کد خبر: ۲۳۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۸ - 2019July 18
در پروژه پرونده الکترونیک سلامت بخشی از اطلاعات پرونده سلامت مردم می‌تواند در صورت نیاز در خدمت درمانگر و خدمت‌گیرندگان قرار گیرد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به رونمایی سامانه پرونده الکترونیک سلامت گفت: بخشی از اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت مردم می‌تواند در صورت نیاز در خدمت درمانگر و در خدمت‌گیرندگان قرار گیرد.

به گزارش شفاآنلاین، حمیدرضا صفی‌خانی امروز در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه الکامپ با بیان اینکه پرونده الکترونیک تنها یک سامانه نیست و فرآیندی است که می‌تواند در جهت بهبود خدمات قابل ارائه به مردم در حوزه سلامت عمل کند، گفت: در پروژه پرونده الکترونیک سلامت بخشی از اطلاعات پرونده سلامت<Health> مردم می‌تواند در صورت نیاز در خدمت درمانگر و خدمت‌گیرندگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع اتصال سازمان‌های بیمه‌گر در پرونده الکترونیک سلامت به‌صورت پایلوت در حال انجام است، اظهار کرد: فاز بعدی این پروژه تکلیف قانونی برای وزارت بهداشت در نظر گرفته است تا اطلاعات جمعیت تعریف‌ شده از سطوح اولیه تا سطوح تخصصی و فرآیند ارجاع الکترونیک بیمار در کل کشور برقرار شود. همچنین امکان اضافه کردن خدمات ارزش افزوده و توسعه کسب‌وکارهای نوپا در سرویس نمایشگر پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد و امیدواریم با استقرار کامل این پروژه، شاهد افزایش کیفیت در این بخش باشیم.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات ۷۳ میلیون نفر از جمعیت کشور که یک بار از خدمات پزشکی استفاده کرده‌اند، در بستر نظام سلامت الکترونیک به ثبت رسیده است، گفت: در شبکه ارائه این خدمات، دسترسی به پرونده بیمار برای درمانگر وجود دارد و پس از بازخورد نظرات درمانگر، این پرونده به صورت الکترونیک به پزشک سطح یک و دو نیز ارائه می‌شود که تشخیص نهایی آن در پرونده قابل ثبت خواهد بود.

صفی‌خانی با اشاره به برخورداری داده‌های سلامت از محرمانه‌گی در همه جای دنیا اظهار کرد: واحد ارسال اطلاعات این طرح بر مبنای یک مدل بین‌المللی و با استفاده از فرآیند کدگذاری در یک پلتفرم شکل گرفته و دینامیک‌سازی و پنهان‌سازی اطلاعات از جمله ویژگی‌های آن است. بر این اساس دو خروجی مشخص در این نمایشگر دیده شده است که در یک خروجی پرونده فردی برای دریافت اطلاعات شخص وجود دارد و خروجی دیگر برای نظامات تصمیم‌گیرنده مبتنی بر شواهد و امکان تحلیلی نظام سلامت دیده شده است.

امضای تفاهمنامه همکاری بین اورژانس و وزارت بهداشت

در این نشست همچنین تفاهمنامه همکاری فنی و فرآیندی برای افزایش سطح کیفی خدمات اورژانس و هوشمندسازی ارتباطات پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی بین سازمان اورژانس کشور و مرکز مدیریت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت امضا شد.

پیرحسین کولیوند -رئیس اورژانس کشور- درباره این تفاهم‌نامه گفت: با اجرای این تفاهمنامه، در صورتی که فرد با اورژانس تماس بگیرد، تمام اطلاعات وی به اورژانس منتقل می‌شود و زمان ارائه خدمات پیش‌بیمارستانی و پذیرش اورژانس<Emergency> به حداقل زمان ممکن کاهش می‌یابد. این اطلاعات اولیه، پس از جانمایی فرد تماس‌گیرنده با بیمار و آشنایی اورژانس با وضعیت پرونده سلامت الکترونیک بیمار دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت سکته‌های مغزی در ایران نسبت به متوسط جهانی یک الگوی موفق محسوب می‌شود، گفت: سامانه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در اورژانس کشور، عملکردهای موفقی داشته است و ما شاهد بیشترین تأثیرگذاری در سامانه‌هایی مانند هدایت و عملیات حوادث غیرمترقبه بوده‌ایم. اپلیکیشن ۱۱۵ هم‌اکنون قابل نصب روی گوشی‌های موبایل است و امکان دریافت هشدارهای لازم مربوط به حوادث در مسیرها و مباحث مربوط به خودامدادی و دگرامدادی را برای کاربران ارائه می‌کند.

اجرای طرح نسخه‌پیچی الکترونیک

همچنین علی‌اصغر انصاری - مجری پرونده الکترونیک سلامت - با بیان اینکه موضوع نظام کدگذاری برای رهگیری و اصالت دارو و نسخه‌پیچی در پرونده سلامت الکترونیک اجرایی شده است، گفت: در حوزه دارو با دو مسیر واردات و تولید دارو، از پخش تا محل تنظیم و موضوع نسخه‌پیچی مواجه هستیم. در حوزه تولید دارو و واردات آن، پروژه رهگیری و اصالت دارو با همکاری سازمان غذا و دارو در حال انجام است اما موضوع نسخه‌پیچی الکترونیک که فرآیند فنی آن به اتمام رسیده، هنوز اجرایی نشده است.

وی در پایان گفت: در این مرحله قصد بر این است که زمانی که پزشک دارویی را برای بیمار تجویز می‌کند، فرد به صورت الکترونیک آن را دریافت کند و داروخانه از طریق این پرونده الکترونیک، دارو را به بیمار ارائه دهد. هم‌اکنون در مرحله ورود بخش خصوصی، مطب‌ها و داروخانه‌ها به این پروژه هستیم و در صورتی که داروخانه‌ها و پزشکان داوطلب باشند، به‌زودی پروژه نسخه‌پیچی الکترونیک از روی کدینگ را اجرایی می‌کنیم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: