کد خبر: ۲۳۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - 2019July 31
با توجه به نیازسنجی شورای عالی انقلاب فرهنگی و پایین بودن میزان دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی تعدادی از نمایندگان طرح دو برابر شدن پذیرش دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی آینده را به هئیت رئیسه ارائه کردند
شفا آنلاین>سلامت>طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی درحالی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد که بسیاری از متخصصان معتقدند زیرساخت‌های اجرای آن در کشور وجود ندارد.

به گزارش شفا آنلاین، موضوع افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی چند روزی است به یکی از داغ‌ترین بحث‌های این روزهای رسانه‌ها تبدیل شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که آمار سازمان جهانی بهداشت در خصوص سرانه پزشک در ایران در رسانه‌ها منتشر شد و پس از آن کارشناسان و متخصصان نظرهای متفاوتی را در این خصوص مطرح کردند.

پس از اظهار نظرها و جنجال‌هایی که پیرامون این موضوع به وجود آمد سرانجام، یوسف داوودی از طراحی طرح دو فوریتی افزایش پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: با توجه به نیازسنجی شورای عالی انقلاب فرهنگی و پایین بودن میزان دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی تعدادی از نمایندگان طرح دو برابر شدن پذیرش دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی  آینده را به هئیت رئیسه ارائه کردند.

داوودی به پیر شدن و افزایش تعداد سالمندان اشاره کرد و افزود: در سال ۹۶ جمعیت سالمندی بیش از ۴ میلیون  در کشور بوده و این رقم درحال افزایش هست که افزایش تعداد تحصیلکردگان در رشته‌های مرتبط با سلامت را ضروری کرده است.

نماینده سراب از خروج تعدادی از جوانان  از کشور به خاطر تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی به دلیل عدم موفقیت در کنکور خبر داد و یادآور شد: در صورت تصویب طرح این دانشجویان  به کشور بازگشته و به تحصیل ادامه خواهند داد.

نماینده سراب تاکید کرد: تعداد پذیرش دانشجوی پزشکی و رشته‌های پیرامونی آن در کشور ما پایین‌تر از کشورهای دیگر منطقه است.

موضع وزیر بهداشت درخصوص
بلافاصله پس از مطرح شدن این موضوع وزیر بهداشت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد. سعید نمکی در این خصوص گفت: وزیر بهداشت ضمن مخالفت صریح با طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: معتقدیم که ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی و باری که بر دوش نظام سلامت بعد از فارغ‌التحصیلی این گروه بر دوش نظام سلامت سنگینی می کند، برای نظام سیاسی و نظام اجتماعی کشور، نیز مشکل آفرین خواهد بود.

وی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مساله کمبود پزشک عمدتا ناشی از توزیع نامناسب فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در سراسر کشور است و در حال حاضر هم تعداد زیادی پزشک داریم که از کار طبابت خارج شده اند.

نمکی تاکید کرد: ما باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم انجام دهیم و برنامه‌های انگیزشی بهتری را در کشور اجرا کنیم و صرفا با افزایش کمی به این هدف نمی رسیم.

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت(Ministry of Health) ۳۰ درصد دانشجویان پزشکی را بومی جذب می‌کند و تا ۲ الی ۳ سال آینده این پزشکان فارغ التحصیل خواهند شد و عمده نیاز مناطق محروم هم برطرف می‌شود. نمکی با بیان اینکه افزایش بیش ازین ظرفیت پذیرش پزشکی به نفع کشور نیست، گفت: اگر وزارت بهداشت تشخیص بدهد، میزان ظرفیت پذیرش یا پذیرش نیروهای بومی را افزایش خواهد داد و نیازی به هیچ اقدام شتاب‌زده ای نیست.

شوک بزرگ به جامعه پزشکی
برای بررسی این موضوع، با تعدادی از اعضای نظام پزشکی به گفت‌وگو نشستیم و دلایل مخالفت این جامعه با این طرح را جویا شدیم.

عزت‌الله گل‌علی‌زاده، نایب رییس اول شورای عالی نظام پزشکی گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس درخواست طرح دو فوریتی برای افزایش ظرفیت پزشکی برای سال ۹۸-۹۹ را مطرح می‌کنند که این موضوع شوک بزرگی را به جامعه پزشکی وارد کرد، کارشناسان حوزه سلامت، سازمان نظام پزشکی و حتی شخص وزیر بهداشت به این  موضوع عکس‌العمل نشان دادند و رئیس کمیسیون بهداشت نیز مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد و طی روزهای گذشته جلسه اضطراری برای بررسی این موضوع تشکیل، و همین موضوع باعث شد که تعدادی از نمایندگان مجلس پس از شنیدن نظرات کارشناسی امضای خود را پس بگیرند.

گل‌علی زاده ادامه داد: تا پس از انقلاب نیز در کشور ما پزشکان هندی و بنگلادشی وجود داشتند، دوره‌ای برای جبران کمبود پزشک در کشور تصمیم گرفته شد آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شود و در وزارت بهداری وقت ادغام شد. پس از انقلاب، رقابت بین استان‌ها و شهرهای مختلف برای تاسیس دانشگاه‌ها و دانشکده های پزشکی به وجود آمد که بسیاری از این دانشگاه‌ها با فشار نمایندگان مجلس تاسیس شدند به‌طور مثال مشاهده می‌کنیم که در یک استان کوچک چندین دانشکده پزشکی وجود دارد.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع شاهد افزایش ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی بودیم که نتیجه آن فدا شدن کیفیت به کمیت شد، همچنین روز به روز آموزش پزشکی ضعیف و ضعیف تر شد و در بسیاری از جاهایی که دانشکده‌ها تاسیس شدند زیرساخت لازم وجود نداشت. به خصوص دانشکده‌هایی که به صورت پردیس تاسیس شدند. بسیاری از دانشکده‌ها در حال حاضر زیرساخت‌های لازم آموزشی را ندارند یا اینکه با کمبود امکانات مواجه هستند و اگر قرار باشد ظرفیت پزشکی افزایش پیدا کند در ابتدا باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم.

عضو نظام پزشکی گفت: اگر قرار باشد ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی(Medical Sciences) دو برابر افزایش پیدا کند باید زیرساخت‌هایی نظیر آزمایشگاه، بخش آناتومی و ... نیز افزایش پیدا کند.

وی در خصوص کمبود پزشک در کشور گفت: متأسفانه برخی از کارشناسان و دوستان در این زمینه اطلاعات کافی ندارند به طوری که، در حال حاضر ما تعداد زیاد پزشکی بیکار در کشور داریم. مشکل ما توزیع پزشکی است بسیاری از همکاران پزشک پس از گذراندن طرح در شهرهای بزرگ فعالیت می‌کنند، به دلیل اینکه در مناطق محروم و کم برخوردار آنچنان که باید و شاید مورد حمایت قرار نگرفتند. به طور مثال پزشکی به مناطق محروم اعزام می‌شود انتظار دارد خانواده و فرزندانش امکانات رفاهی داشته باشند و حقوق و مزایای خود را به موقع دریافت کند اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که برخی از این افراد دو الی سه سال حقوق و مزایا خود را دریافت نکرده‌اند. نمی‌توان پزشک طرحی را با حقوق دو میلیون تومن در مناطق محروم مستقر کرد و کارانه اش را پس از ۱۴ ماه پرداخت کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا وزارت بهداشت ۳۰ درصد دانشجویان پزشکی را بومی گزینی کرد تا نیاز مناطق محروم رفع شود، و پس از این پزشکان موظف هستند چندین سال در این مناطق خدمت کنند. این نیز نوعی تبعیض محسوب می‌شود. ما باید شرایط را از لحاظ معیشتی و امنیت شغلی فراهم کنیم پزشکان عمومی تا قبل از دولت، حدود ۱۰۰۰ پزشک از جمعیت پزشکان خانواده خارج شدند به دلیل اینکه افزایش حقوق نداشتند.

نایب رییس اول شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: در سال ۹۲ و ۹۳ افزایش حقوق به صورت گرفت و باعث شد تا حدودی مشکل همکاران رفع شود و پزشکان در این مراکزی که سطح اول خدمات هستند بمانند. جایگاه پزشک خانواده و پزشک عمومی به طور مشخص در نظام سلامت تعریف نشده است مطالعه ای که در سال ۷۶ انجام شد نشان می دهد همکاران خانم امنیت شغلی و همکاران آقا مسائل مالی را دلیلی برای عدم ادامه تحصیل در تخصص عنوان کرده بودند یعنی اگر این دو مورد رفع شود بسیاری از این افراد تمایل دارند به عنوان پزشک عمومی در این مراکز خدمت ارایه دهند.

وی گفت: اگر بتوانیم در سطح یک، پزشکان عمومی را ساماندهی و نظام ارجاع را راه‌اندازی کنیم قطعا بسیاری از مشکلات در این مناطق کشور رفع خواهد شد. متاسفانه شاهد سیاست‌های یک بام و هوا در کشور هستیم در قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه به وجود پزشک خانواده تاکید شده و پزشکان خانواده باید خدمات را در سطح یک به مردم ارائه دهند.

گل‌علی‌زاده افزود: دانشگاه پزشکی رقابت گذاشته‌اند تا هر سال رشته‌های دستیاری جدیدتر بگیرند، متاسفانه آموزش پزشکی عمومی ما به فراموشی سپرده شده، نکته دیگر این است که افزایش دو برابر ظرفیت لطمه زیادی به آموزش پزشکی وارد می‌کند؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت در روزهای گذشته گفته در ۱۰ سال اخیر حق دانشگاه علوم پزشکی ۱۷ دانشکده علوم پزشکی ۲۱ دانشکده دندانپزشکی دانشگاه داروسازی و ۳۸ دانشکده پرستاری تاسیس شده است که به جرات می‌توان گفت بسیاری از این‌ها با فشار نمایندگان مجلس ایجاد شده‌اند. آیا واقعاً به این تعداد دانشکده و دانشگاه نیاز داریم؟ قطعا نه.

وی تاکید کرد: برای تربیت پزشک دندان‌پزشک و داروساز از پول بیت‌المال هزینه می‌شود قرار بود بر اساس سند آمایش تربیت دانشگاه های علوم پزشکی تعداد دانشگاهها ظرفیت آن ها و حتی محتوای دروس آموزشی دانشجویان بر اساس این سند تنظیم و ارائه شود تنها حال حاضر اطلاعات دقیقی در زمینه این سند وجود ندارد.

گل‌علیزاده افزود: نمایندگان مجلس اعتقاد به کار کارشناسی و فنی در این خصوص دارند؛ چرا از طریق کمیسیون‌های مربوطه این طرح را پیگیری نکرده‌اند؟ به جرأت می‌توان گفت کمیسیون بهداشت یکی از فنی‌ترین و کارشناسیترین کمیسیون‌ها است متأسفانه بدون اطلاع کمیسیون بهداشت این موضوع، مطرح می‌شود اینکه چرا در سال آخر انتخابات این اتفاق رخ می‌دهد جای سوال دارد.

وی افزود: دود این تصمیم به چشم مردم خواهد رفت. برخی از افراد که به نام کارشناس به صدا و سیما دعوت می‌شوند و بحث کمبود پزشک را مطرح می‌کنند، یک‌دفعه به دنبال آن این طرح در مجلس تنظیم می‌شود به اعتقاد من این گونه برخوردها و مسائل این چنینی که با سلامت و امنیت مردم سر و کار دارند کاری اشتباه است و باید اقدامات کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.

 نایب رییس اول شورای عالی نظام پزشکی افزود: موضوع باید به صورت منطقی ارزیابی شود و اگر نیاز به افزایش ظرفیت بود از طریق وزارت بهداشت این اقدامات صورت گیرد، بسیاری از کشورها تجربه ورود بخش خصوصی به آموزش را دارند. در دانشگاه‌های بین‌الملل ایران این اتفاق رخ می‌دهد.

در ابتدا باید ببینیم که آیا نیاز به افزایش ظرفیت داریم یا خیر؟ و آیا بخش دولتی جوابگوی نیازهای ما هست؟ در ضمن بخش خصوصی باید استانداردهای لازم را برای تربیت دانشجویان داشته باشد و اگر استاندارد وجود داشت و نظارت لازم بر آن انجام شد در آن صورت، اجرای این کار صحیح است اما متأسفانه می‌بینیم که در کشور ضعف نظارت وجود دارد. ما مجوز را صادر می‌کنیم و پس از گذشت مدتی نظارتی بر عملکردها وجود ندارد. جذب تعداد زیاد دانشگاه‌های مهندسی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی باعث شده بسیاری از فارغ‌التحصیلان بیکار باشند و نباید این تجربه را تکرار کرد.

افزایش ظرفیت 100درصدی پزشکی
محمد جهانگیری، معاون نظارت وبرنامه ریزی نظام پزشکی(Medical System) در این خصوص گفت: وقتی بخواهیم در حوزه افزایش سهمیه صحبت کنیم آمار و ادله‌‌ای در این زمینه وجود دارد، ما معتقدیم اینکه کشور به پزشک متخصص نیاز دارد امری بدیهی است اما روال تربیت پزشک حائز اهمیت است و باید توجه داشته باشیم که کیفیت در آموزش پزشکی حائز اهمیت بوده و پزشکی که در دوره ۷ ساله در حال آموزش دیدن است هر روز آن باید برنامه‌ریزی شده و با کیفیت باشد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه اگر برنامه‌ریزی دقیقی در آموزش پزشکی وجود نداشته باشد، ممکن است پزشک نتواند برخی از کیس‌ها را بررسی کند، کارآموزی و کارورزی پزشکان نیازمند زیرساخت آموزشی است. این دوره‌ هفت سال طول می‌کشد و نتیجه افزایش ظرفیت هفت سال دیگر مشخص می‌شود.

جهانگیری گفت: باید پرسید اگر ظرفیت پزشکی افزایش پیدا کند، توسعه سایر بخش‌ها متناسب با نیروها بوده است یا خیر؟ آیا تعداد تخت و فضاهای درمانی با تعداد نیروها تناسب دارد؟ بحث فقط افزایش ظرفیت پزشکی نیست معتقدیم که زیرساخت لازم، تکنولوژی و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) لازم برای کار کردن پزشکان وجود ندارد.

معاون نظارت وبرنامه ریزی نظام پزشکی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد تنها در رشته پزشکی در ۹ سال گذشته ۱۱۷ درصد رشد داشته‌ایم، در رشته دندانپزشکی ۱۲۰ درصد و رشته داروسازی ۱۱۶درصد رشد داشته است. در حوزه‌های تخصصی ۹۵ درصد رشد داشته‌ایم.

وی گفت: این تصمیمات خلق‌الساعه باعث ضربه به آموزش پزشکی خواهد شد. برنامه توسعه آموزش عالی کشور متولی دارد و باید با برنامه به سراغ افزایش ظرفیت‌های پزشکی رفت. آیا تعداد اعضای هیئت علمی متناسب با رشد دانشجویان هست یا خیر؟ امروز وزارت بهداشت سند تفصیلی آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت را دارد و باید بر اساس آن راهبردها را بررسی کند. این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و براورد نیرو صورت گرفته است.

معاون نظارت وبرنامه ریزی نظام پزشکی گفت: جامعه پزشکی امروز اعلام می‌کند باید زیرساخت‌های لازم برای فارغ‌التحصیلان فراهم شود. درحال حاضر در اکثر شهرها متخصص وجود دارد که این موضوع نشان دهنده افزایش ظرفیت طی سال‌های اخیر است.

ماجرای انحصارطلبی در جامعه پزشکی
جهانگیری ادامه داد: برخی در مناظره‌ها اعلام می‌کنند در جامعه پزشکی انحصار وجود دارد، اما واقعیت این است که دسترسی مردم به پزشک در کشور ما آزاد است و هر فردی می‌تواند پزشک خود را انتخاب کند، همچنین بسیاری از خدمات اصلی به وسیله دولت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. با همه شرایط شاهد هستیم کشورهای اروپایی و آمریکایی به پزشکان ایرانی اقبال دارند به دلیل اینکه کیفیت پزشکی ایران مناسب است و باید توجه داشت با افزایش ناگهانی ظرفیت پزشکی کیفیت خدمات کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی ایران کمتر از تعرفه پزشکان سراسر دنیا است گفت: ما زیر قیمت تمام شده در حال ارایه خدمت هستیم. نمی‌توان بر مبنای انبوه‌سازی و کیفیت‌ پایین به بیماران خدمات سلامت محور ارایه کرد.

جهانگیری گفت: می‌بینیم که پزشک با درجه استادی و با تعرفه مناسب درحال فعالیت است و تعداد مراجعه‌کنندگان به وی زیاد هستند این موضوع به معنای انحصار نیست.

وی گفت: 85 درصد مشکلات بیماران طبق آمارهای جهانی توسط پزشکان عمومی قابل انجام است اما فرهنگ مراجعه به پزشک عمومی وجود ندارد و بیمار بلافاصه به پزشک متخصص مراجعه می‌کند. این موضوع باعث می‌شود متخصصان بیماران پزشکان عمومی را ویزیت کنند و باید این سیستم اصلاح شود، با راه‌اندازی نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
0
واقعا متشکرم، که اصل مطلب را نوشتید. درحالی که در کشور ما مشکلات زیادی وجود دارد اما کیفیت پزشکی هنوز قابل قبول است. و بهترین پزشکان را در کشور داریم. نباید با یک افدام عجولانه و غیر کارشناسانه، این را از بین ببریم.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
0
0
متاسفانه فعالیت پزشکی آلوده به پول شده وپزشکان بعلت موقعیت ممتاز خود از بالا به مردم نگاه میکنند پزشکان متخصص فعالیت خودرا دربینارستانها وکلینیکها کم ومردم را به مطب می کشانند بهنحویکه بعضا یک بیماربستری دراورژانس باید ساعتها معطل بماند تاپزشک مطب خودرا تعطیل نمایدو درپایان شب یا اول صبح روزبعد جهت ویزیت بیمار مراجعه نماید رادیولوژیستهادر زمانیکه آنکال هستند علی رغم قانون در مطبها فعالیت می کنند و سونوگرافی های اورژانس بعضا با تاخیرهای وحستناک انجام میشود خلاصه یکه تازی درجامعه پزشکان بیداد میکند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: