کد خبر: ۲۳۷۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۸ - 2019July 20
شنا یکی از ورزش‌های مفرح تابستانی است، اما رعایت نشدن شرایط بهداشتی در استخر‌ها باعث می‌شود همین ورزش مفرح به جای این‌که تقویت کننده سلامت ما باشد به آن آسیب برساند. در ادامه مطلب به آلودگی‌های خطرناک استخر‌ها اشاره می‌کنیم
شفا آنلاین>سلامت>به دلیل رعایت نکردن بهداشت در بعضی از استخر‌ها انواع مختلفی از انگل‌ها رشد می‌کنند و به سلامت ما آسیب می‌رسانند.

به گزارش شفا آنلاین: شنا یکی از ورزش‌های مفرح تابستانی است، اما رعایت نشدن شرایط بهداشتی در استخر‌ها باعث می‌شود همین ورزش مفرح به جای این‌که تقویت کننده سلامت ما باشد به آن آسیب برساند. در ادامه مطلب به آلودگی‌های خطرناک استخر‌ها <Hazardous pollutants in pools>اشاره می‌کنیم.


انگل میکروسکوپی

انگل میکروسکوپی کریپتوسپوریدیوم

(Cryptosporidium) یکی از انگل‌هایی است که در آب گرم رشد می‌کند، بنابراین اغلب در استخر‌ها و دریاچه‌های شلوغ وجود دارد.

آب به عنوان گذرگاهی برای ورود این انگل به بدن عمل می‌کند و بدن ما را به میزبان آن تبدیل خواهد کرد.

چرا کریپتوسپوریدیوم خطرناک است؟

کریپتوسپوریدیوم یک انگل میکروسکوپی است که با تکثیر در بدن میزبان به بقای خود ادامه می‌دهد. اگر ذرات میکروسکوپی مدفوع آلوده به این انگل در آب استخر‌های شنا وجود داشته باشد و توسط شناکنندگان فروبرده شود، آن‌ها را به میزبان این انگل تبدیل می‌کند و باعث بروز علایم گوارشی می‌شود. این علایم عبارت است ازاسهال آبکی، گرفتگی معده، استفراغ، سرفه مداوم (در یپتوسپوریدیوز تنفسی) و دل درد. علایم بیماری معمولا به مدت سه هفته تداوم پیدا می‌کند و فرد را در معرض خطر کم‌آبی بدن قرار می‌دهد. این کم‌آبی می‌تواند برای کودکان و افراد دچار نقص ایمنی کشنده باشد.


چگونه به این انگل آلوده می‌شویم؟

در بیشتر موارد، ابتلا به علایم ناشی از انگل کریپتو از طریق استخر‌های آلوده صورت می‌گیرد. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد ۵۸ درصد استخر‌های شنا به این انگل آلوده هستند. افراد مبتلا به اسهال، به ویژه کودکانی که کنترل زیادی روی مدفوع خود ندارند، آب استخر را به انگل بیماری آلوده می‌کنند و همه کسانی که مقادیری از این آب را در هنگام شنا فرو می‌برند به بیماری مبتلا می‌شوند.

یک فرد آلوده می‌تواند آب استخر را به صد میلیون تخم انگل آلوده کند. این درحالی است که وجود فقط ۱۰ تخم انگل در آب یک استخر برای ابتلا به عفونت کافی است. تحقیقات نشان‌
می‌دهد بر خلاف دیگر انگل‌ها و باکتری‌ها، کریپتوسپوریدیوم در مقابل کلر هم مقاوم است و حتی در آب‌های کلر زده هم به مدت ۱۰ روز زنده می‌ماند.

چگونه از خود و فرزندانمان محافظت کنیم؟

برای این‌که از آلودگی خود و کودکانتان به کریپتو جلوگیری کنید، توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

هرگز و تحت هیچ شرایطی در هنگام شنا آب استخر را فرو نبرید.

اگر به اسهال مبتلا هستید شنا نکنید و به کودکانتان هم در صورت ابتلا به اسهال اجازه شنا کردن ندهید.

اگر خود یا فرزندتان آلوده به این انگل شده اید تا دو هفته پس از بهبودی از رفتن به استخر خودداری کنید، زیرا تا ۵۰ روز بعد از بهبود، هنوز هم حامل انگل هستید.

همیشه قبل و بعد از شنا کردن، دوش بگیرید.خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: