کد خبر: ۲۳۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۸ - 2019July 11
قارچ گانودرما محتوی ترکیبات آلی است که تأثیر آن در تقویت سلول‌های دستگاه ایمنی و افزایش سلامت دستگاه ایمنی به اثبات رسیده است
شفا آنلاین>سلامت>قارچ گانودرما محتوی ترکیبات آلی است و تقویت دستگاه ایمنی یکی از مهمترین خواص این قارچ محسوب می‌شود.


به گزار ش شفا آنلاین: مدتی است نام قارچ گانودرما در کوچه و پس کوچه های شهر و در عطاری ها و فروشگاه ها شنیده و مدام از خواص آن تعریف و تمجید می شود.
 

معرفی یک قارچ به نام؛ قارچ گانودرما

قارچ گانودرما یا قارچ ری‌شی (Ganoderma lucidum) قارچی یک‌ساله از تیره تابان‌پوستان (Ganodermataceae) محسوب می‌شود که در  طب سنتی چینی مصرف دارویی دارد.

نام محلی این قارچ در چین، لینگ زی؛ در ژاپن، ری‌شی و در کره، یونگ زهی است و  چینی‌ها معتقدند که این قارچ نماد زندگی شاد، شانس، سلامتی و طول عمر و حتی جاودانگی است. این قارچ در طب سنتی، برای درمان بی خوابی، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری‌های کلیه و کبد، ورم مفاصل و آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی چند دهه اخیر تحقیقاتی روی اثرات درمانی و شناسایی ترکیبات شیمیایی این قارچ دارویی صورت گرفته‌ است، حتی در مقاله‌ای که توسط مؤسسه کاکرین منتشر شده و حاصل تحقیق متخصصانی از دانشگاه لیورپول روی خواص درمانی این قارچ بوده است، تأثیرات مثبتی بر اثر استفاده از این قارچ به صورت جانبی برای کمک به روش‌های معمول درمان سرطان دیده شده‌ است.

لازم به ذکر است؛ این دارو بدون عوارض است و این قارچ بو و طعم دل‌پذیری ندارد و خام آن قابل خورده شدن نیست.

در کشور‌های مختلف به غیر از چین، ژاپن و کره این قارچ به صورت ترکیب با خوردنی‌ها یا دمی‌های مختلف به خصوص قهوه است. این قارچ از ایران نیز گزارش شده و تحقیقاتی بر روی آن انجام شده است.
خواص قارچ گانودرما
۱. تقویت دستگاه ایمنی

یکی از مهمترین خواص قارچ گانودرما، تقویت دستگاه ایمنی است.

درحالی‌که برخی جزئیات هنوز قطعی نیستند، مطالعات درون‌کشتگاهی نشان می‌دهند که قارچ گانودرما می‌تواند بر ژن‌های گلبول‌های سفید خون تأثیر بگذارد.

گلبول‌های سفید خون نقش مهمی در دستگاه ایمنی برعهده دارند.

علاوه بر این برخی مطالعات نشان داده‌اند که برخی از اشکال قارچ گانودرما ممکن است مسیر التهاب را در گلبول‌های سفید خون تغییر بدهد.

تحقیقات در بیماران سرطانی نشان داده که برخی مولکول‌های یافت‌شده در قارچ گانودرما می‌توانند فعالیت یک نوع از گلبول‌های سفید به نام «سلول‌های کُشنده‌ طبیعی» را افزایش بدهند و این سلول‌ها می‌توانند با عفونت‌ها و سرطان‌ها در بدن بجنگند

یک مطالعه‌ دیگر نشان داده قارچ گانودرما می‌تواند تعداد برخی از انواع گلبول‌های سفید خون (لنفوسیت‌ها) را در مبتلایان به سرطان روده‌ بزرگ افزایش بدهد.

بیشتر خواص قارچ گانودرما در افرادی مشاهده شده که به بیماری مبتلا هستند؛ با این‌حال برخی شواهد از خواص این قارچ برای افراد سالم نیز حکایت دارد.

در یک مطالعه این قارچ توانست عملکرد لنفوسیت‌ها را در مبارزه با عفونت‌ها و سرطان‌ها در ورزشکارانی که در معرض شرایط استرس‌زا هستند، بهبود بدهد.

قارچ گانودرما محتوی ترکیبات آلی است که تأثیر آن در تقویت سلول‌های دستگاه ایمنی و افزایش سلامت دستگاه ایمنی به اثبات رسیده است.

همچنین این قارچ توانست رشد ۵ قارچ بیماری‌زای مختلف را تا ۵۸درصد کاهش و مصرف قارچ گانودرما همراه با آنتی‌بیوتیک‌ها توانست فعالیت ضدمیکروبی آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش بدهد علاوه بر آن عصاره‌ٔ قارچ گانودرما می‌تواند زمان بهبود زخم‌ها را به‌طور چشمگیری کم کند،  همچنین عصاره‌ٔ قارچ گانودرما فعالیت ضدمالاریایی دارد و همزمان می‌تواند از بروز آسیب به کبد جلوگیری کند.

البته مطالعات دیگری در بزرگسالان سالم انجام گرفته که هیچ بهبودی را در عملکرد دستگاه ایمنی یا التهابات پس از ۴ هفته مصرف عصاره‌ این قارچ نشان نمی‌دهد.

در مجموع مشخص است قارچ گانودرما بر گلبول‌های سفید و عملکرد دستگاه ایمنی تأثیر می‌گذارد. بااین‌حال برای مشخص‌شدن میزان این تأثیر به مطالعات بیشتری نیاز است
۲. خواص ضدسرطان

بسیاری از افراد قارچ گانودرما را دلیل خواص ضدسرطانی‌اش مصرف می‌کنند.

قارچ گانودرما در پیشگیری و بهبود برخی سرطان‌ها مانند سرطان سینه و سرطان پروستات مؤثر است.

این ویژگی از طریق کاهش التهابات و جلوگیری از رشد تومور‌ها انجام می‌گیرد. در یک مطالعه روی چهار هزار زن مبتلا به سرطان سینه که درمان شده بودند، ۵۹درصد از آنان از قارچ گانودرما استفاده می‌کردند.

علاوه‌براین در چند مطالعه‌ درون کشتگاهی مشاهده شد قارچ گانودرما می‌تواند موجب مرگ سلول‌های سرطانی بشود. بااین‌حال نتایج این مطالعات در برخی موارد در میان انسان‌ها و جانوران تفاوت داشت.

از قارچ گانودرما می‌توان در درمان سرطان خون نیز استفاده کرد؛ قارچ گانودرما می‌تواند خستگی، افسردگی و اضطراب را در مبتلایان به سرطان سینه و کسانی که آن را درمان کرده‌اند، بهبود بدهد.

قارچ گانودرما بر روی هورمون تستوسترون تأثیراتی دارد. از این‌رو مطالعه‌ای صورت گرفت تا تأثیر این قارچ روی سرطان پروستات مشخص بشود. در ابتدا مطالعات روی یک مورد نشان داد که این قارچ می‌تواند به درمان سرطان پروستات کمک کند ولی در مطالعات گسترده‌تر بعدی نتیجه‌ مشابهی مشاهده نشد.

همچنین مطالعاتی روی قارچ گانودرما انجام گرفت تا تأثیر احتمالی آن در درمان سرطان روده‌ٔ بزرگ مورد بررسی قرار بگیرد.

برخی مطالعات نشان داد درمان یک ساله با قارچ گانودرما می‌تواند تعداد و اندازه‌ تومور‌ها را در روده‌ بزرگ کاهش بدهد، علاوه‌بر این نتایج حاصل از چندین مطالعه نشان می‌دهد این قارچ می‌تواند بر بیماران سرطانی تأثیر مثبتی داشته باشد.

این فواید از طریق افزایش فعالیت گلبول‌های سفید خون است که در مبارزه با سرطان و بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به سرطان مؤثر است اما با این‌حال پژوهشگران توضیح داده‌اند که قارچ گانودرما باید همراه با درمان‌های معمول مصرف بشود و نباید این قارچ را جایگزین درمان‌های رایج کرد.

البته بسیاری از مطالعات از تأثیر قارچ گانودرما بر سرطان کیفیت بالایی ندارند و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۳. مبارزه با خستگی و افسردگی

قارچ گانودرما به کاهش خستگی و افسردگی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند

شاید تأثیر قارچ گانودرما در تقویت دستگاه ایمنی آن‌قدر موردتأکید قرار گرفته شده که باعث غفلت ما از سایر خواص آن شده است.

این در حالی است که قارچ گانودرما خواص دیگری نیز دارد؛ از جمله این خواص می‌توان به کاهش خستگی و افسردگی و درنتیجه بهبود کیفیت زندگی اشاره کرد.

در یک مطالعه تأثیر قارچ گانودرما روی ۱۳۲ فرد مبتلا به ضعف اعصاب بررسی شد؛ ضعف اعصاب با درد، گیجی، سردرد و حساسیت همراه است.

پژوهشگران دریافتند بر اثر مصرف ۸ هفته‌ای مکمل قارچ گانودرما، خستگی افراد کاهش یافته و افراد بیشتر احساس تندرستی می‌کنند

مطالعه  دیگری روی ۴۸ زن مبتلا به سرطان سینه که درمان شده بودند، نشان داد بر اثر مصرف ۴ هفته‌ای پودر قارچ گانودرما، خستگی افراد کاهش و کیفیت زندگی‌شان بهبود یافت.

همچنین این افراد کمتر دچار اضطراب و افسردگی شدند همچنین در مطالعه‌ دیگری مصرف قارچ گانودرما همراه با روند درمان توانست عوارضی مانند خستگی و افسردگی را در این زنان بهبود بدهد.

درحالی‌که برخی خواص قارچ گانودرما برای بیماران به اثبات رسیده، هنوز خواص این قارچ برای افراد سالم به‌طور دقیق مشخص نشده است.
۴. سلامت قلب

یک عصاره از پروتئین‌های موجود در قارچ گانودرما توانست فشار خون موش‌های مبتلا به فشار خون بالا را تا مدت ۸ ساعت کاهش بدهد.

همچنین قارچ گانودرما می‌تواند از آسیب به سلول‌های دیواره‌ رگ‌های خونی بکاهد.

قارچ گانودرما می‌تواند کلسترول و مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کاهش بدهد.

یک مطالعه‌ ۱۲ هفته‌ای روی ۲۶ فرد نشان داد قارچ گانودرما می‌تواند کلسترول خوب را افزایش و تری‌گلیسرید را کاهش بدهد.

اگرچه برخی تحقیقات دیگر در بزرگسالان سالم هیچ بهبودی را در سطح کلسترول و تری‌گلیسرید افراد نشان نداد، به‌عنوان مثال در یک مطالعه پژوهشگران مشاهده کردند مصرف قارچ گانودرما برای بیش از ۱۶ هفته هیچ بهبودی را در کلسترول نشان نداد.

با تمام این تفاسیر به مطالعات بیشتری برای بررسی تأثیر مصرف قارچ گانودرما و سلامت قلب نیاز است.
۵. کنترل قند خون

برخی مطالعات نشان داده‌اند مولکول‌های قارچ گانودرما می‌توانند قند خون را در جانوران کاهش بدهند.

برخی مطالعات اولیه در انسان نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهند، با این‌حال بیشتر مطالعات خلاف این یافته‌ها را نشان می‌دهند؛ بعد از ارزیابی صد‌ها شرکت‌کننده، پژوهشگران هیچ بهبودی را در قند خون ناشتای شرکت‌کنندگان مشاهده نکردند.

نتایج حاصل از مطالعات متناقض هستند؛ در برخی موارد قارچ گانودرما توانست قند خون را پایین بیاورد و در برخی موارد تأثیر خاصی نداشت که در این زمینه نیز به مطالعات بیشتری نیاز است.

۶. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و کاهش التهابات

برخی مطالعات از تأثیر قارچ گانودرما در کاهش التهابات در بیماری روماتیسم، آسم و کاهش التهابات غشایی که چشم و پلک را می‌پوشاند، حکایت دارند. ۱۴ روز مصرف قارچ گانودرما توانست شاخص‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی را بهبود دهد و از خون در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت کند. پژوهشگران همین عامل را دلیل استفاده از قارچ گانودرما به‌عنوان داروی ضدالتهاب در طب سنتی آفریقایی و چینی می‌دانند.

انواع مختلفی از عصاره‌های قارچ گانودرما توانستند از خود خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی نشان دهند و برای درمان بیماری‌های مرتبط با التهابات مفید باشند.

آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که می‌توانند از آسیب به سلول‌ها جلوگیری کنند. به دلیل همین ویژگی مصرف غذا‌ها و مکمل‌های با خاصیت آنتی‌اکسیدانی طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

بسیاری معتقدند قارچ گانودرما خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد اما با این‌حال چندین مطالعه تغییری را در سطح ۲ آنزیم آنتی‌اکسیدانی مهم خون پس از مصرف ۴ تا ۱۲ هفته‌ای قارچ گانودرما نشان نداد.
۷. بهبود آلرژی

براساس مطالعات عصاره‌ی قارچ گانودرما می‌تواند هر چهار نوع واکنش آلرژیک را مهار کرده یا کاهش بدهد.

براساس مطالعات، عصاره‌ قارچ گانودرما می‌تواند هر ۴ نوع واکنش آلرژیک را مهار کند یا کاهش بدهد. قارچ گانودرما برای درمان بیماری‌های مختلفی ازجمله برونشیت مزمن استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند هیستامین را کاهش بدهد.

مطالعات نشان می‌دهند ترکیبات موجود در قارچ گانودرما با موفقیت مانع از تولید هیستامین از ماست‌سل‌ها (از سلول‌های طبیعی مغزاستخوان که به تعداد زیاد در بافت پیوندی یافت می‌شوند) شدند و همزمان به ثبات این سلول‌ها کمک می‌کنند.
۸. محافظت از دستگاه گوارش

قارچ گانودرما می‌تواند از بروز زخم معده و سایر قسمت‌های دستگاه گوارشی جلوگیری کند.
۹. کلیه و کبد

۱۴ بیمار مبتلا به پروتئینوری که از نشانه‌های بیماری‌های کلیوی است، شروع به مصرف قارچ گانودرما کردند. پروتئینوری همه‌ آنها پس از مدتی بهبود یافت و دستگاه ایمنی‌شان دوباره تنظیم شد.

قارچ گانودرما توانست از موش‌ها در برابر آسیب کبدی ناشی از مصرف متوسط روزانه  الکل محافظت کند.

در حیوانات آلوده به مالاریا قارچ گانودرما توانست همزمان از آسیب‌های کبد و عفونت بالقوه‌ مالاریا جلوگیری کند.
۱۰. محافظت از ساختار اعصاب

قارچ گانودرما توانست عملکرد مغز را در موش‌های مصرف‌کننده‌ الکل بهبود بدهد. این ویژگی از طریق افزایش تأمین انرژی مغز و کاهش پیام‌رسان‌های عصبی بازدارنده اتفاق افتاد. قارچ گانودرما خاصیت ضدتشنج دارد.

این قارچ از TNF-آلفا و IL-۱ می‌کاهد که از سیتوکین‌های مؤثر در بروز صرع هستند.
۱۱. کمک به خوابیدن

متخصصان طب سنتی ژاپنی و چینی به دلیل خاصیت خواب‌آور قارچ گانودرما آن را برای درمان بی‌خوابی تجویز می‌کنند.
میزان و روش مصرف قارچ گانودرما

میزان مصرف درمانی قارچ گانودرما برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز مشکل ۲/۵ گرم در روز است که در چهار وعده و با شکم خالی مصرف می‌شود.

روش استفاده پیشنهادی از قارچ گانودرما

قارچ گانودرما به ۳ صورت قارچ خام، پودر خشک شده و عصاره یافت می‌شود که عموماً از قارچ خام و عصاره بنا به دلایل پزشکی استفاده نمیشود و تنها پودر خشک شده آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان استفاده برای هر فرد از این قارچ به میزان ۱/۹ الی ۹ گرم در هر روز است.
روش‌های مصرف قارچ گانودرما

مصرف قسمت گوشتی گیاه به صورت خشک شده، مصرف به عنوان دمنوش به همراه دیگر گیاهان دارویی، چایی و قهوه، وغیره.YJC



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: