کد خبر: ۲۳۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۸ - 2019July 14
حدود ۱۸ میلیون نفر در کشور با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند که نیمی از این افراد از بیماری خود بی‌اطلاعند و از مطلعین ابتلا به این بیماری نیز عده‎‌ای نسبت به درمان اقدام نمی‌کنند
شفاآنلاین>سلامت>قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل بیش فشاری خون جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین ، کاظم فرهمند قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همایش تجلیل از دست اندرکاران بسیج ملی کنترل فشار خون<blood pressure> در کاشمر گفت: سالانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل بیش فشاری خون جان خود را از دست می‌دهند.
 
وی تصریح کرد: افزایش ابتلا به این بیماری منجر به ازدحام بیمار در بخش‌های همودیالیز و دیالیز شده است.

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به همین دلیل برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی ناشی از پرفشاری خون در شهر‌های کوچک فاقد بیمارستان بخش دیالیز راه‌اندازی ‎کرده‌ ایم.

فرهمند افزود: براساس آمار اعلام شده حدود ۱۸ میلیون نفر در کشور با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند که نیمی از این افراد از بیماری خود بی‌اطلاعند و از مطلعین ابتلا به این بیماری نیز عده‎‌ای نسبت به درمان<cure> اقدام نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مشارکت ۵۰ درصدی برای کاشمر پیش بینی شده بود، اما با اقدامات و اطلاع رسانی‌های انجام شده، ۹۷ درصد جمعیت این شهرستان در این طرح مشارکت کردند.

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اجرای طرح ۳۰ شب، ۳۰ مسجد در کاشمر را یکی از ایده‌های خلاق در راستای سنجش فشار خون نمازگزاران و افزایش مشارکت افراد بالای ۳۰ سال است، گفت: کاشمر یکی از شهرستان‌های پیشرو در اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشارخون بود، که در این راستا موفق به شناسایی دو هزار و ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون شد.
توجه به پیشگیری به جای درمان در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون
محمد جواد یزدانی مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: مبنا و اساس این طرح به این شیوه است که،  به جای درمان به پیشگیری و مراقبت‌های قبل از بیماری توجه شود و اگر سرمایه ها، منابع و امکانات دولتی و مردمی به سوی پیشگیری بسیج شوند از اتلاف بسیار منابع در حوزه درمان جلوگیری می‌ شود.

وی با اشاره به یکی از دغدغه‌های بزرگ حوزه سلامت که بیماری‌های غیر واگیر است، تصریح کرد: بسیاری از تخت‌های بیمارستانی، بخش‌های ای. سی. یو و دیالیز مملو از بیمارانی است که با پیشگیری می‌شد از این بیماری‌ ها جلوگیری نمود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: برای کاهش این بیماری‌ها ابتدا باید طرح پرونده الکترونیک سلامت را اجرا می‌کردیم که در دولت تدبیر و امید این امر محقق شد و امروز به همه افراد کاشمر از طریق پرونده سلامت دسترسی داریم و می‌توان وضعیت آن‌ها را بررسی نمود.

یزدانی افزود: باید با گذاشتن مراقب مرد در مراکز جامع سلامت این قشر از جامعه را نسبت به سیستم سلامتی خود بیشتر آگاه کنیم، اگر مشارکت بین بخشی و همکاری مردم بیشتر باشد بسیاری از چالش‌های حوزه سلامت رفع می‌شود.
کاشمر در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون پیشتاز است
مسلم ساقی فرماندار کاشمر نیز با بیان اینکه در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون کاشمر در خراسان رضوی پیشتاز بود، گفت: اولویت‌های وزارت بهداشت و درمان بر نگاه پیشگیرانه و مراقبت است.

وی تصریح کرد: تبعات و آسیب‌های مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر، خانواده و جامعه را درگیر می‌کند در حالی که اگر آگاهی داشته باشیم به سوی اصلاح و درمان خواهیم رفت.yjc 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: