته شده و طی عمل جراحی بر روی صورت او کار گذاشته می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ضمن اشاره به اینکه محصولات مرکز رشد دانشگاه در حوزه پزشکی مورد حمایت لازم برای تولید انبوه قرار نگرفته است، از تولید نمونه‌های اولیه ۳ محصول "پروتزهای فک و صورت"، "کیت‌های میکروفلوئیدی برای تشخیص کیفیت تخمک" و "وسیله تعیین گروه خونی به روش لوله‌ای تسهیل شده" خبر داد و گفت: مورد اول به صورت سفارشی و مخصوص فرد ساخته می‌شود، در حالی که در موارد دیگر آمادگی تولید انبوه را داریم؛ اما نیازمند حمایت‌های مالی هستیم.

به گزارش شفاآنلاین، ابولفضل قهرمانی با با بیان اینکه مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از سال ۹۲ با هدف توسعه فناوری سلامت شروع به کار کرده است، گفت: مرکز رشد دانشگاه ما یک مرکز جامع بوده و کلیه موضوعات حوزه فناوری سلامت<Health> را پوشش می‌دهد، اما مراکز تخصصی در آینده و بعد از توسعه مرکز فعلی به وجود خواهند آمد.

وی تعداد واحدها و هسته‌های فناور این مرکز را ۱۰ مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد یک واحد دانش‌بنیان شده و یک واحد دیگر نیز درصدد اخذ مجوز دانش‌بنیانی است که تاکنون موفق نشده است.

مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، زمینه فعالیت یکی از واحدهای فناور این مرکز را ایمپلنت و پروتزهای فک و صورت دانست و اظهار کرد: این پروتزها برای هر نفر به صورت اختصاصی مدل‌سازی و ساخته می‌شود. بدین ترتیب ابتدا پروتز بر اساس میزان آسیب وارد شده برای فردی که نیاز به جراحی دارد، ساخته شده و طی عمل جراحی بر روی صورت او کار گذاشته می‌شود.

قهرمانی با بیان اینکه این پروتزها برای ترمیم آسیب‌های تصادفات رانندگی، سرطان‌ها و در دندان‌پزشکی کاربرد دارد، گفت: تجاری‌سازی و تولید این پروتزها به صورت انبوه نیست، بلکه به صورت سفارشی و از طریق سفارش جراحان به تولیدکننده این پروتزها تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: قیمت نمونه خارجی این محصول گران‌تر است و نمونه داخلی با یک دهم قیمت تولید می‌شود؛ در عین حال نمونه داخلی کاملاً از خارجی مجزا نیست و برخی کارها با همکاری شرکت‌های خارجی انجام می‌شود. این محصول مجوزهای اولیه را دریافت کرده، اما در حال تکمیل مراحل در اخذ مجوزهای دانش‌بنیانی است.

مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه محصول دیگر یکی از شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه را "کیت‌های میکروفلوئیدی" به منظور تشخیص کیفیت تخمک عنوان کرد و گفت: این محصول به صورت پروتوتایپ تولید شده و مجوز دانش‌بنیانی گرفته، در حالی که تجاری‌سازی نشده است.

قهرمانی گفت: این محصول آمادگی تولید انبوه را دارد، در حالی که حمایت‌های مالی زیادی مورد نیاز است، ضمن آن که بحث بازاریابی و فروش محصولات هم مطرح است.

وی همچنین به معرفی محصول "وسیله تعیین گروه خونی به روش لوله‌ای تسهیل شده" پرداخت و توضیح داد: نمونه اولیه این محصول نیز تولید شده و مکاتبات لازم با سازمان‌های مربوطه برای گرفتن تأییدیه‌ها انجام شده است.

مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه افزود: کاربرد این محصول در تشخیص گروه‌های خونی و جلوگیری از خطاهایی است که می‌تواند در روش سنتی اتفاق بیفتد و این لوله خطاهای انسانی در تشخیص را کم‌تر می‌کند.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: