کد خبر: ۲۳۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۸ - 2019June 26
هر کسی ممکن است در طول زندگی خود سرطان روده بزرگ را تجربه کند. در ایالات متحده آمریکا، دومین علت مرگ و میر میان زنان و مردان سرطان می باشد
شفا آنلاین>سلامت>مردان و زنان باید از 45 سالگی آزمایش های سرطان روده بزرگ را آغاز کنند.

به گزارش شفا آنلاین، هر کسی ممکن است در طول زندگی خود سرطان روده بزرگ را تجربه کند. در ایالات متحده آمریکا، دومین علت مرگ و میر میان زنان و مردان سرطان می باشد. در سال 2018،  طبق تحقیقات انجام شده، بیش از 140،000 مورد جدید از افراد مبتلا به سرطان وجود دارند و بین 50 تا 600 نفر از این ابتلایان به سرطان، جان خود را از دست داده اند. احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ(Colon Cancer) در مردان، نسبت 1 در 22 و در زنان 1 در 24 است. انجمن سرطان آمریکا، توصیه غربالگری سرطان روده بزرگ را در سنین 45 سالگی برای زنان و مردان توصیه می کند. به طور کلی، تنها 4.2٪ مردان در ایالات متحده آمریکا سرطان روده بزرگ را تجربه کرده اند. اما به طور کلی عوامل متعددی باعث افزایش خطر ابتلا در شما می شوند:

سن
اگرچه به غیر از بزرگسالان، جوانان نیز می توانند سرطان روده بزرگ را تجربه کنند، اما اغلب موارد، بیش از 50 سال سن دارند.

سابقه خانوادگی
اگر افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ در سنین جوانی یا نوجوانی دچار این سرطان شده اند، احتمالا دارای سابقه خانوادگی بوده اند.

پیشینه سرطان
اگر شما قبلا یک بار سرطان را تجربه کرده و بهبود یافته باشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا مجدد هستید.

بیماری های روده ای التهابی
اگر چندین سال از بیماری کرون و یا کولیت شما گذشته باشد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در شما همچنان وجود دارد.

برخی ازعوامل و شیوه زندگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند. آنها عبارتند از:

مصرف بیش از دو لیوان نوشیدنی الکلی در روز

چاقی(Obesity)

سیگار کشیدن

دیابت

داشتن یک رژیم غذایی با چربی بالا

سرطان روده بزرگ چیست
کولون قسمت های ابتدایی روده بزرگ است و رکتوم مقدار پنج تا شش اینچ انتهایی روده که به مقعد متصل است می باشد. در ایالات متحده آمریکا، برای زنان و مردان، حدود 72٪ موارد سرطان کولون در روده بزرگ و 28٪ در رکتوم رخ می دهد. سرطان روده بزرگ معمولا به آرامی رشد می کند و ابتدا از زائده های کوچک به نام پولیپ آغاز می شود. پولیپ ها ممکن است بزرگتر شوند و در نهایت به سرطان تبدیل شوند. کل پروسه تبدیل پولیپ(Polyps) به سرطان معمولا چندین سال طول می کشد. پس از گسترش، سرطان به دیواره روده بزرگ می رسد و در نهایت متاستاز اتفاق می افتد. اغلب اوقات این پروسه با غربالگری مناسب قابل پیشگیری است.

جلوگیری از سرطان روده بزرگ
خبر خوب این است که سرطان روده بزرگ معمولا قابل پیشگیری است. مردان و زنان باید از 45 سالگی آزمایش های سرطان روده بزرگ را آغاز کنند. اگر در خانواده تان سابقه سرطان روده بزرگ دارید، به پزشک خود بگویید. در این صورت ممکن است لازم باشد در سنین پایین تری تست غربالگری را انجام دهید. در اینجا چندین گزینه برای غربالگری و کاهش میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد:

آزمایش شیمیایی ایمنی بدن، آزمایش سالانه مدفوع (FIT)

 آزمایش سالانه گلوگاه مدفوع و مقعد

 آزمایش DNA مدفوع

معاینات ساختاری شامل:

کولونوسکوپی(Colonoscopy)

سیگموییدوسکوپی انعطاف پذیر  

کلونوگرافی (کولونوسکوپی مجازی)

اگر نتایج نگران کننده ای در آزمایش غربالگری ارزیابی شد، پزشک آزمایش کولونوسکوپی را تجویز می کند تا کولون شما را ببیند بررسی کند. مطالعات نشان می دهد مردان احتمال ابتلا بیشتری به پولیپ ها و سرطان دارا هستند. بنابراین، غربالگری اولیه ممکن است برای سلامت مردان اهمیت بیشتری داشته باشد. برخی از کارهای دیگری که مردان می توانند برای جلوگیری از بروز خطرات ابتلا به سرطان روده بزرگ انجام دهند، عبارتند از:

غذا خوردن
مصرف گوشت قرمز، مثل برگر و استیک را کاهش دهید. در عوض، روزانه بیش از پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. این تغییرات به تنهایی می توانند افزایش خطرات را در شما  کاهش دهند.

فعالیت بدنی
انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند، پنج روز در هفته به مدت 30  دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

ترک سیگار و محدودیت در مصرف الکل
از مصرف سیگار اجتناب کنید و مصرف الکل را به یک یا دو نوشیدنی در روز محدود کنید.

درمان سرطان روده بزرگ
درمان سرطان روده بزرگ بر اساس میزان گسترش یا مرحله ی آن متفاوت است. این مراحل شامل موارد زیر می باشند:

سرطان در ابتدا که مانند یک پولیپ است، اغلب با کولونوسکوپی درمان می شود. معمولا در این مرحله با استفاده از کلونوسکوپی کل بیماری از بین می رود.

اگر سرطان روده بزرگ در دیواره روده گسترش یافته باشد، عمل جراحی مورد نیاز است. در این عمل جراحی بخش یا کل روده برداشته می شود.

هنگامی که سرطان به کل بدن گسترش می یابد، روش های درمان پیچیده تر می شوند. این روش ها معمولا شامل شیمی درمانی یا سایر درمان های هدفمند سرطان روده بزرگ می شوند.

همانطور که می بینید، شیوه ی درمان با توجه به میزان گسترش سرطان، تهاجمی تر می شود.

نتیجه گیری
بزرگترین نکته در مورد سرطان روده بزرگ این است که بسیاری از مرگ و میر مرتبط با سرطان روده بزرگ، قابل پیشگیری هستند. مطمئنا، انجام تست ها و آزمایشات ممکن است برای شما ناراحت کننده باشند اما در نتیجه شما زنده خواهید ماند. به طور کلی شما همیشه باید به تغییر علائم در بدنتان دقت داشته باشید و سعی کنید شیوه و سبک زندگیتان را بر پایه سلامتی بنا کنید. عادات غذایی سالم داشته باشید و از مصرف سیگار و الکل تا حد ممکن دوری کنید. سبزیجات را در بخش و قسمت مهمی از عادات روزانه خود قرار دهید. در آخر چکاپ های سالانه انجام دهید و در صورت بروز هرگونه مورد غیر معمول اقدام به درمان کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: