کد خبر: ۲۳۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۸ - 2019July 11
پوسیدگی دندان یکی از پرهزینه‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های باکتریایی است. باکتری‌های مضر به اسیدی‌شدن مینا و تاج دندان و در نهایت پوسیدگی دندان منجر می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>محققان موفق به ساخت کامپوزیت‌های مبتنی بر رزین شده‌اند که حاوی نانوذرات ضد باکتری است و می‌تواند راهکاری موثر برای درمان پوسیدگی دندان باشد.

به گزارش شفا آنلاین، پوسیدگی دندان یکی از پرهزینه‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های باکتریایی است. باکتری‌های مضر به اسیدی‌شدن مینا و تاج دندان و در نهایت پوسیدگی دندان منجر می‌شوند.

مطالعات اخیر محققان آمریکایی نشان می‌دهد کامپوزیت‌های جدید آنتی باکتریال می‌توانند مقاومت بیشتری در مقابل پوسیدگی داشته باشند. به این کامپوزیت‌های مبتنی بر رزین نانوذرات ضدباکتری اضافه می‌شود. این نانوذرات از رشد و تکثیر باکتری و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک(Antibiotics) یکی از مهم‌ترین معضلات علم پزشکی است که تمام حوزه‌ها به ویژه دندانپزشکی را تحت تأثیر قرار داده است. مواد آنتی‌باکتریال کنونی که در صنعت دندانپزشکی استفاده می‌شوند قادر به حل این مشکل نیستند و زمانی که باکتری‌ها روی دندان تجمع می‌یابند، سطح سخت دندان را حل می‌کنند. باکتری‌های مضر با اسیدی کردن محیط دندان و ایجاد حفره پوسیدگی را به ریشه منتقل می‌کنند و در صورت عدم ترمیم می‌توانند به از دست دادن دندان منجر شوند.

معمولاً پر کردن دندان با آمالگام گرچه هزینه کمتری دارد، ولی به دلیل رنگ آن، مسمومیت جیوه، عدم چسبندگی به سطح دندان و فقدان خاصیت ضد میکروبی گزینه مناسبی نیستند و محققان بر این باورند کامپوزیت‌های رزینی آنتی‌باکتریال جدید می‌تواند راهکار درمان پوسیدگی دندان با طول عمر زیاد باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: