کد خبر: ۲۳۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019July 23
وقتی که کشور در شرایط سخت به سر می‌برد باید نظارت‌ها را بیشتر کرده و راه‌های خروج، برون رفت و روش‌های نفوذی که افراد ممکن است سوء استفاده کنند را ببندیم
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت مجلس نبود سامانه نظارتی شفاف را یکی از دلایل بروز تخلفات در نظام سلامت عنوان کرد.

به گزارش شفا آنلاین، عباسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در خصوص حواشی پیش آمده طی چند روز اخیر در حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) اظهار داشت: وقتی که کشور در شرایط سخت به سر می‌برد باید نظارت‌ها را بیشتر کرده و راه‌های خروج، برون رفت و روش‌های نفوذی که افراد ممکن است سوء استفاده کنند را ببندیم.

وی با بیان اینکه نبود سامانه نظارتی شفاف یکی از علل نامشخص بودن تخصیص و صرف منابع ارزی است گفت: اگر سامانه درستی داشته باشیم که مشخص شود ارز تحویل چه کسی داده شده، چه چیزی خریداری یا وارد می‌شود و کجا مصرف شده است، دیگر شاهد بروز این تخلفات نخواهیم بود.

متأسفانه دلیل ضعف نظارتی که در واحدهای ذی‌ربط، اعم از بانک مرکزی، وزارت بهداشت و درمان، وزارت اقتصاد و گمرک هست، این تخلفات صورت می‌گیرد.

پوربافرانی درخصوص علت زمان‌بر بودن رسیدگی به تخلفات توضیح داد: متاسفانه وجود بروکراسی‌های اداری شدید باعث شده رسیدگی به تخلفات به کندی پیش رود و فقط به امضای طلایی آخر بسنده کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در نظام سلامت(Health system) سرگردانی اساسی برای مشتری ایجاد کرده و امضای طلایی را دست یک نفر می‌دهیم گفت: در مواقعی شاهدین با امضای تنها یک نفر موانع برای برخی برطرف شده و برای افراد دیگر مانع‌تراشی می‌شود.

وی افزود: از طرفی وقتی امضای طلایی دست یک نفر می افتد این اشکال به وجود می آید که زمینه سوء استفاده بیشتر می‌شود. باید فرایندها را اصلاح کنیم. نحوه درخواست و دریافت ارز، به تناسب نیاز کشور باید تبین شود، وقتی ما ارز را به سیستم بهداشت و درمان اختصاص می‌دهیم چرا این وزارتخانه نباید بداند این ارز برای دارو استفاده شده یا خیر؟

وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت شاهد ضعف‌های نظارتی هستیم گفت: مجلس و وادحدهای متولی در حوزه نظارت ضعف دارند. همه این نهادها باید وظیفه‌شان به درستی پیش ببرند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار