کد خبر: ۲۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 29
شفا آنلاین:توصیه جدی وزارت بهداشت به حجاج ، شستن مداوم دستها و رعایت بهداشت فردی، تنها راههای مبارزه با ویروس مرگ آوری است که تاکنون تلفات زیادی در جهان و برخی کشورهای منطقه خاورمیانه بر جای گذاشته است. ویروسی که هنوز نه واکسن دارد نه دارو.

به گزارش شفا آنلاین، اخبار وزارت بهداشت حاکی از این است که هیچ نگرانی در ارتباط با ویروس کرونا در کشور وجود ندارد و همه چیز تحت کنترل است اما مسئولان بهداشتی استان کرمان از افزایش موارد مشکوک ابتلا به این ویروس خبر داده اند. ضمن اینکه برخی شنیده ها نیز حاکی از این است که ویروس کرونا در یکی دیگر از استانهای کشور، مبتلا داشته اما وزارت بهداشت هنوز خبری اعلام نکرده است.

به گفته دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، ویروس کرونا جزو ویروس های سرماخوردگی محسوب می شود و بسیار شایع است اما ویروسی که امروز تحت عنوان MERS-CoV شناخته می شود، نوعی از ویروس کرونا است که با انواع قبلی متفاوت بوده و ایجاد بیماری های شدید تنفسی و گوارشی می کند.

وی با اشاره به اینکه این ویروس عوارض بیشتری نیز ممکن است داشته باشد، افزود: موارد ابتلا به این ویروس جدید از حدود یک سال و نیم پیش در منطقه خاورمیانه بخصوص عربستان سعودی و به دنبال آن در کشورهای امارات، قطر، اردن، کویت و عمان مشاهده شد. البته تعداد موارد ابتلا به این عفونت در عربستان سعودی به مراتب بیشتر از سایر کشورها بود.

گویا با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد ابتلا به موارد شدید این عفونت در یک سوم موارد منجر به مرگ می شود، خاطرنشان کرد: موارد شدید ابتلا و مرگ ناشی از این عفونت بیشتر در گروه های پرخطر دیده می شود که دارای یک بیماری زمینه ای هستند؛ از قبیل افراد مبتلا به دیابت شدید کنترل نشده، فشار خون بالا، بیماری های قلبی-ریوی شدید و مزمن، نارسایی کلیه، سرطان و سایر بیماریهای خونی شدید، و همچنین بیماری ها و درمان هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند.

افزایش موارد مشکوک در کرمان

مهدی شفیعی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از شناسایی 6 نفر مشکوک به ویروس کرونا در کرمان خبر داد و گفتت: آماده‌باش لازم داده شده و با شناسایی موارد مشکوک بلافاصله تیمهای عملیاتی دانشگاه علوم پرشکی کرمان مستقر شده و نمونه‌گیری را شروع کردند که طی این نمونه گیری‌ها متوجه شدیم که دو مورد مثبت قطعی از این بیماری در کرمان مشاهده شده و بالطبع اقدامات پیشگری و درمانی را در سطح عمده شروع کردیم و در حال رصد بیماری هستیم.

وی ادامه داد: این دو مورد با توجه به اینکه یکی از آنها کهولت سن داشته و بیماریهای مزمن هم دارد هم اکنون در بخش ICU تحت مراقبتهای ویژه قرار دارد اما حال عمومی مورد دیگر خوب بوده و در حال حاضر در بخش ایزوله تحت مراقبت است.

شفیعی اذعان داشت: تاکنون 6 نفر مشکوک به بیماری کرونا در  کرمان شناسایی شده‌اند که مراحل آزمایش ابتلا یا عدم ابتلای آنها به این ویروس در حال انجام است.

موارد ابتلا در دنیا

در حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است. همچنین براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در حال حاضر 672 نفر در 18 کشور جهان مبتلا به این بیماری شده اند که از این تعداد 207 نفر فوت کرده اند.

توصیه های بهداشتی

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه منبع این بیماری بر اساس آنچه که تاکنون معلوم شده، شتر بوده است، گفت: اما هنوز نقش سایر حیوانات معلوم نیست و راههای انتقال بیماری نیز به صورت قطعی مشخص نشده است. به هر حال نکته مسلم این است که تماس خیلی نزدیک با شتر، استفاده از لبنیات پاستوریزه نشده شتر بخصوص شیر و خوردن گوشت خوب پخته نشده شتر باعث ابتلا به این بیماری شده است.

گویا تاکید کرد: این بیماری همچنین می تواند از طریق فرد مبتلا در بعضی موارد باعث انتقال به دیگران به خصوص اطرافیان نزدیک و کادر درمانی که وظیفه مراقبت از بیماران را دارند، شود. این موارد به خصوص هنگامی رخ می دهد که هنوز ابتلا به بیماری قطعی نشده و کادر درمانی رعایت نکات حفاظت از خود را نکرده باشند.

وی گفت: موارد خفیف این بیماری بهتر است در منزل تحت مراقبت قرار گیرند. موارد شدید و توام با اختلال تنفسی باید حتما در بیمارستان و در شرایط ایزوله بستری شوند. ولی به هر حال تجربه نشان داده مراقبت در منزل در موارد خفیف به مراتب بهتر از بیمارستان بوده و احتمال انتقال بیماری را کمتر می کند. به شرط آنکه نکات ضروری رعایت شود در غیر این صورت بهتر است بیمار در بیمارستان بستری گردد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: وظیفه مراقبت از بیمار در منزل تنها به یک نفر سپرده شود و بقیه اطرافیان در صورت امکان از رفت و آمد به اتاق بیمار حتی الامکان خودداری کرده و یا فاصله حداقل یک متر را هنگام تماس با بیمار رعایت کنند.

گویا تاکید کرد: همچنین فردی که مراقبت از بیمار را بعهده دارد، نباید جزو گروه افراد پرخطری باشد که از آنها یاد شد. شستشوی دستها بخصوص قبل از تماس با بیمار و بعد از تماس با او اجباری بوده و اهمیت بسیاری در جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران دارد.گویا با اشاره به این که سطوح داخل اتاق بیمار لازم است روزانه ضدعفونی و تمیز شود، خاطرنشان کرد: مدفوع و ادرار بیمار می تواند برای دیگران آلوده کننده باشد. خود بیمار و فرد باید به دقت نکات بهداشتی را در این رابطه رعایت کرده و دستهای خود را مکررا شستشو دهند.

وی توضیح داد: کسانی که از مسافرت حج یا یکی از کشورهای یادشده بازمی گردند، به خصوص زائران حج تا 14 روز بعد از بازگشت لازم است مراقب بوده و چنانچه علائمی از یک سرماخوردگی یا بیماری اسهالی پیدا کردند، از خوددرمانی اکیدا پرهیز و به پزشک یا نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند. همچنین این افراد باید اعلام کنند که از سفر حج بازگشته اند.

گویا با بیان اینکه زائری که دچار چنین علائمی می شود، حدالامکان از دیده بوسی و تماس نزدیک با دیگران پرهیز کند، گفت: این بیماری در حال حاضر واکسن ندارد. دارویی نیز در دنیا برای درمان آن در دسترس نیست. علاوه بر این بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، رعایت نکات بهداشتی یاد شده است.

50 شتر در کرمان تلف شدند

خوبیار مشایخی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: 50 شتر در جنوب کرمان تلف شده‌اند که طبق بررسی‌های صورت گرفته هیچ ارتباطی با بیماری کرونا ندارند اما بر اساس اصل پیشگیری ما از ورود شتر به استان کرمان جلوگیری می کنیم.

راهنمای حفظ سلامت خون در مقابله با كرونا ابلاغ شد

راهنماي حفظ سلامت خون و فرآورده‌هاي آن در مقابله با كرونا ويروس برای پيشگيري از خطرات احتمالي با توجه به مشاهده مواردي از كرونا ويروس در كشور عربستان و احتمال ورود اين ويروس به كشور، آماده و در اختيار ادارات كل انتقال خون در سراسر كشور قرار گرفت.

دكتر سيما ذوالفقاري معاون فني و فناوري‌هاي نوين سازمان انتقال خون ایران با تأكيد بر اهميت اطلاع‌رساني در زمينه پيشگيري از عوامل خطرساز گفت: با توجه به مشاهده مواردي از كرونا ويروس دركشور عربستان و احتمال ورود اين ويروس به كشور، راهنماي حفظ سلامت خون و فرآورده‌هاي آن در مقابله با كرونا ويروس جهت پيشگيري از خطرات احتمالي آماده و در اختيار ادارات كل انتقال خون در سراسر كشور قرار گرفته است.

وی یادآوری کرد:  ضرورتی برای معافیت موقت افرادی که  به عربستان سفر کرده اند، وجود ندارد مگر اینکه در تماس با افراد مشکوک مبتلا به کورونا ویروس باشند.

ذوالفقاری با بیان اینکه تدوين دستورالعمل‌هاي مرتبط با راهكارهاي ارتقاي سلامت خون در برابر تمامي عوامل خطرساز از مهمترين برنامه‌هاي سازمان انتقال خون ايران بوده و هست، افزود: حذف خون جانشين، انتخاب سالمترين افراد براي اهداي خون و انجام آزمايشهای تأييد سلامت روي تك تك كيسه‌هاي خون اهدايي، خود حذفي محرمانه و... همگي از فرآيندهاي مؤثر در زمينه سلامت خون هستند كه طي ساليان اخير در راستاي ارتقاي سلامت خون تدوين شده و به اجرا در آمده‌اند.

وی افزود: امروزه با توجه به روند بيماريهاي نوظهور در مناطق مختلف جهان و احتمال ورود آنها به كشور، بايد هوشيار باشيم تا در صورت مشاهده هرگونه عاملي كه ممكن است تهديدي براي سلامت خون و فرآورده‌هاي آن باشد، سريع و به موقع اقدام كنيم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: