کد خبر: ۲۳۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۸ - 2019July 19
تولید خون مصنوعی درسال‌های اخیر با هدف کمک به رفع مشکل کمبود اهدا کننده خون و کاهش خطر انتقال بیماری‌های خونی در دنیا مطرح شده است
شفا آنلاین>سلامت>امروزه علم خون شناسی پیشرفت‌های فراوانی کرده و محققان موفق به ساخت خون مصنوعی شده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، امروزه شرکت‌های داروسازی فراوانی در دنیا به مطالعه و تحقیق برای ساخت خون مصنوعی(Artificial blood) مشغول هستند و نمونه‌های اولیه خون مصنوعی ساخته شده است.

امروزه علم خون شناسی پیشرفت‌های فراوانی کرده است و فرآورده‌های خونی فراوانی تولید شده اند که برای کمک به بیماران و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ازجمله مشکل‌ها در زمینه خون، انتقال خون، کمبود اهدا کننده، وضعیت‌های خاص و ویژه برای انتقال خون، احتمال انتقال بیماری از راه خون و مواردی از این دست است.
 
تولید خون مصنوعی درسال‌های اخیر با هدف کمک به رفع مشکل کمبود اهدا کننده خون و کاهش خطر انتقال بیماری‌های خونی در دنیا مطرح شده است.

در بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواع سرطان(Cancer)، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های خونی، بیماری‌های مخصوص نوزادان، در زمان پیوند اعضا و مواردی از این دست به انتقال خون نیاز است.

کارشناسان درنظر دارند به طور آزمایشی به استفاده از خون مصنوعی دربازه زمانی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ بپردازند و میزان استفاده از این محصول درسطح دنیا را بررسی کنند.

اکنون استفاده آزمایشی از خون مصنوعی دربرخی کشور‌های دنیا وجود دارد و خون مصنوعی نقش مکمل خون طبیعی برای درمان بیماری‌ها را دارد.

خون مصنوعی دارای حامل‌های اکسیژن مبتنی بر هموگلوبین است و می‌تواند سبب نجات جان میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا شود.

این فرآورده مصنوعی می‌تواند برای انتقال خون و تزریق به انسان مورد استفاده قرارگیرد و عملکرد طبیعی خون را انجام می‌دهد. خون مصنوعی می‌تواند سبب ترمیم آسیب دیدگی‌های بدن و انتقال دی اکسیدکربن و اکسیژن به سراسر بدن شود.
 
به گفته تحلیل گران، درسال ۲۰۱۸ میزان بازار جهانی خون مصنوعی افزون بر ۲۷۵۰ میلیون دلاربوده است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۵ این رقم به مبلغ افزون بر ۱۰۹۰۰ میلیون دلار برسد.

افزون بر خون مصنوعی در سال‌های اخیر دانشمندان در نظر دارند با استفاده از پلیمر‌های طبیعی به ساخت رگ و عروق خونی  بپردازند.

رگ‌های خونی می‌توانند برای کمک به درمان و کنترل بیماری در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر و کودکان مبتلا به بیماری‌های نقص مادرزادی مورد استفاده قرار گیرد.

بیماری عروق کرونر یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان است و جراحان برای نجات بیمار در بیشتر موارد مجبور به استفاده از سایر رگ‌های بدن به ویژه رگ خونی موجود در پا برای ترمیم رگ آسیب دیده هستند.

این روش جراحی با وجود اثربخش بودن می‌تواند سبب استرس(Stress) شدید بیمار و افزایش خطر ابتلای او به انواع بیماری‌ها شود.
 
بیماری‌های نقص مادر زادی هم یک درصد از کل بیماری‌های قلبی در سراسردنیا را شامل می‌شود. کودکان به دنیا آمده با این نقص مادرزادی دربیشتر موارد نیاز به انجام چندین جراحی درطول عمر خود دارند، اما با استفاده از رگ‌های مصنوعی میزان مرگ و میر و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها درآن‌ها کاهش می‌یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: