کد خبر: ۲۳۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۸ - 2019June 27
متأسفانه ساختار و فرهنگ مناسب در زمینه تهیه و مصرف دارو در کشور وجود ندارد؛ مردم کشور ما باید به تفکری دست پیدا کنند که از خرید دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنند
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت‌: خلاء قانونی در حوزه توزیع دارو وجود ندارد، اختلالات موجود به اجرای قوانین مربوط است.

به گزارش شفا آنلاین، محمد حسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره فروش بدون نسخه دارو و راه‌های کنترل آن اظهار کرد: متأسفانه ساختار و فرهنگ مناسب در زمینه تهیه و مصرف دارو در کشور وجود ندارد؛ مردم کشور ما باید به تفکری دست پیدا کنند که از خرید دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنند.

وی ادامه داد: هموطنان کشورمان آگاه باشند که مصرف داروهای بدون نسخه و بدون تأیید پزشک می‌تواند مضرات زیادی داشته باشد، خود درمانی در فرهنگ عامه مردم ما گسترش پیدا کرده یا برخی تصور می‌کنند وقتی پزشک دارویی را یک بار پزشک تجویز کرده است می‌تواند برای درمان علائم مشابه کارآمد باشد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: یکی از راه‌های مناسب برای کنترل فروش بدون نسخه دارو بهبود دسترسی به پزشکان متخصص است، متأسفانه در حال حاضر دسترسی به پزشکان متخصص برای عامه مردم سهل و آسان نیست و هزینه و اتلاف زمان زیادی برای فرد بیمار به همراه دارد.

قربانی گفت: امید داریم که با راه‌اندازی پرونده سلامت و استفاده از کارت الکترونیک سلامت مشکلات موجود در سیستم ارجاع (Referral system)بهبود پیدا کند و مردم خدمات مناسب‌تری دریافت کنند.

کنترل فروش دارو باید از داروخانه‌ها آغاز شود
وی با اشاره به اینکه کنترل فروش دارو باید از داروخانه‌ها صورت بگیرد، گفت: در بسیاری از کشورها بدون داشتن نسخه پزشک نمی‌توانید از داروخانه‌ها دارو تهیه کنید؛ کنترل این موضوع پیش از هر چیزی نیاز به فرهنگ سازی و بعد از آن مجاب کردن داروخانه‌‌دارها دارد.

خلاء قانونی در حوزه فروش داروهای شیمیایی وجود ندارد
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: قوانین لازم برای داشتن عملکرد مناسب در توزیع دارو در نظر گرفته شده است و خلاء قانونی در این حوزه وجود ندارد، اختلالات موجود به اجرای قوانین و کنترل فروش بستگی دارد.

قربانی بیان کرد: فروش و توزیع داروهای سنتی هم به اندازه داروهای شیمیایی اهمیت دارد؛ داروهای طب سنتی اغلب مضرات کمتری به همراه دارند اما افزایش مصرف و شیوع آنها در بین مردم اهمیت این بخش را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: داروهای سنتی هم باید تحت نظر پزشک متخصص حوزه مصرف شوند و نمی‌توانیم بر اساس تجربیات فردی اقدام به مصرف حجم بالایی از این داروها کنیم، متأسفانه در حوزه طب سنتی(Traditional medicine) قوانین و مقررات لازم و در حد فروش داروهای شیمیایی وجود ندارد؛ این امر کمی نگران کننده است، باید بیشتر به آن پرداخته شود و مورد توجه قرار بگیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: