کد خبر: ۲۳۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 10
کنکوری ها با توانایی یکسانی وارد این عرصه نمی‌شوند. برخی سال‌های قبل در محیط‌های آموزشی باکیفیت‌تری بوده‌اند و برخی آموزش‌هایی با کیفیت پایین‌تر دریافت کرده‌اند. از طرفی توانمندی‌های همه نیز با هم یکسان نیست
شفا آنلاین>یادداشت>باز همزمان اعلام نتایج کنکور فرارسید و شاهد مصاحبه رسانه‌های مختلف با اولین نفرات درباره رموز طلایی موفقیت‌شان هستیم و احتمالا به زودی چندین و چند آگهی تبلیغاتی هم پخش خواهد شد که این افراد یک موسسه خاص یا فلان کتاب کمک آموزشی را عامل اصلی موفقیت چشم‌گیرشان معرفی می کنند. در این بین و به احتمال زیاد، یک سری جمله‌ها‌ی تکراری در مصاحبه‌های افراد برتر کنکور را هم شنیده‌اید: «کلاس کنکور نرفتم»، «فقط کتاب‌های درسی را خوانده‌ام» و ... . به این‌که این جمله‌ها چقدر دقیق است، کاری نداریم اما اگر سال دیگر یا در آینده نزدیک کنکور دارید، لطفا دنبال رموز موفقیت‌ نفرات برتر کنکور نباشید. می‌پرسید چرا؟ پس ادامه مطلب را بخوانید.

تفاوت‌های فردی را جدی بگیرید
کنکوری ها با توانایی یکسانی وارد این عرصه نمی‌شوند. برخی سال‌های قبل در محیط‌های آموزشی باکیفیت‌تری بوده‌اند و برخی آموزش‌هایی با کیفیت پایین‌تر دریافت کرده‌اند. از طرفی توانمندی‌های همه نیز با هم یکسان نیست.


در کنار این تفاوت‌ها، عوامل روان‌شناختی را نیز باید در نظر گرفت. برخی انگیزه درونی قوی‌تری دارند و نیازی به پیگیری از بیرون ندارند اما در مقابل برخی افراد انگیزه بالایی ندارند و اگر از بیرون کسی بر روند درس خواندن آن‌ها نظارت کند، به آن‌ها کمک بزرگی می‌شود. به این فهرست، میزان اضطراب افراد را نیز اضافه کنید.

برخی چند ماه مانده به کنکور آن قدر اضطراب دارند که اگر قرار به شرکت در کنکور در آن وضعیت باشد، به طور قطع نتیجه نمی‌گیرند اما با چند بار شرکت در آزمون‌های آزمایشی، میزان اضطراب آن‌ها می‌تواند کاهش یابد اما در نقطه مقابل، برای برخی حضور در جمع همسالان، ممکن است اضطراب‌شان را به شدت افزایش دهد و ... . این فهرست را می‌توان باز هم ادامه داد. فهرستی که بیش از هر چیز بر تفاوت‌های فردی شرکت‌کنندگان کنکور تاکید دارد. افراد با پیش‌زمینه‌های متفاوت، توانمندی‌ها و البته اهداف متفاوتی وارد گود رقابت کنکور می‌شوند.

با توجه به این موضوع نیز نمی‌توان هیچ نسخه واحدی را برای همه پیچید یا بر فرض همه را از حضور در کلاس کنکور نهی کرد یا تنها راه موفقیت در این زمینه را شرکت در آزمون‌های آزمایشی یا ... دانست. برای موفقیت در این زمینه هر فردی باید توانمندی‌ها و محدودیت‌های خود را بشناسد و متناسب با آن‌ها برنامه‌ریزی کند و در این بین برای رفتن یا نرفتن به کلاس کنکور، شرکت در آزمون های آزمایشی، میزان ساعت مطالعه در روز و خدماتی از این دست، هیچ قانون مشخصی وجود ندارد.خراسان

نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: