کد خبر: ۲۳۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۸ - 2019July 20
توجه داشته باشید که کودک شما در این سن آشنایی زیادی با احساساتش ندارد بنابراین هیجاناتش را ممکن است بسیار غلو شده نشان دهد
شفا آنلاین>اجتماعی>36 ساله و پدر  دختری 5/2 ساله ام. روابط من و دخترم بسیار تیره و تار است. مدام به من می‌گوید دوستت ندارم و با تو قهرم. هر کاری می‌خواهم برایش انجام بدهم، من را منع می‌کند و از مادرش کمک می‌خواهد. دیروز به من می‌گوید که سر سفره ننشین، دوست ندارم کنار ما باشی! اگر چیزی برایش بخرم، شوقی ندارد اما اگر همان را مادرش بخرد، ذوق می‌کند. خلاصه خیلی ناراحتم از این شرایط. شما بگویید راه‌حل چیست؟
 
 آن چه از شرح این ماجرا استنباط می‌شود، این است که اطلاعات چندانی درخصوص مراحل رشد کودک‌تان ندارید و واکنش‌های طبیعی دخترتان را این‌گونه برداشت می‌کنید که انگار مشکلی یا حتی دشمنی با شما دارد. دو تا سه سالگی، سن لجبازی و ابراز وجود کردن کودکان است.

کودکان در این سن منفی‌باف، لجوج و سرسخت اند. کودک دو و نیم ساله دمدمی مزاج است. اگر مادر به طرفش برود، پدر را می‌طلبد و اگر پدر به طرفش برود، مادر را می‌خواهد. او در دنیایی از تضاد سیر می‌کند. کلماتی مثل می‌خواهم، نمی‌خواهم، انجام می‌دهم، انجام نمی‌دهم، می‌توانم، نمی‌توانم، بله، نه و ... زیاد بر زبان کودکی در این سن جاری می‌شود.
   در آرزوی شیرخوارگی!
کودک دو و نیم ساله ممکن است رفتارش با شما بسیار خوب یا بسیار بد باشد اما در نهایت او شما را بسیار دوست دارد ولی ممکن است در بسیاری از مواقع مادر را به پدر ترجیح دهد. او ممکن است بخواهد جالب‌ترین استعدادهایش را فقط به مادرش نشان دهد و پدر را دور از قلمرو روابط با مادرش نگه دارد. این کودکان ممکن است بخواهند خاطرات شیرخوارگی را تجدید کنند. از نظر احساسی می توانند این کار را با چسبیدن به مادر و تقاضای شیرخوردن از مادر انجام دهند. آن‌ها خود را در آغوش مادر رها می‌کنند و از این کار لذت می‌برند و ممکن است علاقه‌ای به حضور فرد دیگری حتی پدر نداشته باشند.


   مهارت‌های فرزندپروری‌تان را تقویت کنید
توجه داشته باشید که کودک شما در این سن آشنایی زیادی با احساساتش ندارد بنابراین هیجاناتش را ممکن است بسیار غلو شده نشان دهد. رفته رفته با بزرگ تر شدن کودک و کامل‌تر شدن دایره لغاتش، شما می‌توانید برای احساسات او و خودتان نام بگذارید تا به او در شناخت احساسات خودش و دیگران کمک کنید. هرچه شناخت کودک در زمینه احساسات خود و تاثیر رفتارهای خود بر احساسات دیگران بیشتر شود، به احتمال بیشتری با دیگران مدارا می کند. در نهایت سعی کنید اطلاعات خود را از روند رشد فرزندتان بیشتر و مهارت‌های فرزندپروری خود را تقویت کنید.خراسان

نویسنده : ریحانه نوذریان | کارشناس ارشد روان شناسی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: