کد خبر: ۲۳۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 12
عداد ۱۲ هزار نفر در رشته پرستاری فارغ التحصیل شده‌اند و به صورت پنهان وضعیت پرستاری دو برابر شده است؛ این کار با بهانه رفع کمبود نیاز پرستار و بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم انجام شده است
شفاآنلاین>سلامت>شریفی مقدم گفت: سیاست‌های وزارت بهداشت باعث شده است که ۲۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان کشور بیکار باشند.

به گزارش شفاآنلاین، محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری ایران ، اظهار کرد: سیاست‌های بهداشتی درمانی ایران بین گروه‌های مختلف یکسان نیست و سیاست‌هایی چند گانه است به طوری که در پرستاری<Nursing>، طی ۱۰ سال گذشته، ظرفیت رشته ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: تعداد ۱۲ هزار نفر در رشته پرستاری فارغ التحصیل شده‌اند و به صورت پنهان وضعیت پرستاری دو برابر شده است؛ این کار با بهانه رفع کمبود نیاز پرستار و بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم انجام شده است.

شریفی‌مقدم افزود: سیاست‌های وزارت بهداشت باعث شده است که ۲۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان کشور بیکار باشند.

به بهانه نبود پزشک در مناطق محروم کارانه‌های میلیون پرداخت می‌شود

دبیرکل خانه پرستاری ایران گفت: در گذشته ظرفیت پذیرش پرستاران به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد، اما این کار بدون فراهم کردن بازار شغل پرستاری در کشور انجام شده است؛ در حوزه تخصص، به بهانه نبود پزشک در مناطق محروم، کارانه‌های چند ده میلیون تومانی به برخی از متخصصان پرداخت می‌شود.

او اظهار کرد: انحصار بازار پزشکی در حوزه‌ای مانند جراحی<Surgery>، در اختیار گروه خاصی است به طوری که اگر تعداد متخصصان رشته خاصی افزایش یابد در پی آن، میزان حقوق این افراد کاهش پیدا می‌کند.

شریفی‌مقدم اضافه کرد: باید تعداد متخصصان را به حدی برسانیم که از مهاجرت مردم شهرستان به مراکز استان و تهران جهت مداوای بیماریشان جلوگیری شود.

او بیان کرد: تعرفه پزشکی چند سال گذشته در قالب طرح تحول نظام سلامت حدود ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این مقدار برای پزشکان تا ۱۰ سال آینده کافی است.
 
دبیرکل خانه پرستاری ایران گفت: افزایش تعرفه پزشکان منطقی نیست و به جای پرداخت به این موضوع باید به اجرا نشدن قانون تعرفه خدمات پرستاری مصوب سال ۸۶ پرداخت تا این مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود.
 
او افزود: در سیستم پزشکی، ۷ هزار نوع تعرفه تعریف شده است و پولی برای پرستاران باقی نمی‌ماند؛ یکی از دلایل مهم مهاجرت پرستاران، منزلت پایین اجتماعی و میزان دریافتی کم آن‌ها به علاوه تبعیض نسبت به پزشکان است.

دبیر کل خانه پرستاری ایران گفت: بزرگترین مشکل کنونی پرستاران، تبعیض است؛ اگر پول یا امکاناتی با توجه به شرایط کشور وجود ندارد این مساله باید برای تمام افراد یکسان باشد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: