کد خبر: ۲۳۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۸ - 2019July 16
بیماری هیرشپرونگ شایع‌ترین علت انسداد گوارشی در نوزادان به‌شمار می‌رود؛ این بیماری مانع حرکات روده بزرگ به علت نبود سلول‌های عصبی در روده می‌شود که نمی‌گذارد مدفوع در بخش تحتانی کولون حرکت کند و سبب جمع شدن آن در بخش تحتانی روده بزرگ می‌شود و این بیماری یک نقص مادرزادی است
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص طب سنتی درباره بیماری «هیرشپرونگ» در نوزادان و روش‌های درمان آن به کمک طب سنتی توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین:وقتی به دنیا می‌آید متوجه می‌شوند که نمی‌تواند دفع طبیعی داشته باشد، به مرور زمان شکمش بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و در نهایت متوجه می‌شوند که به بیماری عجیب و غریبی به نام «هیرشپرونگ» مبتلاست و اگر به موقع درمان نشود به کما می‌رود.

بیماری هیرشپرونگ <Hirschsprung's disease>شایع‌ترین علت انسداد گوارشی در نوزادان به‌شمار می‌رود؛ این بیماری مانع حرکات روده بزرگ به علت نبود سلول‌های عصبی در روده می‌شود که نمی‌گذارد  مدفوع در بخش تحتانی کولون حرکت کند و سبب جمع شدن آن در بخش تحتانی روده بزرگ می‌شود و این بیماری یک نقص مادرزادی است.


علل بیماری هیرشپرونگ در نوزادان

بیماری هیرشپرونگ (مگاکولون) نوعی ناهنجاری مادرزادی است که به دلیل نقص حرکتی در بخشی از روده منجر به انسداد می‌شود؛ در این بیماری گانگلیون‌ها یا سلول‌های عصبی تحریک کننده ماهیچه‌های روده‌ برای دفع مدفوع وجود ندارند.

سمانه رمضانی گیوی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیماری هیرشپرونگ، اظهار کرد: بیماری هیرشپرونگ (Hirschsprung Disease) نوعی بیماری مادرزادی مربوط به روده بزرگ است؛ در بیماری هیرشپرونگ سلول‌های عصبی بخش انتهایی جداره روده تشکیل نمی‌شوند و این قسمت از روده که به «راست روده» مشهور است دچار انقباض شدید و دائمی می‌شود؛ این انقباض دائمی مانع از حرکات طبیعی روده و در نتیجه اختلالات در عمل دفع می‌شود.

وی ادامه داد: به طور معمول و در افراد سالم، روده بزرگ مدفوع را با  انقباض و انبساط‌های متناوب دفع میکند و فرماندهی این حرکات منظم روده را سلول‌های عصبی جداره روده به عهده دارند، این سلول‌ها دوران جنینی در جداره روده تشکیل می‌شوند و کنترل انقباضات جداره روده و حرکات آن را به دست می‌گیرند.


علائم بیماری هیرشپرونگ در نوزادان

این متخصص طب سنتی افزود: مهمترین علامت این بیماری یبوست است و گاهی سایر علائم مانند استفراغ، تب، اسهال و التهاب روده نیز بروز می کنند، در بیماری هیرشپرونگ انقباض غیر عادی در انتهای روده رخ می‌دهد که مانع از حرکات طبیعی در روده می‌شود.

رمضانی بیان کرد: اختلالات دفع در بیماری هیرشپرونگ، برحسب شدت و ضعف بیماری متفاوت است؛ در حالات شدید فرد دچار چالش دفع مدفوع می‌شود و یبوست در ۴۸ ساعت اول پس از تولد علامت مهمی محسوب می‌شود.

این متخصص طب سنتی گفت: در موارد خفیف‌تر بیماری انقباض در قسمت تحتانی روده بزرگ از شدت کمتری برخوردار است و مشکل یبوست و اختلال دفع، در سنین بالاتر کودکی و نوجوانی پدید می‌آید؛ در این موارد یبوست مزمن می‌تواند با ایجاد اختلال در جذب آب و مواد غذایی و کاهش اشتها به غذا، منجر به سوء تغذیه، کم وزنی، اختلال رشد، استفراغ‌های پی در پی و نفخ شدید شکم شود.


در چه مواردی جراحی انجام می‌شود؟

این متخصص طب سنتی افزود: در این موارد آزمایش‌های گوناگون مانند نمونه برداری از بافت جداره روده برای بررسی وجود سلول‌های عصبی در آن، همچنین مانومتری برای بررسی فشار عضلات در ناحیه مقعد می‌تواند به تشخیص قطعی‌تر بیماری هیرشپرونگ کمک کند؛ در این موارد نیز متخصصان گوارش معمولا درمان جراحی را پیشنهاد می‌کنند.

وی تشریح کرد:  تقریبا در تمام این موارد، تنها راه حل موجود برای درمان بیماری عمل جراحی است، در این روش درمانی قسمت معیوب روده برداشته و قسمت سالم به مقعد متصل می‌شود و در اغلب موارد نوزاد می‌تواند به زندگی عادی خود در آینده ادامه دهد.

این متخصص طب سنتی گفت: با توجه به اینکه این بیماری اختلالی ساختاری و مادرزادی به شمار می‌رود اقدامات طب سنتی قادر به جایگزینی درمان جراحی برای موارد شدید این بیماری نیست؛ در موارد شدید این بیماری درمان به موقع اهمیت بسیاری دارد و تاخیر در درمان جراحی می‌تواند با ادامه مشکل یبوست و آسیب به روده، موجب مسمومیت نوزاد و درنهایت حتی مرگ وی شود بنابراین در صورت تشخیص نوع شدید این بیماری در روز‌های اول پس از تولد نیاز به جراحی قطعی است.

درمان سنتی بیماری هیرشپرونگ در نوزادان

رمضانی در رابطه با درمان طب سنتی بیماری هیرشپرونگ، ادامه داد: در موارد خفیف بیماری هیرشپرونگ، که بیمار دچار یبوست کامل نیست و اگرچه به سختی، اما قادر به دفع مدفوع است؛  در صورتی که بیماری منجر به ضعف و ناتوانی شدید جسمانی یا آسیب‌های جدی در روده مانند روده سمی (toxic megacolon) نشده باشد و فرصت برای درمان‌های غیر جراحی فراهم باشد، می‌توان از درمان‌های خاص طب سنتی مانند حقنه‌های لینه و رژیم‌های غذایی ویژه زیر نظر متخصصین طب سنتی استفاده کرد.

وی یادآوری کرد: تدابیر و درمان‌های طب سنتی حتی در مواردی که انجام جراحی اجتناب ناپذیر است می‌توانند با بهبود عملکرد روده، عوارض پس از عمل را کاهش دهد و بیمار را سریع‌تر به زندگی عادی بازگردانند؛ با این حال تاکید می‌شود در صورتی که افراد علاقمند به انجام درمان‌های طب سنتی در این زمینه هستند، لازم است به پزشکان متخصص طب سنتی که تحصیلات تخصصی خود را در دانشگاه‌های معتبر کشور گذرانده‌اند مراجعه کنند و از مشورت با افراد و مراکز غیر تخصصی و فاقد صلاحیت لازم در این زمینه اجتناب کنند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: