کد خبر: ۲۳۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۸ - 2019July 21
محققان دریافتند، شب‌ها ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب با آب گرم حدود ۴۰ تا ۴۲ درجه استحمام کردن می‌تواند کیفیت خواب شبانه را افزایش دهد
شفا آنلاین>سلامت>مهندسان زیست‌پزشکی دانشگاه تگزاس در آمریکا در بررسی‌های خود متوجه شده‌اند، حمام گرفتن، ۹۰ دقیقه قبل از خواب می‌تواند خواب شبانه مطلوبی به همراه داشته باشد.

به گزار ش شفا آنلاین: محققان دانشگاه تگزاس، هزاران تحقیق مرتبط با اثر حمام کردن با آب گرم/داغ روی بدن و کیفیت خواب را بررسی کردند. این محققان دریافتند، شب‌ها ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب با آب گرم حدود ۴۰ تا ۴۲ درجه استحمام کردن <Bathe>می‌تواند کیفیت خواب شبانه را افزایش دهد.

تمام بررسی‌های گذشته در مورد اثر حمام روی کیفیت خواب، با روش‌های متفاوتی صورت گرفته بودند و محققان تگزاس تمام این بررسی‌ها را در هم ادغام کرده و با نگاه تازه‌ای این تحقیقات را ارزیابی کرده‌اند.

محققان تگزاس با همکاری مرکز علوم بهداشت هاستون و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، حدود ۵ هزار و ۳۲۲ تحقیق در مورد اثر حمام روی بدن و خواب باکیفیت را با دقت بررسی کردند. آنها در این بررسی متوجه مواردی شدند که آب در آنها اثرگذار است:

تاخیر در شروع خواب (مدت زمانی‌که طول می‌کشد تا فرد از زمان بیداری کامل به مرحله خواب برسد) و زمان کلی خواب، کارآیی خواب (منظور مدت زمانی که فرد در خواب عمیق است) و کیفیت خواب.

محققان در این فراتحلیل دریافتند، بهترین دمای زمان مناسب به حمام رفتن، ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب و بهترین دمای آب ۴۰ تا ۴۲ درجه است. این روش می‌تواند باعث شود که فرد به طور متوسط در عرض ۱۰ دقیقه به خواب رود.

درحقیقت، خواب و دمای مرکزی بدن با ساعت زیستی بدن واقع در هیپوتالاموس مغز تنظیم شده و موجب الگوی خواب ۲۴ ساعته بسیاری از فرآیندهای زیستی بدن، از جمله خوابیدن و بیدار شدن، می‌شود.

دمای بدن هم چرخه خواب و بیداری افراد را تنظیم می‌کند و در بعد از ظهر افزایش می‌یابد اما هنگام خواب شب، در پایین‌ترین حد خود قرار دارد.

دمای مرکزی بدن معمولا قبل از خواب کم می‌شود و اواسط خواب به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و وقتی ساعت زیستی بدن، علایم بیدارباش ارسال می‌کند، دمای بدن دوباره بالا رفته و فرد از خواب بیدار می‌شود. بنابه گفته این محققان چرخه دمای بدن، چرخه خواب را تنظیم می‌کند و عاملی ضروری برای سریع به خواب رفتن و برخورداری از کیفیت بالای خواب است.


محققان تگزاس می‌گویند، بهترین زمان‌بندی استحمام برای خنک کردن دمای مرکزی بدن و داشتن خواب با کیفیت، ۹۰ دقیقه پیش از رفتن به رختخواب است.مدیکال‌اکسپرس،


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: