کد خبر: ۲۳۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۸ - 2019July 20
حتما در میان اطرافیان خود مردان زیادی را دیده‌اید که پس از بازنشستگی خانه‌نشین شده‌اند و هیچ کاری انجام نمی‌دهند. در آن روی سکه، مردهایی هم هستند که بعد از بازنشستگی بعضی کارهای خانه را انجام می‌دهند یا آشپزی می‌کنند و هیچ ابایی ندارند و از این موضوع استقبال هم می‌کنند.
‏شفا آنلاین>سلامت>«در یک اقدام جالب، این آقایون که در عکس می بینن، توسط پزشک‌شون به کلاس آشپزی فرستاده شدن تا بتونن به نحو صحیح از همسران بیمارشون مراقبت کنن.» به تازگی عکسی به همراه این متن در فضای مجازی منتشر شده است، به همین بهانه تصمیم گرفتیم از منظر روان‌شناسی به آن نگاهی بیندازیم.

   تجویز هوشمندانه این پزشک
به گزارش شفا آنلاین:حتما در میان اطرافیان خود مردان زیادی را دیده‌اید که پس از بازنشستگی خانه‌نشین شده‌اند و هیچ کاری انجام نمی‌دهند. در آن روی سکه، مردهایی هم هستند که بعد از بازنشستگی بعضی کارهای خانه را انجام می‌دهند یا آشپزی می‌کنند و هیچ ابایی ندارند و از این موضوع استقبال هم می‌کنند.

یکی از تغییرات بسیار جالب و چشمگیر در میان سالی به تعادل رسیدن نقش‌های جنسیتی است یعنی بسیاری از ویژگی‌ها و خصلت‌هایی که مخصوص یک جنسیت است، رنگ می‌بازد و مردان و زنان خصوصیاتی از جنس مخالف را پیدا می‌کنند. مثلا مردها راحت‌تر ابراز احساسات می‌کنند و تمایل بیشتری به ارتباطات صمیمانه دارند  و در مقابل زن‌ها تسلط و استقلال بیشتری پیدا می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود رضایت از زندگی مشترک در میان سالی و در میان بیشتر زوج‌ها به بالاترین حد خود برسد و اختلافات کم رنگ‌تر شود. حال با توجه به عکس مربوط، اگر در جوانی از مردان چنین تقاضایی بشود بعید است که به دلیل مشغله کاری و نگرش فرهنگی از این قبیل آموزش‌ها استقبالی شود اما انتخاب پزشک از میان مردهایی که در ابتدای دوره سالمندی هستند، هوشمندانه به نظر می‌رسد.

   تجویزی که عشق را پررنگ‌تر می‌کند!
نکته بعدی، نقش مهم رضایت از زندگی‌مشترک در کیفیت زندگی و سلامت جسمانی افراد مسن و سالمند است. تحقیقات متعدد نشان داده افراد مسنی که همراه با همسران خود زندگی می‌کنند، احساس سلامت جسمانی بیشتری دارند و خود را شادتر می‌دانند. پس کاملا طبیعی است که افراد درباره سلامت جسمانی همسران‌شان حساس باشند و بتوانند به این احساس خوب تداوم بخشند.

باید تاکید کنیم تعاملات اجتماعی با دوستان در سنین بالا بسیار لذت‌بخش و از نظر روانی مفید است ولی جای ارتباط با همسر را پر نمی‌کند و رضایت زناشویی همچنان اولویت خود را دارد. با توجه به این‌که در دوره جوانی شخص با اتکا به نیروی جسمانی قادر به مراقبت بیشتر از خود است، همراهی و مراقبت از همسر در سنین میان سالی و پیری اهمیت بیشتری پیدا می کند و نمود بیشتری می‌یابد. در نتیجه شخص با یک تیر دو نشان می‌زند، هم به مراقبت جسمانی از همسر خود می‌پردازد و هم به سلامت روان و رضایت از زندگی او کمک می‌کند که نتیجه‌اش پررنگ‌تر شدن نقش عشق در زندگی و احساس خوشبختی بیشتر است.خراسان

نویسنده : دکتر ساحل گرامی| روان‌شناس بالینی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: