کد خبر: ۲۳۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۸ - 2019July 18
شادی در بهبود سلامت قلب نقش دارد چون ضربان قلب را پایین می‌آورد و از فشارخون کم می‌کند
شفاآنلاین>سلامت>طی دهه‌ی گذشته کتاب‌ها و تکنیک‌های زیادی برای آموزش رمز و رازهای شاد زیستن ارائه شده است و حتماً شما هم با مطالب زیادی از این دست برخورد کرده‌اید که همگی سعی دارند کمکتان کنند شادی را در زندگی‌تان پیدا کنید. شاد بودن به سلامتی‌تان کمک شایانی می‌کند، با ما همراه باشید...

به گزارش شفاآنلاین، اگر یک نظرسنجی از همه‌ی مردم انجام شود بیشتر آن‌ها، افزایش کارآمدی، خلاقیت و موفقیت را به افزایش شادی ترجیح می‌دهند و این واقعیت تا حدود زیادی به غریزه‌ی افراد برای دنبال کردن چیزهایی مانند موفقیت و کامیابی، شهرت، پرستیژ و ... برمی‌گردد، نه شادی و رضایت درونی؛ اما مطالعات زیادی که در مورد اثر شادی در زندگی و سلامتی انجام شده، اهمیت آن را کاملاً نشان داده است، مخصوصاً از جنبه‌ی سلامتی.برای اینکه کمکتان کنیم شادی را به هر چیز دیگری ترجیح دهید در این مطلب به شما می‌گوییم که شادی چه تأثیری روی سلامتی‌تان می‌گذارد.

شادی به سلامت قلبتان کمک می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد شادی در بهبود سلامت قلب نقش دارد چون ضربان قلب را پایین می‌آورد و از فشارخون<blood pressure> کم می‌کند. در مطالعه‌ای که در سال 2005 انجام شد، از افراد خواسته شد طی روز، چندین بار میزان احساس شادی خود را امتیازدهی کنند. بعد از سه سال آن‌هایی که گزارش کرده بودند شادترند، فشارخون و ضربان قلب بهتری نسبت به بقیه داشتند.

شادی از بیماری قلبی محافظت می‌کند

این یافته‌ها در طول زمان تقویت و تأثیر قابل توجه شادی بر سلامت قلب مشخص شد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2010 با بیش از 2000 شرکت کننده در کانادا انجام شد که در آن از افرادی خواسته بودند که شاد، عصبانی یا استرس داشتن‌شان در محل کار را با استفاده از شاخص‌هایی رتبه بندی کنند. این پاسخ‌ها بعد از یک دهه مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد شادتر، کمتر بود.

ورزش می‌تواند با ترشح هورمون‌های تقویت کننده‌ی حال خوب و کاهش هورمون‌های استرس، شادتان کند. حتی فعالیت ساده‌ای چون پیاده‌روی می‌تواند موجب ترشح اندورفین شود. هورمون‌های حال خوب مانند مسکنی برای درد عمل می‌کنند و به شما آرامش نیز می‌دهند

شادی سیستم ایمنی‌تان را قوی می‌کند

همه‌ی ما می‌دانیم که آدم اخمو و کسل همیشه مریض به نظر می‌رسد. طبق مطالعات، میزان شادی شما می‌تواند بر سیستم ایمنی‌تان اثر بگذارد و تعیین کند چقدر مستعد بیماری باشید. در مطالعه‌ای که در سال 2003 انجام شد، 350 داوطلب در معرض سرماخوردگی معمولی قرار گرفتند. 

پیش از این کار، از این افراد طی دو هفته پرس و جوهایی شد تا معلوم شود چقدر احساسات مثبتی مانند آرامش، رضایت و یا انرژی دارند. بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی، آن‌هایی که بیشترین احساسات مثبت را داشتند، کمتر دچار سرماخوردگی شده بودند. واضح است که منفی بودن نیز احتمال بیمار شدن را بالا می‌برد.

شادی کمک می‌کند استرستان را کاهش دهید


بدون تردید استرس عوارض ناخوشایندی برای سلامتی دارد و موجب طیف وسیعی از بیماری‌های روحی و روانی شده و سلامت جسم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد که شامل افزایش فشارخون و به هم خوردن الگوهای خواب می‌شود. پس منطقی است که بگوییم شاد بودن و آرامش داشتن پیامدهای خوبی به دنبال دارد.

 رمز کاستن از استرس در هورمون‌های ماست. استرس موجب ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که در بلندمدت بر فشارخون، قند خون و تنش عضلات اثر می‌گذارد؛ اما احساسات مثبتی چون شادی موجب ترشح هورمون اندورفین، دوپامین و سروتونین می‌شوند. این هورمون‌ها در بهتر شدن خلق و خوی بینهایت مؤثرند و کمک می‌کنند اثرات منفی استرس را خنثی کنید.

شادی عمرتان را طولانی می‌کند

پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند میان شاد بودن و داشتن عمر طولانی ارتباط وجود دارد. محققان در یک تحقیق مشاهده کردند که 90 درصد از افراد شاد و خوشحال تا 85 سالگی عمر کردند در حالی که تنها 34 درصد از افراد ِ کمتر خوشحال تا این سن زندگی کردند. هر چند فاکتورهای دیگری نیز این میان نقش دارند اما محققان مشخص کرده‌اند که وضعیت روحی و هیجانی افراد تأثیر پررنگی بر طول عمر آن‌ها دارد.

ورزش کمک می‌کند روحیه‌تان را تقویت کنید

اگر به دنبال راه‌هایی برای افزایش میزان شادی و البته سلامتی‌تان هستید باید ورزش و تمرین را برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید.

ورزش می‌تواند با ترشح هورمون‌های تقویت کننده‌ی حال خوب و کاهش هورمون‌های استرس، شادتان کند. حتی فعالیت ساده‌ای چون پیاده‌روی می‌تواند موجب ترشح اندورفین شود. هورمون‌های حال خوب مانند مسکنی برای درد عمل می‌کنند و به شما آرامش نیز می‌دهند. پس فراموش نکنید که هر چه شادتر باشید، تندرست‌تر خواهید بود. بهداشت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: