کد خبر: ۲۳۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۸ - 2019July 10
یشترین جمعیت هدف مصرف قلیان در افراد کمتر از ۲۵ سال است که برخلاف سیگار، در خانم‌ها رواج بیشتری دارد و این امر تبعات غیرقابل جبرانی را در آینده به دنبال خواهد داشت
شفاآنلاین>سلامت>مدیر کل بهزیستی کرمان: شاهد رشد مصرف قلیان در بین زنان هستیم که به اعتیاد تبدیل شده است

به گزارش شفاآنلابن،تصور باطل بی‌خطر بودن قلیان در حالی بین مردم استان جاری و ساری است که تحقیقات نشان می‌دهد یک ساعت در معرض دود قلیان بودن برابر با مصرف 8 نخ سیگار و شاید هم بیشتر است. 

به گزارش ، استاد پزشکی اجتماعی و پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم اعصاب<Nerves> دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به متداول شدن قلیان بین سنین پایین جامعه گفت: بیشترین جمعیت هدف مصرف قلیان در افراد کمتر از ۲۵ سال است که برخلاف سیگار، در خانم‌ها رواج بیشتری دارد و این امر تبعات غیرقابل جبرانی را در آینده به دنبال خواهد داشت.

«نوذر نخعی» با بیان این‌که بر اساس مطالعه افکارسنجی بیش از ۸۶ درصد مردم کشورمان، مصرف قلیان را کاری ناپسند و عملی ضد ارزش می‌دانند، افزود: حدود ۶۷ درصد مردم نیز موافق متوقف شدن عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها هستند. 

وی با بیان این‌که بیشتر مردم مصرف قلیان را امری مذموم می‌دانند و با عرضه آن در اماکن عمومی مخالف‌اند، گفت: در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال این رویکرد متفاوت است و نزدیک به نیمی از جوانان کشور ما موافق عرضه قلیان در چایخانه‌ها هستند. 

استاد پزشکی اجتماعی و پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه گفت: شیوع مصرف قلیان (حداقل برای یک بار) در دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه‌های کرمان به ترتیب ۵۷ و ۲۸ درصد گزارش شده که مشخصاً ۲ تا چند برابر (بسته به جنسیت) شیوع مصرف سیگار در آنان است. 

وی همچنین گفت: در مطالعه‌ای که با روش‌های پرسش‌نامه‌ای پیشرفته در مورد مصرف مواد از مراجعان مرد به باشگاه‌های بدنسازی انجام شد، بیشترین ماده مصرفی برای حداقل یک بار قلیان بود که رقم آن به ۷۱ درصد می‌رسید و این در حالی است که رقم متناظر سیگار ۳۴ درصد بود. 


مضرات قلیان 

این محقق در خصوص مضرات قلیان در مطالعه‌ای که به طور مشترک توسط مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان و دانشگاه ملبورن استرالیا انجام شده است، گفت: قلیان به عنوان عاملی مؤثر در سوق دادن نوجوانان و جوانان به مصرف سایر مواد و دروازه ورود مواد مخدر و صنعتی شناخته و معرفی شده است. 

نخعی همچنین گفت: از آثار کوتاه‌مدت قلیان کم شدن ظرفیت تنفسی و ورزشی افراد و از پیامدهای طولانی‌مدت قلیان افزایش احتمال سکته قلبی، برونشیت مزمن، سرطان‌های معده، مری، ریه و خون، کم‌وزنی نوزاد، عفونت‌های دهان و دندان، پوکی استخوان و کاهش قدرت باروری است. 

وی کودکان و زنان را مهم‌ترین گروه در معرض آسیب قلیان در جامعه دانست و گفت: مهم‌ترین کانال الگو گرفتن و یادگیری کودکان دیدن رفتارهاست و کودکان معصومی که با والدین خود به قصد تفریح به پارک‌ها یا رستوران‌ها می‌روند، صحنه‌هایی را چون کشیدن قلیان توسط جوانان در حافظه بلندمدت خود ذخیره می‌کنند که این خود سبب ایجاد نگرشی مثبت در آن‌ها می‌شود. 

به نوعی آنان را با دود مأنوس و رفیق می‌کند و کودک در آینده‌ای نه‌چندان دور با ذهنیتی مثبت هنگام مواجهه با قلیان ناخودآگاه به سمت قلیان و سیگار کشش پیدا می‌کند. 


مصرف قلیان ناهنجاری‌های جنینی را افزایش می‌دهد

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی و‌ای‌وی‌اف در استان نیز گفت: به جز نیکوتین ۴۰ سم دیگر مانند سیانیت، منوکسید کربن، کادمیو، سرب و تیوسیانات در دود قلیان وجود دارد؛ بنابراین مصرف قلیان علاوه بر ایجاد بیماری در افراد در معرض دود یا مصرف‌کننده، موجب ناهنجاری‌های جنینی نیز می‌شود. 

 «ویکتوریا حبیب‌زاده» افزود: مردم فکر می‌کنند قلیان بی‌خطر‌تر از سیگار است و عده‌ای می‌گویند چون دود قلیان از روی آب رد می‌شود تصفیه می‌شود، در حالی که بیشتر می‌تواند در بدن رسوب کند. 


عوارض زیاد بر باروری

این متخصص ادامه داد: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند ضرر مصرف دود قلیان را بیشتر کند، سم توکسین است که با فلز سر قلیان و لوله رابط ترکیب می‌شود و دود قلیان را خطرناک‌تر می‌کند.  وی با بیان این‌که قلیان در بین بانوان بیشتر مصرف می‌شود، تاکید کرد: استعمال دود قلیان عوارض زیادی بر باروری بانوان دارد.  حبیب‌زاده تاکید کرد: عوارضی که قلیان بر سلامتی خانم‌ها می‌گذارد از جمله انواع سرطان‌های دهان، مری، حلق، ریه و برونش‌هاست. 

وی تاکید کرد: اخیراً برای این‌که دود قلیان خوشایندتر شود برخی اسانس‌های میوه‌ای را به تنباکو اضافه می‌کنند که عوارض سموم را بیشتر می‌کند و بر عروق تاثیر منفی زیادی دارد. نیکوتین موجود در دود قلیان موجب افزایش ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین می‌شود. 


پیشگیری

مدیر کل بهزیستی استان کرمان نیز گفت: پیشگیری از مهم‌ترین موضوعات در امر مبارزه با مواد مخدر است و تاکید سیاست‌گذاران شوراهای مبارزه با مواد مخدر بیشتر بر مباحث پیشگیرانه است. 

 «عباس صادق‌زاده» بر بازنگری در سیاست‌های پیشگیرانه از اعتیاد تاکید کرد و ادامه داد: لازم است در حوزه اعتبارات و امکانات به موضوع پیشگیری، توجه جدی صورت گیرد تا اقدامات این حوزه با جدیت لازم دنبال شود. 

مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت: متأسفانه شاهد رشد مصرف قلیان در بین زنان هستیم که به اعتیاد تبدیل شده است. 

وی گفت: در بودجه سال ۹۷ حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به کمیته پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر اختصاص یافته و با توجه به افت هرساله این اعتبارات باید اتکای خود را به اعتبارات داخلی دستگاه‌ها و اختیارات آن‌ها متمایل کنیم. 

صادق‌زاده با اشاره به این‌که سال گذشته در ۱۶۷ محله طرح اجتماع‌محور پیشگیری از اعتیاد برگزار شده است، تاکید کرد: ۲۴۹ تیم تسهیلگری برای مبارزه با اعتیاد در استان کرمان تشکیل شده است و تشکیل این تیم‌ها برای انجام مداخلات بهنگام، کار دشواری بود که به خوبی انجام شده است.


علمی کردن مبارزه با مواد مخدر 

نماینده مجلس و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت: علمی کردن مبارزه با مواد مخدر یکی از اقدامات در دست انجام است که در این زمینه از نتایج پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی استفاده می‌شود. 

 «محمدرضا انارکی‌محمدی» افزود: تعیین شعار «یاریگر هم باشیم» در سال جاری، نشان‌دهنده لزوم همکاری همه نهادها و مردم برای مبارزه با مواد مخدر است. 

وی با بیان این‌که اعتیاد از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان اولین موضوع از آسیب‌های اجتماعی مطرح شده است، تاکید کرد: فرمان معظم‌له برای مبارزه با مواد مخدر مربوط به همه دستگاه‌هاست.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: