کد خبر: ۲۳۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۸ - 2019July 11
گلوبوزواسپرمی یک ناهنجاری مورفولوژیکی شدید اسپرم در مردان است که در آن اسپرم‌ها سر کروی شکل دارند، فاقد آکروزوم (کیسه‌ای محتوی آنزیم که در ناحیه قدامی سر اسپرم قرار دارد) یا کمبود آن هستند
شفا آنلاین>سلامت>نتایج پژوهشی که از سوی محققان پژوهشگاه رویان انجام شده نشان می‌دهد تجویز آنتی اکسیدان پیش از استفاده از روش درمانی تزریق اسپرم در سیتوپلاسم تخمک، برای کاهش آسیب کروماتین و افزایش شانس موفقیت در درمان گلوبوزواسپرمی در مردان نابارور پیشنهاد می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، گلوبوزواسپرمی یک ناهنجاری مورفولوژیکی شدید اسپرم در مردان است که در آن اسپرم‌ها سر کروی شکل دارند، فاقد آکروزوم (کیسه‌ای محتوی آنزیم که در ناحیه قدامی سر اسپرم قرار دارد) یا کمبود آن هستند. در مردان مبتلا، سطح بالایی از آسیب به ماده ژنتیکی و بسته‌بندی غیر طبیعی آن گزارش شده است.

این نقایص به عنوان علل اصلی ناباروری(sterility) در مبتلایان در نظر گرفته می‌شود. به منظور بررسی ساختار کروماتین اسپرم در مردان نابارور مبتلا به گلوبوزواسپرمی، دکتر نصر اصفهانی، دکتر مرضیه تولایی، نسیم اسکندری و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، به بررسی نظام‌مند ۷۷ مقاله در خصوص کمبود پروتامین، آسیب به ماده ژنتیکی و آنوپلوئیدی در این افراد که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۷ منتشر شده بود، پرداختند.

یافته‌های حاصل از جمع بندی این داده‌ها که در قالب یک مقاله مروری در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک به چاپ رسیده است، نشان داد، متوسط آسیب ماده ژنتیکی و نقص پروتامین به طور معناداری در اسپرم مردان نابارور مبتلا به گلوبوزواسپرمی در مقایسه با مردان بارور بالاتر است. با این وجود نتایج متناقضی در رابطه با آنوپلوئیدی کروموزومی اسپرم در مبتلایان به گلوبوزواسپرمی در بین مطالعات وجود داشت.

بر اساس اعلام پژوهشگاه رویان، در مردان نابارور مبتلا به گلوبوزواسپرمی علاوه بر تشکیل غیرطبیعی آکروزوم که مهمترین علت ناکارآمدی اسپرم در لقاح است، میزان بالای آسیب ماده ژنتیکی و مشکلات بسته‌بندی کروماتین نیز در ناباروری مؤثر است؛ به همین دلیل تجویز آنتی‌اکسیدان پیش از استفاده از روش درمانی تزریق اسپرم در سیتوپلاسم تخمک، برای کاهش آسیب کروماتین و افزایش شانس موفقیت در درمان پیشنهاد می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: