کد خبر: ۲۳۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۸ - 2019July 14
یکی از شایع ترین علل بی حس شدن دست ها سندروم تونل کارپال است که در اثر فشرده شدن عصب به وجود می آید و ممکن است این فشرده شدن در اثر ضربه یا شکستگی انتهای ساعد یا در اثر خم و راست کردن تکراری و طولانی انگشتان است
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص ارتوپد درباره سندرم تونل کارپال و علل بروز و روش‌های درمان آن توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین، ذبیح الله حسن زاده متخصص ارتوپد درباره سندرم تونل کارپال اظهار کرد: یکی از شایع ترین علل بی حس شدن دست ها سندروم تونل کارپال است که در اثر فشرده شدن عصب به وجود می آید و ممکن است این فشرده شدن در اثر ضربه  یا شکستگی انتهای ساعد یا در اثر خم و راست کردن تکراری و طولانی انگشتان است.

وی افزود:  کسانی که مدت طولانی با کامپیوتر کار می کنند معمولاً به این سندرم مبتلا می شوند و اغلب نیاز به جراحی پیدا می کنند.

علل بروز سندرم تونل کارپال چیست؟
حسن زاده درباره عوامل موثر در ایجاد سندرم تونل کارپال گفت: دیابت(Diabetes)، اختلال تیروئید، تجمع آب بدن از دوران بارداری، فشار خون بالا، بیماری های خود ایمنی مثل روماتیسم مفصلی، شکستگی یا ضربه به دست از عوامل موثر در ایجاد سندرم تونل کارپال محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: حرکت بیش از حد موج دست می‌تواند باعث فشردگی یا التهاب عصب دست شود، به عنوان مثال زمانی که شما از موس و کیبورد استفاده می کنید. قرار گرفتن در معرض وسایلی که لرزش زیادی دارند که اگر مدت طولانی از آن ها استفاده شود موجب ایجاد این نوع عارضه میشوند . هر حرکت تکراری که در مچ دست صورت بگیرد مثلا بیش از حد در حالت قرار تایپ کردن قرار بگیرد ممکن است فرد مبتلا به سندرم تونل کارپل شود.

علل تشدید و درمان سندرم تونل کارپال
متخصص ارتوپد درباره علل تشدید سندرم تونل کارپال گفت: دیالیز و بارداری(Pregnancy) فرد را مستعد ابتلا به سندروم تونل کارپال کند، با این حال سندروم تونل کارپال در دوران بارداری موقت است و خود به خود بهبود پیدا می‌کند و فرد دیگر به جراحی نیاز ندارد .

وی درباره درمان سندرم تونل کارپال بیان کرد: طب سوزنی، فیزیوتراپی و لیزر درمانی از درمان های موجود برای این عارضه به حساب می‌آید و این درمان‌ها در دو دسته تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می‌شوند و برای تمام بیماران به جز موارد خاصی درمان غیر تهاجمی استفاده می‌شود چرا که در درمان تهاجمی مثل تزریق کورتیزون ،آندوسکوپیک یا جراحی باز پوست باز می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: