کد خبر: ۲۳۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۸ - 2019June 26
کک و مک یا همان فرکل، نقاط متعدد مسطح قهوه‌ای رنگی هستند که به علت افزایش سطح ملانین یا رنگدانه‌های پوست ایجاد می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص پوست گفت: درمان کک مک به‌هیچ‌وجه ساده نبوده و بسیار زمان بر است، حتی در برخی موارد درمان قطعی ندارد.

به گزارش شفا آنلاین، رویا گستری متخصص پوست ، اظهار کرد: کک و مک یا همان فرکل، نقاط متعدد مسطح قهوه‌ای رنگی هستند که به علت افزایش سطح ملانین یا رنگدانه‌های پوست ایجاد می‌شوند؛ عارضه‌ای که به علت تماس بیشتر صورت با تابش ماورای بنفش خورشید بیشتر روی سطح پوست این قسمت ظاهر خواهد شد،کک مک در افرادی که موی قرمز و چشم‌های رنگی دارند بیشتر دیده می‌شود.

وی درباه عوامل تاثیر گذار روی کک و مک گفت: ژنتیک یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در ایجاد این اختلال است؛ عوامل محیطی دیگر مانند تابش نور خورشید یا هر لامپی با تابش یو وی مانند لامپ‌های فلوئورسنت و برخی دستگاه‌های برنزه کننده می‌توانند به بروز کک و مک در صورت منجر شوند.

گستری در ادامه افزود: تشخیص نوع کک و مک توسط متخصص پوست امکان پذیر است؛ در این بین کک و مک‌های معمولی به‌طور کامل بی‌ضرر هستند و به سرطان پوست(Skin Cancer) منجر نخواهد شد؛ تنها برخی مواردی نادر  از این اختلال ممکن است به سرطان پوست منجر شود که با بیوپسی تهیه شده توسط  متخصص پوست قابل تشخیص خواهد بود، هرچند در بسیاری از منابع گفته می‌شود لکه‌ها بیشتر شبیه کک و مک هستند.

وی گفت: روش‌های خانگی تاثیری بالا بر درمان کک و مک نخواهد داشت که اگر وجود داشت امروزه دیگر هیچ کسی کک و مک نداشت؛ روش‌های درمانی بیشتر هزینه‌بر هستند و خیلی‌ها به سراغ آنها نمی‌روند. از آنجایی که کک می‌تواند ناشی از نتیجه ژنتیک(Genetics) فرد باشد، نمی‌توان به‌طورکامل آن را درمان کرد و با ممانعت از تابش خورشید تنها می‌توان از بیشتر شدن آن پیشگیری کرد.

وی درباره زمان مراجعه به پزشک گفت: وقتی کک مک‌های صورت متقارن نیستند (با رد کردن خطی از وسط آن، دو طرف خط مشابه هم نخواهند بود)، همچنین زمانی که از حالت گردی خارج شده و اندازه و رنگ ها‌یی مختلف داشته باشند،‌ باید به پزشک مراجعه کرد.

متخصص پوست درباره درمان کک مک گفت: درمان کک مک به‌هیچ‌وجه ساده نبوده و بسیار زمان بر است، حتی نتیجه قطعی هم ندارد. از طرفی اگر فرد مراقبت‌های جانبی رعایت نکند کک مک او دوباره باز خواهد گشت، این کار مانند محافظت نکردن از پوست در مقابل نور آفتاب به‌وسیله ضد آفتاب است.

وی در ادامه گفت: در برخی موارد متخصصان پوست چند روش را کنار هم برای نتیجه گیری بهتر به کار می‌برند؛ کرم‌های ضد لک حاوی ترکیباتی از جمله هیدروکینون و غیره هستند، روش‌هایی دیگر مانند فریز کردن با نیتروژن مایع، لیزر یا لایه برداری شیمیایی به کمرنگ شدن کک مک کمک می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: